P
Z Zodde skrev:
Du brukade säga att Nato var på gränsen till KK och oförmögna att göra något som helst…

konstigt att absolut ingen annan hängt på din teori?
Har du själv gått bort från den?
Nej.

D
P pmd skrev:
Med politisk osäkerhet är det få verksamheter som är så lönsamma att de kan liknas vid en pengapress. Vettiga människor aktar sig för att ge sig in i ett politiskt getingbo.

Om du syftar på SMRer så är de mindre än de nuvarande så det behövs fler sådana än de gamla för att ersätta de gamla. Vem vill sätta igång sådana projekt på riktigt när man bara får bygga fyra stycken.?
Även i länder med positiv opinion runt kärnkraft byggs det inget eller minsta möjliga, det för med sig höga elpriser och enorma framtida risker, sannolikheten att du sitter med en stranded asset är ganska hög, då väljer kaptitalet något annat, konkurrensen kan mycket väl komma att komma från framtida billigare reaktorer men det spelar ingen roll.

P
D djac skrev:
Ingenting är helt fritt, det var längesedan vi började stifta lagar, du kan köra vart du vill i Sverige med din bil men inte hur du vill, som ett exempel.
Nej stämmer inte helt finns många vägar som ej allmänheten äga inträde på.
De var du som kallade marknaden fri..
Inte delvis utan fri...

D
P pmd skrev:
Ja, militären i de NATO-länder som gränsar till Ryssland eller Ukraina har det nog varit full fart på ända sen innan det ryska anfallet på Ukraina, men det behövs mer trupp till dessa gränser.
Kan jag inte riktigt bedömma då jag saknar två siffror, hur många är där nu och hur många behövs?

D
P pmd skrev:
Elförsörjningen i Sverige är i högsta grad en statlig angelägenhet. Regeringen har ju t.o.m. en vindkraftsplan.
Antar att detta kommer sig av att det är det enda som de realistiskt kan få kapitalet intresserat av. Som sagt, sitter man vid makten måste man agera efter verkligheten, är man i opposition har det numera tydligen blivit helt legitimt att blåljuga och förstärka trollfabrikernas spinn, tilltalar inte mig.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Nej stämmer inte helt finns många vägar som ej allmänheten äga inträde på.
De var du som kallade marknaden fri..
Inte delvis utan fri...
Ok, jag trodde du hade en grundläggande samhällskunskap, mitt misstag.

• Haha
1
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Lät mer som om du fick slut på argument.
Och inte ville inse vad du skrivit..
skyll inte på mig för att ha läst din text och ansett att marknaden inte är fri.

D djac skrev:
Privat väg kan du förbjuda motortrafik och sätta upp vägbom på så man får inte köra var man vill

• Gilla
1
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Privat väg kan du förbjuda motortrafik och sätta upp vägbom på så man får inte köra var man vill
Japp och alla skogsbilsvägar utan kommunala bidrag är det tillåtet att ha vägbom på.

G
D djac skrev:
Antar att detta kommer sig av att det är det enda som de realistiskt kan få kapitalet intresserat av. Som sagt, sitter man vid makten måste man agera efter verkligheten, är man i opposition har det numera tydligen blivit helt legitimt att blåljuga och förstärka trollfabrikernas spinn, tilltalar inte mig.
Så du anser att de senaste regeringarna har agerat seriöst, långsiktigt, och efter verkligheten för Sveriges bästa:crysmile:

• Haha
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
D
skoge skoge skrev:
Nä och inte in i folks hus, och inte på taken eller i havet, spännande med barns fantasi ibland.

• Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Så du anser att de senaste regeringarna har agerat seriöst, långsiktigt, och efter verkligheten för Sveriges bästa:crysmile:
De har agerat efter verkligheten, vilket i min värld är mer ansvarstagande än att agera efter oreaslistiska ideologier, det är för mig radikaliserat handlande.

Sen kan jag, som de vet som varit här en stund, önska att verkligheten sett annorlunda ut men vi behöver ju inte gå hela varvet runt på den. I den uppsättningen hade det byggs kärnkraftverk och det hade jag tyckt var bra, nu lever jag ju väldigt verklighetsförankrat så jag behöver inte belasta folk med fantasier och drömmar.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
På vilket sätt är det ansvarstagande att förstöra fungerande infrastruktur och orsaka oss alla enorma kostnader och en sämre framtid. Trollar du eller lever du i en egen värld?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Lite orolig för att det kommer bli ordentligt dyrt nu igen. :confused:

https://twitter.com/JavierBlas/status/1498952447410249731

Gaspriset når alltså nya rekordnivåer men europa köper just nu rekordmycket gas från Ryssland. Vad händer med priset när leveranserna upphör? Jag utgår nästan från att de kommer upphöra tyvärr. Antingen genom sanktioner eller genom att de stryper som ett försvar mot sanktionerna.

Vad tror ni?

Jag är rädd för att du har rätt. Glöm inte vilka det var som stängde av fungerande kärnkraftverk med många års livslängd kvar. Att det känns i plånboken är tyvärr det enda sättet att få majoriteten att vakna.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.