D
G OMathson skrev:
Så jag har missuppfattat att ett parti som har sin upprinnelsen i Nej till kärnkraft rörelsen och som har suttit i regeringen inte har påverkat nedläggningen av svenska reaktorer:rofl:. Undrar vem som är lurad? Kk kan inte i sin nuvarande form i de regelverk som finns i tex Sverige och Tyskland konkurrera med vk när det blåser. Men jag undrar fortfarande vad elen kostar från vk när det inte blåser, hur det ska gå med välståndet. Kina bygger välstånd och makt. Ryssland kör vidare med största del fossilt. Eu monterat ner både välstånd och makt samt blir mer och mer beroende av Kina Ryssland och andra tveksamma länder.
Vi har en fri elproduktionsmarknad och de som har dyra produktionskostnader gör mindre eller ingen vinst, det är väl enkelt att förstå?

Läs gärna artikeln som jag länkade. Det är ingen fri marknad, den är styrd åt fel håll av inkompetenta politiker. Hur svårt kan det vara att förstå?

• Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Vi har en fri elproduktionsmarknad och de som har dyra produktionskostnader gör mindre eller ingen vinst, det är väl enkelt att förstå?
Den är inte helt fri utan reglerad av en massa miljömål och regler som gör att vissa typer av produktion blir oekonomiska eller rent olagliga..

Det läggs ner vattenkraft och kärnkraft när vi behöver mer inte mindre....
vilka fattar beslut om miljömålen?
Just det politikerna..
Så styrt är det..

• Gilla
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Det är ingen lösning med 82andra.
Var det onödigt att skeppa den till Polen?
och jo det var snabbt av de länderna.. ;)
Ja, det går inte snabbare än så i NATO när det går som snabbast. Många tycks tro att NATO är en väloljad maskin där någon högt upp kan trycka på en knapp så sätts massor av trupp i rörelse för utplacering på strategiska ställen.

Så är det inte. NATO består av 30 (tror jag) självständiga stater som ska komma överens.

P
P pmd skrev:
Var det onödigt att skeppa den till Polen?

Ja, det går inte snabbare än så i NATO när det går som snabbast. Många tycks tro att NATO är en väloljad maskin där någon högt upp kan trycka på en knapp så sätts massor av trupp i rörelse för utplacering på strategiska ställen.

Så är det inte. NATO består av 30 (tror jag) självständiga stater som ska komma överens.
Nä men det är bra gjort.
kunde ha varit mer eldkraft med också..

Nato har sitt lugna tempo och ska diskutera sig igenom allt..
Jag brukar jämföra Nato med Tolkiens enter... ;)

P
Maskintok skrev:
Går bra fortfarande.
Kanske, men nu är det mycket svårare. Hela den ryska statsapparaten tycks vara Putintrogen.
Jag tror att det enda som fungerar nu är en repris av slutet av 1980-talet.

P
Maskintok skrev:
För att du inte förstår hur ryssen fungerar rent tekniskt vid detta.
tänk andra världskriget och hur de agerade sedan Tjetjenien så förstår du bättre.
Ryssland hade inte kärnvapen under andra världskriget.

P
P pmd skrev:
Kanske, men nu är det mycket svårare. Hela den ryska statsapparaten tycks vara Putintrogen.
Jag tror att det enda som fungerar nu är en repris av slutet av 1980-talet.
Ah axelvaddar och diskopop..
Ja.... ;)
eller har du något mer specifikt i antydan?
är det kanske Gorbatjovs "perestojka" du tänker på?
en mlldare och öppnare väg framåt.. var en som försökte 1950 men gick inget vidare ;)

P
P pmd skrev:
Ryssland hade inte kärnvapen under andra världskriget.
har inte med kärnvapen att göra..
Inte alls.

P
P paralun skrev:
Angående vapen så har då främst EU betalt Putin's upprustning av sin krigsmaskin. (olja/gas)
Putin har numera också kryssningsmissiler som man testat ut i bla Syrien.
[länk]
Så jag blir förfärad över alla som tror att man kan göra så mycket med pansarskott och vanlig trupp.
Bara att få slut på det här sorgliga eländet och inse hur världen ser ut.
Det är ganska många faktafel i den artikeln, men de stora dragen har författaren fått till hyfsat rätt.

• Älska
djac
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Nej jag får intrycket att man undviker större blodsspillan. Man ser inga kaosbilder från sjukhus.
Vad får dig att tro att vi skulle få se sådana bilder?
Att rapportera annat än nyheter från statens officiella kanaler är förbjudet i Ryssland. Det klassas som förräderi.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Nu tror jag du har fel, dagens krig och vapensystem gör att man inte behöver gå i närstrid.
Sen att man ser en 6 mil lång konvoj är garanterat mycket skrämmande och det är nog huvudsyftet.
USA och andra NATO-länder har signalspaningsflyg och annat flyg (bl.a. jaktflyg som kan hålla sig på plats länge med lufttankning) patrullerande längs gränserna mot Ukraina. Sådan spaning kan se långt in i Ukraina. De underrättelser som inhämtas kommer förstås Ukrainas militär tillgodo.

Även amerikansk satellitspaning hjälper förmodligen till, men det gissar jag bara om.

P
Maskintok skrev:
Det är tydligt att du missat hela bilden från början och stöder dig på en uppfattning från 2014.
inget fel i det, men själva konflikten är betydligt äldre än så..
Den uppstod när Putin blev president.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Hade det varit en pengapress hade det varit kö runt hela landet för att få bygga dessa fyra
Med politisk osäkerhet är det få verksamheter som är så lönsamma att de kan liknas vid en pengapress. Vettiga människor aktar sig för att ge sig in i ett politiskt getingbo.
nej vägen är framåt och kanske faller det väl ut med de billigare verken och då tror jag att dessa blir populära, de gamla kommer det byggas ett fåtal till av och sen är det slut.
Om du syftar på SMRer så är de mindre än de nuvarande så det behövs fler sådana än de gamla för att ersätta de gamla. Vem vill sätta igång sådana projekt på riktigt när man bara får bygga fyra stycken.?

P
D djac skrev:
Vi ska nog vara öppna för att västvärlden inte är lika transparenta med sitt vapenskrammel som Ryssland, de flesta ledare är längre än 170cm.. , dvs vi i allmänheten har nog inte full insyn i den mobilisering som sker. Talade med kollega i Lettland och han berättade att det redan ser ut som ett krigstillstånd där, Nato-soldater synliga överallt och militära fordon i rörelse även innne i städerna.
Ja, militären i de NATO-länder som gränsar till Ryssland eller Ukraina har det nog varit full fart på ända sen innan det ryska anfallet på Ukraina, men det behövs mer trupp till dessa gränser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.