P
P paralun skrev:
Det är ju "bröder" i det här fallet som ska slåss, Putin är inte ute efter att ta kål på sin bröder i Ukraina.
Han vill ha bort Zelenskij och en NATO-expansion.
Putin har inte förstått vidden av ukrainarnas försvarsvilja. Lavrov förstod den när han sa att det vore dumt av Ryssland att erkänna "utbrytarrepublikerna" i Donetsk och Luhansk som självständiga stater.

Putin struntar i sina ukrainska "bröder". Han vill återupprätta det ryska imperiet, och Kiev är en central del i det.

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
P
K Karl Olssvan skrev:
Det har placerats vapensystem mot dem i flera länder de senaste åren. Trotts att det fanns avtal som sa att det inte skulle ske. Dvs upprustning.
Vilka vapensystem? Vilken tidsperiod menar du med de senaste åren?
Vilka avtal?

• Älska
djac
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Sen kanske han är nöjd med att få behålla Krim och östra Ukraina som främst består av ryssar.
Det verkar inte direkt troligt med tanke på vad som har hänt den senaste veckan.
Konflikten började ju 2014.
Ja, när Ukraina påbörjade sin väg mot demokrati så blev Putte lite putt.

P
P paralun skrev:
Det är ju därför det är så viktigt att man igår började förhandla igen!!
(. Det verkar ju gå jättebra. .)
Vad finns det att förhandla om?

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
G Galten skrev:
Ett gammalt ordspråk som fått ny aktualitet:

”Egen härd är guld värd”
Ett bättre ordspråk idag är "Enade vi stå, söndrade vi falla".

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
Jag kanske missförstår dig, men vilken verklighet lever du i där det här inte redan är sanning? Vilka vägar på landsbygden underhålls/satsas det lika mycket på som Essingeleden?
Man bör nog inte jämföra kr/meter utan kr/passagerarmeter, men trots denna skarpsinniga insikt vet jag inte vilka vägar det satsas mest på.

P
D djac skrev:
Du förstår att byggandet av energiproduktion görs av företag, det är ingen statlig angelägenhet, och om inte företagen ser det som en bra investering för sina aktieägare så blir det inget, right?
Elförsörjningen i Sverige är i högsta grad en statlig angelägenhet. Regeringen har ju t.o.m. en vindkraftsplan.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Ah axelvaddar och diskopop..
Axelvaddar, ja, men disco var mer 1970-tal.

• Haha
1
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
har inte med kärnvapen att göra..
Inte alls.
Rysslands militära makt har allt med kärnvapen att göra. Utan sina kärnvapen hade Ryssland aldrig vågat invadera Ukraina.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Putin har inte förstått vidden av ukrainarnas försvarsvilja. Lavrov förstod den när han sa att det vore dumt av Ryssland att erkänna "utbrytarrepublikerna" i Donetsk och Luhansk som självständiga stater.

Putin struntar i sina ukrainska "bröder". Han vill återupprätta det ryska imperiet, och Kiev är en central del i det.
Försvarsviljan spelar mindre roll när man möter någon med överlägsna vapensystem, sen är jag helt säker på att man inte vill ha ett blodbad.

Jag får hela tiden "Bagdad Bob" funderingar kring retoriken....
https://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Saeed_al-Sahhaf

P pmd skrev:
Rysslands militära makt har allt med kärnvapen att göra. Utan sina kärnvapen hade Ryssland aldrig vågat invadera Ukraina.
Va, har Ryssland kärnvapen? och även fräckheten att hota med dessa?
Vilken brusten illusion i väst!

P paralun skrev:
Försvarsviljan spelar mindre roll när man möter någon med överlägsna vapensystem,
Uppenbarligen inte. Eller så är ryssarnas vapensystem värdelösa. Men mer troligt är stridsmoralen hos ryssarna usel; de vill inte vara Putins kanonmat.

Måste bli jobbigare och jobbigare att vara rysk medlöpare.

• Gilla
  • Älska
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Uppenbarligen inte. Eller så är ryssarnas vapensystem värdelösa. Men mer troligt är stridsmoralen hos ryssarna usel; de vill inte vara Putins kanonmat.

Måste bli jobbigare och jobbigare att vara rysk medlöpare.
Snarare att man måste inse fakta.
Själv använder jag precis samma logik som att jag ifrågasätter en korkad energipolitik av "blåögda" politiker.

Maskintok skrev:
Nä men det är bra gjort.
kunde ha varit mer eldkraft med också..

Nato har sitt lugna tempo och ska diskutera sig igenom allt..
Jag brukar jämföra Nato med Tolkiens enter... ;)
Du brukade säga att Nato var på gränsen till KK och oförmögna att göra något som helst…

konstigt att absolut ingen annan hängt på din teori?
Har du själv gått bort från den?

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Den är inte helt fri utan reglerad av en massa miljömål och regler som gör att vissa typer av produktion blir oekonomiska eller rent olagliga..

Det läggs ner vattenkraft och kärnkraft när vi behöver mer inte mindre....
vilka fattar beslut om miljömålen?
Just det politikerna..
Så styrt är det..
Ingenting är helt fritt, det var längesedan vi började stifta lagar, du kan köra vart du vill i Sverige med din bil men inte hur du vill, som ett exempel.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.