G
D djac skrev:
De har agerat efter verkligheten, vilket i min värld är mer ansvarstagande än att agera efter oreaslistiska ideologier, det är för mig radikaliserat handlande.

Sen kan jag, som de vet som varit här en stund, önska att verkligheten sett annorlunda ut men vi behöver ju inte gå hela varvet runt på den. I den uppsättningen hade det byggs kärnkraftverk och det hade jag tyckt var bra, nu lever jag ju väldigt verklighetsförankrat så jag behöver inte belasta folk med fantasier och drömmar.
Ok, jag anser också att jag lever verklighetsförankrat och inte efter några orealistiska ideologier men din och min verklighet verkar se väldigt olika ut.
Yngemans tal i SVT när Ringhals lades ner gjorde mej inte glad, sen gick priset upp 500%, sen blev Sverige indirekt mer fossil och ryssberoende. Det är min verklighet. Du får väl ha din...

D
T TommyC skrev:
På vilket sätt är det ansvarstagande att förstöra fungerande infrastruktur och orsaka oss alla enorma kostnader och en sämre framtid. Trollar du eller lever du i en egen värld?
Ja inte i den där Ukraina anfaller Ryssland i alla fall, det är förmodligen i den världen som kärnkraftverk håller för evigt och är billiga att ersätta, underlandet?

D
berisen berisen skrev:
Lite orolig för att det kommer bli ordentligt dyrt nu igen. :confused:

[länk]

Gaspriset når alltså nya rekordnivåer men europa köper just nu rekordmycket gas från Ryssland. Vad händer med priset när leveranserna upphör? Jag utgår nästan från att de kommer upphöra tyvärr. Antingen genom sanktioner eller genom att de stryper som ett försvar mot sanktionerna.

Vad tror ni?
Ja, har vi tur blir det bara på det sättet vi påverkas, mina tankar går snarare till alla de som hade varit glada om de bara drabbats av en högre elräkning.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Ok, jag anser också att jag lever verklighetsförankrat och inte efter några orealistiska ideologier men din och min verklighet verkar se väldigt olika ut.
Yngemans tal i SVT när Ringhals lades ner gjorde mej inte glad, sen gick priset upp 500%, sen blev Sverige indirekt mer fossil och ryssberoende. Det är min verklighet. Du får väl ha din...
Aha, du har köpt den kopplingen, du tror alltså att europas elbehov hade varit mättat med en gammal reaktor i Ringhals, det är en missuppfattning även det.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, har vi tur blir det bara på det sättet vi påverkas, mina tankar går snarare till alla de som hade varit glada om de bara drabbats av en högre elräkning.
Självklart är pengar en skitsak i sammanhanget men det blir ändå så att många drabbas hårt ute i Europa av även det som en bieffekt av allt det vidriga som händer i kriget.

Maskintok skrev:
Japp och alla skogsbilsvägar utan kommunala bidrag är det tillåtet att ha vägbom på.
OT, Nu förenklar du för mycket, de privata skogsbilvägar som har statsbidrag är det inte tillåtet att bomma.

• Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Aha, du har köpt den kopplingen, du tror alltså att europas elbehov hade varit mättat med en gammal reaktor i Ringhals, det är en missuppfattning även det.
När skrev jag att jag tror det är mättat?
Jag "tror ingenting" men vägen vi har gått är åt fel håll, vi har gått bakåt. Mer beroende av Potin gas och annat fossilt. Det är min verklighet. Sen va det faktiskt två reaktorer som kunde drivas vidare om inte dina ansvarstagande verklighetsförankrade politiker inte lagt sig i.

• Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
(kort) Topp på 544 öre/kWh inkl moms och avgifter i SE3 imorgon.
Dags att dra igång kaminen igen!

G
V Vortex skrev:
(kort) Topp på 544 öre/kWh inkl moms och avgifter i SE3 imorgon.
Dags att dra igång kaminen igen!
Ja visst går det framåt, vissa i denna tråd verkar nöjda med inriktningen som våra satt upp.
Undrar vad vi skriver i denna tråd om säg 5år. Tänk va billigt de va mars 2022 bara 544 öre:surprised:

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
OT, Nu förenklar du för mycket, de privata skogsbilvägar som har statsbidrag är det inte tillåtet att bomma.
Jo men du förstod ändå ungefär vad jag ville ha sagt..

att du kan inte åka hur du vill..
Det finns begränsningar..

precis som för marknader..

P
P paralun skrev:
Snarare att man måste inse fakta.
Ja, Putin kommer antagligen till slut att ockupera Ukraina. Åtminstone städerna. Det går dock trögare än förväntat, och västs sanktioner tror jag är hårdare än förväntat också. Förra gången Ryssland ockuperade ukrainskt territorium blev det inga allvarligare konsekvenser för Ryssland, så antagligen räknade Putin inte med vad har skett nu.

Ju fler ryska soldater som kommer hem i liksäckar desto mer faller Putins popularitet. Han kommer att ligga illa till om kriget drar ut på tiden.

P
D djac skrev:
Även i länder med positiv opinion runt kärnkraft byggs det inget eller minsta möjliga, det för med sig höga elpriser och enorma framtida risker, sannolikheten att du sitter med en stranded asset är ganska hög, då väljer kaptitalet något annat, konkurrensen kan mycket väl komma att komma från framtida billigare reaktorer men det spelar ingen roll.
Ja, givetvis. Politisk osäkerhet är den värsta sortens osäkerhet.

D
P pmd skrev:
Ja, givetvis. Politisk osäkerhet är den värsta sortens osäkerhet.
Efter säkerheten att det blir en dålig affär då? :)

P
D djac skrev:
Kan jag inte riktigt bedömma då jag saknar två siffror, hur många är där nu och hur många behövs?
En försiktig gissning är att Ryssland har en styrka på drygt 200000 man i kriget, och att det finns drygt 20000 NATO-trupper i NATOs gränsländer mot Ukraina. Ryssland kan förstås inte avdela alla 200000 mot NATO-gränsen, eftersom de behövs för att kämpa mot ungefär lika många ukrainska soldater, så det lär dröja lite innan Ryssland kan anfalla NATO.

Vad gäller materiel har jag inga uppskattningar.

(Jag skriver "försiktig gissning" högst upp eftersom jag inte har så väldigt bra källor).

P
D djac skrev:
De har agerat efter verkligheten
Nej, de har agerat kortsiktigt efter eget politiskt intresse.

När kärnkraften byggdes upp i Sverige var det ett mycket långsiktigt bygge. Det tar lång tid att bygga något stort men det går fort att rasera det.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.