D
G OMathson skrev:
I din värld så vill du att vårt välstånd ska minska? Är du nöjd med att elen kostade 500% mer december 2021 mot december 2020? Är det att gå framåt? Öka Putins inflytande mha fossilt, framåt?
Fortfarande ingen som talat om vad totalpriset / kwh kostar från vk via vätgas eller annan lagring när det inte blåser!
Där träffar du rätt, mina tankar just nu går inte åt att fundera på om elpriset är lite högre eller lägre, det finns större hot och om man får skoja lite med din egen argumentation om alla alla vindkraftverk kommer från Kina, med samma logik bör ju alla kärnkraftverk komma från Ryssland?

Att bygga gammeldags kärnkraftverk kommer bara göra en sak för elpriset och det är att garantera att det är ständigt högt, då slipper du iofs oroa dig för dippar. Men jag är övertygad om att de som ska investera inte gör det i den gamla tekniken, de vill nämligen inte ha ett garanterat högt produktionspris, pengarna flyter till andra investeringar.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Där träffar du rätt, mina tankar just nu går inte åt att fundera på om elpriset är lite högre eller lägre, det finns större hot och om man får skoja lite med din egen argumentation om alla alla vindkraftverk kommer från Kina, med samma logik bör ju alla kärnkraftverk komma från Ryssland?

Att bygga gammeldags kärnkraftverk kommer bara göra en sak för elpriset och det är att garantera att det är ständigt högt, då slipper du iofs oroa dig för dippar. Men jag är övertygad om att de som ska investera inte gör det i den gamla tekniken, de vill nämligen inte ha ett garanterat högt produktionspris, pengarna flyter till andra investeringar.
Argumenten "gammal" och "ny" teknik används vad jag sett ofta av vinkraftskramare. Jag anser att de argumentet inte håller här. Att vk är äldre än kk vet ju alla men det i sig har ingen betydelse i sig då varför används det? Jo för att sätta en negativ stämpel generellt på kk.
Fortfarande inget svar om elpriset/tillgång när det inte blåser:thinking:

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Argumenten "gammal" och "ny" teknik används vad jag sett ofta av vinkraftskramare. Jag anser att de argumentet inte håller här. Att vk är äldre än kk vet ju alla men det i sig har ingen betydelse i sig då varför används det? Jo för att sätta en negativ stämpel generellt på kk.
Fortfarande inget svar om elpriset/tillgång när det inte blåser:thinking:
Ok, byt till ord du gillar bättre, ändrar inte kostnadsläget för kärnkraftsanläggningar av (ersätt med ord du gillar) modell. Däremot finns det hopp om att konstruktioner som är billigare att bygga ska komma, om detta förverkligas kan det bli en riktig succé.

Gammal och ny är annars erkända ord, så inga ord som har hittats på för att reta de som tror som du.

G
D djac skrev:
Ok, byt till ord du gillar bättre, ändrar inte kostnadsläget för kärnkraftsanläggningar av (ersätt med ord du gillar) modell. Däremot finns det hopp om att konstruktioner som är billigare att bygga ska komma, om detta förverkligas kan det bli en riktig succé.

Gammal och ny är annars erkända ord, så inga ord som har hittats på för att reta de som tror som du.
Du får väl rösta på Maggan / Yngeman då de sagt samma sak, gammal och dyr =kk, vk nytt och framtiden. Samtidigt lägger de ner Ringhals och vi i norra Europa blir mer beroende av fossilt och Potin. Flyttar mer tillverkning från Sverige till tex ryssvänliga Kina.
Ska vi i Sverige ha annan infrastruktur (som el kan liknas med) enligt samma marknadsmässiga regelverk så kan vi ju helt sluta underhålla vissa vägar på landsbygden och satsa mer på tex Essingeleden då "marknaden" använder den mer, betalar mer / yta/tid?
Marknaden är inte bättre än reglerna som styr.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Ska vi i Sverige ha annan infrastruktur (som el kan liknas med) enligt samma marknadsmässiga regelverk så kan vi ju helt sluta underhålla vissa vägar på landsbygden och satsa mer på tex Essingeleden då "marknaden" använder den mer, betalar mer / yta/tid?
Jag kanske missförstår dig, men vilken verklighet lever du i där det här inte redan är sanning? Vilka vägar på landsbygden underhålls/satsas det lika mycket på som Essingeleden?

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
G
tveksamt tveksamt skrev:
Jag kanske missförstår dig, men vilken verklighet lever du i där det här inte redan är sanning? Vilka vägar på landsbygden underhålls/satsas det lika mycket på som Essingeleden?
Klart det satsas rätt mycket på tex Essingeleden men troligtvis inte lika mycket i förhållande till hur mycket den används, sen har den trängselskatt också.

Jag gjorde kanske en dålig jämförelse men jag anser att "marknaden själv" inte löser alla ssmmhälls problem. Ska vi bara ha betalvägar så kommer nog en hel del vägar på landsbygden läggas ner men Essingeleden blir nog kvar. Vi går ju åt de hållet med el-försörjningen. Lägger ner fungerande kk i förmån för "billig" vk, priset upp 500%, de som inte har råd får väl sluta använda el, tex metallgjuterier i zon 3 och 4 (ja, Sverige har några kvar men hur länge?)
Marknaden bestämde att vi ska ha billig slumpkraft, duger inte det så flytta.

D
G OMathson skrev:
Du får väl rösta på Maggan / Yngeman då de sagt samma sak, gammal och dyr =kk, vk nytt och framtiden. Samtidigt lägger de ner Ringhals och vi i norra Europa blir mer beroende av fossilt och Potin. Flyttar mer tillverkning från Sverige till tex ryssvänliga Kina.
Det är ingen politisk fråga, du är lurad, det handlar bara om pengar, om du tror någon annan politiker kan få erbjudanden som "köp en få tre" så ska du nog be dem berätta hur detta ska gå till. Att de vill göra något beror på att de tar ansvar, så länge man är i opposition så är det fritt ljugande, då behöver man inte stå för det man påstår, man har ju ändå inte makten.

Du förstår att byggandet av energiproduktion görs av företag, det är ingen statlig angelägenhet, och om inte företagen ser det som en bra investering för sina aktieägare så blir det inget, right?

G OMathson skrev:
sen har den trängselskatt också.
Kapacitetsavgift;)

Redigerat:
G
D djac skrev:
Det är ingen politisk fråga, du är lurad, det handlar bara om pengar, om du tror någon annan politiker kan få erbjudanden som "köp en få tre" så ska du nog be dem berätta hur detta ska gå till. Att de vill göra något beror på att de tar ansvar, så länge man är i opposition så är det fritt ljugande, då behöver man inte stå för det man påstår, man har ju ändå inte makten.

Du förstår att byggandet av energiproduktion görs av företag, det är ingen statlig angelägenhet, och om inte företagen ser det som en bra investering för sina aktieägare så blir det inget, right?
Vem är lurad? Vem tillsatte Vattenfalls styrelse? Vem bestämmer långsiktiga regler?
Naturligtvis luras alla politiker men inriktning kan vara olika. Företag måste alltid långsiktigt tjäna pengar men är tex svks inkomster inte pga politikernas regelverk och beslut. Självklart så kommer det inte "ploppa upp" nya kk i Sverige om tex L och eller Kd skulle få majoritet men inrikningen är inte samma som C eller Mp.
Att lägga ner de befintliga reaktorerna berodde på politiska beslut.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Vem är lurad? Vem tillsatte Vattenfalls styrelse? Vem bestämmer långsiktiga regler?
Naturligtvis luras alla politiker men inriktning kan vara olika. Företag måste alltid långsiktigt tjäna pengar men är tex svks inkomster inte pga politikernas regelverk och beslut. Självklart så kommer det inte "ploppa upp" nya kk i Sverige om tex L och eller Kd skulle få majoritet men inrikningen är inte samma som C eller Mp.
Att lägga ner de befintliga reaktorerna berodde på politiska beslut.
Priset... inte ens om du sitter i Vattenfalls styrelse kan du diktera de globala priserna för att bygga kärnkraftverk. Inte heller sätter du priserna på uppgraderingar av gamla verk, du har missuppfattat mycket men du har rätt i att oavsett regering så kommer det inte byggas nya kärnkraftverka av den (gamla?) modellen som man byggde förr i tiden.

D djac skrev:
Priset... inte ens om du sitter i Vattenfalls styrelse kan du diktera de globala priserna för att bygga kärnkraftverk. Inte heller sätter du priserna på uppgraderingar av gamla verk, du har missuppfattat mycket men du har rätt i att oavsett regering så kommer det inte byggas nya kärnkraftverka av den (gamla?) modellen som man byggde förr i tiden.
Nämen däremot SMR reaktorer!
Kina har en demoanläggning som just nu byggs
https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Chinese-SMR-containment-takes-shape
Rolls-Royce (dvs samma bolag som bygger jetmotorer) har en pågående licensiering av sin konstruktion.
https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Rolls-Royce-submits-SMR-design-for-UK-assessment
Sen har vi då även svenska "blykalla" som du hånade och Fermi Estland.
Ser mycket bra ut! ;)

G
D djac skrev:
Så jag har missuppfattat att ett parti som har sin upprinnelsen i Nej till kärnkraft rörelsen och som har suttit i regeringen inte har påverkat nedläggningen av svenska reaktorer:rofl:. Undrar vem som är lurad? Kk kan inte i sin nuvarande form i de regelverk som finns i tex Sverige och Tyskland konkurrera med vk när det blåser. Men jag undrar fortfarande vad elen kostar från vk när det inte blåser, hur det ska gå med välståndet. Kina bygger välstånd och makt. Ryssland kör vidare med största del fossilt. Eu monterat ner både välstånd och makt samt blir mer och mer beroende av Kina Ryssland och andra tveksamma länder.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Kärnkraften avvecklas inte av miljömässiga eller ekonomiska skäl. Politikerna har agerat för att göra kärnkraften olönsam genom straffskatter, förbud mot utnyttjande av spillvärmen, strypta forskningsmedel, planeringsförbud et cetera. Samtidigt har sol och vind fått stora subventioner (till exempel i form av elcertifikat), forsknings- och demonstrationsmedel och en massiv marknadsföring med offentliga medel. Den svenska kärnkraften, drygt 60 terawattimmar, byggdes på cirka tio år och den har varit extremt lönsam för staten och det svenska samhället. Notabelt är att värdet av anläggningar med lång livslängd, till exempel kärnkraft, kraftigt undervärderas med traditionella ekonomiska metoder.

Läs hela texten här: https://www.svd.se/kostsamt-misstag-att-avveckla-karnkraften

• Gilla
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.