P
P paralun skrev:
Det är ju "bröder" i det här fallet som ska slåss, Putin är inte ute efter att ta kål på sin bröder i Ukraina.
Han vill ha bort Zelenskij och en NATO-expansion.
njä soldater lyser order.
De lägger inte ner sina vapen för att någon slår ut el, vatten, avlopp mm
oavsett om det är bröder eller ej.

nord och Sydkorea är ypperligt exempel på detta..

engs
K Karl Olssvan skrev:
Det har placerats vapensystem mot dem i flera länder de senaste åren. Trotts att det fanns avtal som sa att det inte skulle ske. Dvs upprustning.
Vilket avtal? Det som SVT sa sig finnas men de fick gå ut med en rättelse?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Det är ju "bröder" i det här fallet som ska slåss, Putin är inte ute efter att ta kål på sin bröder i Ukraina.
Han vill ha bort Zelenskij och en NATO-expansion.
Att veta vad Putin är ute efter och vad som är hans egentliga bevekelsegrunder försöker en hel världs analytiker ta reda på, att tro du ens skulle vara i närheten av att veta är ett tidigt tecken på storhetsvansinne.

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Det har placerats vapensystem mot dem i flera länder de senaste åren. Trotts att det fanns avtal som sa att det inte skulle ske. Dvs upprustning.
Jo och upprustningen av Putins krigsmaskin inkl nya vapensystem som kryssningsmissiler har då EU främst betalt via gas och oljepengar. Mycket märkligt att inte fler sett Putins dröm att återställa Sovjetunionen.

D
K Karl Olssvan skrev:
Detta "avtal" är desinformation som du fått i dig, försök komma ihåg var du såg det så har du identifierat en desinformationskälla.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo och upprustningen av Putins krigsmaskin inkl nya vapensystem som kryssningsmissiler har då EU främst betalt via gas och oljepengar. Mycket märkligt att inte fler sett Putins dröm att återställa Sovjetunionen.
alla har vetat om det.. Men få ville tro på att han skulle försöka sig på det.

D djac skrev:
Att veta vad Putin är ute efter och vad som är hans egentliga bevekelsegrunder försöker en hel världs analytiker ta reda på, att tro du ens skulle vara i närheten av att veta är ett tidigt tecken på storhetsvansinne.
Njau, jag tycker det framgår tydligt att han vill bli av med nuvarande styre i Ukraina samt blockera vidare NATO-expansion. Sen kanske han är nöjd med att få behålla Krim och östra Ukraina som främst består av ryssar.
Konflikten började ju 2014.

D
P paralun skrev:
Jag kan hålla med om att detta bör mana till eftertanke, att finansiera odemokratiska länder genom fossilköp ska nog undvikas i största möjliga mån, vi får helt enkelt anpassa vår konsumtion framöver och köpa det lilla vi behöver från rimliga länder. Även svenska medelålders män kan kanske släppa skräcken för att behöva sätta en sladd i bilen när de ser vad det leder till, vem vet?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Njau, jag tycker det framgår tydligt att han vill bli av med nuvarande styre i Ukraina samt blockera vidare NATO-expansion. Sen kanske han är nöjd med att få behålla Krim och östra Ukraina som främst består av ryssar.
Konflikten började ju 2014.
Alla vet vad han säger, det behöver du nog inte upprepa, logiken, som alla ser, pekar mot att detta inte är korrekt, eller att han helt har tappat det.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
D djac skrev:
Alla vet vad han säger, det behöver du nog inte upprepa, logiken, som alla ser, pekar mot att detta inte är korrekt, eller att han helt har tappat det.
Det är ju därför det är så viktigt att man igår började förhandla igen!!

Sen såg jag en detalj i förhandlingarna att oligarken Roman Abramovich dvs Chelseas ägare deltog.
https://www.dailymail.co.uk/news/ar...ful-resolution-Ukraine-crisis-allies-say.html

G
D djac skrev:
Hade det varit en pengapress hade det varit kö runt hela landet för att få bygga dessa fyra, sen kan man ju lyfta blicken och leta efter köer i andra länder, de är helt enkelt borta, av den enkla anledningen att det är en dålig affär. Det är nästan alltid den enklaste förklaringen som är den rätta, så också i det här fallet. Det är medelålders nostalgi att tro att vi kan gå bakåt i tiden och göra gammelteknologi attraktiv igen, nej vägen är framåt och kanske faller det väl ut med de billigare verken och då tror jag att dessa blir populära, de gamla kommer det byggas ett fåtal till av och sen är det slut.
"Gå bakåt" Vad jag vet är vinkraft äldre än kärnkraft. Det är till största del sett till att kk inte tjänar pengar, i synnerhet när det blåser.
Bakåt går vi när energi blir dyrare då tillgång av energi till rimligt pris ökar när vi mest behöver och det har det bevisligen gjort när det är kallt i norra Europa. Energi=makt och välstånd.
Att vara beroende av "naturgas" är inte att gå framåt!

Ett gammalt ordspråk som fått ny aktualitet:

”Egen härd är guld värd”

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
"Gå bakåt" Vad jag vet är vinkraft äldre än kärnkraft. Det är till största del sett till att kk inte tjänar pengar, i synnerhet när det blåser.
Bakåt går vi när energi blir dyrare då tillgång av energi till rimligt pris ökar när vi mest behöver och det har det bevisligen gjort när det är kallt i norra Europa. Energi=makt och välstånd.
Att vara beroende av "naturgas" är inte att gå framåt!
I min värld ligger peak vindkraft framför oss, inte bakom oss, vet inte hur det såg ut där du växte upp, där jag bor fanns inte så många vindkraftverk, det var en folklig begivenhet när de byggde det i Maglarp https://sv.wikipedia.org/wiki/Maglarps_vindkraftverk_(1982–1993)

G
D djac skrev:
I min värld ligger peak vindkraft framför oss, inte bakom oss, vet inte hur det såg ut där du växte upp, där jag bor fanns inte så många vindkraftverk, det var en folklig begivenhet när de byggde det i Maglarp [länk]
I din värld så vill du att vårt välstånd ska minska? Är du nöjd med att elen kostade 500% mer december 2021 mot december 2020? Är det att gå framåt? Öka Putins inflytande mha fossilt, framåt?
Fortfarande ingen som talat om vad totalpriset / kwh kostar från vk via vätgas eller annan lagring när det inte blåser!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.