723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Nu tror jag du har fel, dagens krig och vapensystem gör att man inte behöver gå i närstrid.Maskintok skrev:tänk också så här..
Ryssland har spaningstrupper för att lokalisera posteringar mm.
Nu börjar vi se den stora massan av konvojer komma..
Det är fortfarande för tidigt för den ryska armen att ha satt in några större mängder emot Ukraina.
vi i väst är inte vana att se denna för oss långsamma handling..
Det är dock helt vanligt av Ryssland och av andra fd Sovjet länder..
vi får gå tillbaka till andra världskriget för att förstå hur och varför de agerar som de gör.
Det är dessutom skrämmande för Ukraina detta.. när man ser musklerna för varje dag bli mer spända..
Sen att man ser en 6 mil lång konvoj är garanterat mycket skrämmande och det är nog huvudsyftet.
Det är tydligt att du missat hela bilden från början och stöder dig på en uppfattning från 2014.D djac skrev:
inget fel i det, men själva konflikten är betydligt äldre än så..
Jo tyvärr så är det oundvikligt.. speciellt i stadsmiljöer..P paralun skrev:
Eller så ska helt enkelt Ryssland jämna städer med marken för att undvika förluster...
Jo Politico har den här artikeln angående Kina.D djac skrev:
https://www.politico.eu/article/will-china-fund-moscows-war-chest-amid-western-sanctions/
Jag tror det är nyckeln, inte att EU's ledare tävlar med varandra vem som kan fördöma Putin hårdast, för det är jag ganska säker på att han slkiter i när han sitter i sin bubbla.
Hade det varit en pengapress hade det varit kö runt hela landet för att få bygga dessa fyra, sen kan man ju lyfta blicken och leta efter köer i andra länder, de är helt enkelt borta, av den enkla anledningen att det är en dålig affär. Det är nästan alltid den enklaste förklaringen som är den rätta, så också i det här fallet. Det är medelålders nostalgi att tro att vi kan gå bakåt i tiden och göra gammelteknologi attraktiv igen, nej vägen är framåt och kanske faller det väl ut med de billigare verken och då tror jag att dessa blir populära, de gamla kommer det byggas ett fåtal till av och sen är det slut.P pmd skrev:Det får bara finnas tio kärnreaktorer i Sverige, så det går bara att bygga fyra nya tills någon av de nu körande reaktorerna stängs av, och nya reaktorer får bara placeras där de ersätter avstängda. Bara det visar hur njugg politiken är mot kärnkraft.
Tacka f*n att ingen vågar sätta igång kärnkraftsprojekt. Byggnadsnämnden kommer att krångla som tusan. Dessutom kommer någon att upptäcka att fåglar häckar där man tänkte bygga.
Nej det har jag inte varken sagt eller skrivit.Nötegårdsgubben skrev:
Tror du på allvar att jag vet eller bryr mig om skillnaden mer än att jag hoppas att det går åt helvete för putinisterna? Min poäng är att försvaret gör nytta. Vilket det gör.
Putinisterna kan inte ens ta en stad som försvarar sig över öppen terräng. De är demoraliserade, underbetalda och illa försörjda. Allt försvar gör uppenbarligen nytta.
Och jag får be om ursäkt för att jag valde att citera dig, mitt fel.
Jag ska inte göra om det.
Jag skrev dock en översyn och det var inte riktat till dig personligen, jag bara undrade när jag frågade om du hört eller läst något jag missat.
Men ännu en gång, ursäkta det ska inte upprepas.
tills den dagen enligt honom han ska ge igen.. Vilket inte varken kommer hända eller får ske.P paralun skrev:
Vi ska nog vara öppna för att västvärlden inte är lika transparenta med sitt vapenskrammel som Ryssland, de flesta ledare är längre än 170cm.. , dvs vi i allmänheten har nog inte full insyn i den mobilisering som sker. Talade med kollega i Lettland och han berättade att det redan ser ut som ett krigstillstånd där, Nato-soldater synliga överallt och militära fordon i rörelse även innne i städerna.P pmd skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Nej, konflikten är inte mycket äldre än så, den är ny. Naturligtvis har det funnits tidigare konflikter i området, som i alla delar av världen, men allt pågår inte för evigt. Det här är Putins konflikt, skapad av honom och hans kleptokratiska mördarband till statsledning.Maskintok skrev:
Maskintok skrev:
Det finns inget att vinna med att "jämna städer med marken".Maskintok skrev:
Det räcker med att slå ut enbart viktig infrastruktur samt nyckelpunkter och det gör man med missiler och flyg.
Nej det gör det inte.P paralun skrev:
soldater lägger inte ner vapnen pga detta.
Och jo det finns saker att vinna på att jämna städer isåfall med marken..
Men du vill inte förstå alltså hur rena gatustrider går till..
USA led stora förluster i Afghanistan och Irak när de kom in i städer..
Samma sak hände för nordvietnam..
Och detta har skett nästan varje gång oavsett vart i världen, det är en svår situation att hantera om fienden är väl ingrävd.
Det är ju "bröder" i det här fallet som ska slåss, Putin är inte ute efter att ta kål på sin bröder i Ukraina.Maskintok skrev:Nej det gör det inte.
soldater lägger inte ner vapnen pga detta.
Och jo det finns saker att vinna på att jämna städer isåfall med marken..
Men du vill inte förstå alltså hur rena gatustrider går till..
USA led stora förluster i Afghanistan och Irak när de kom in i städer..
Samma sak hände för nordvietnam..
Och detta har skett nästan varje gång oavsett vart i världen, det är en svår situation att hantera om fienden är väl ingrävd.
Han vill ha bort Zelenskij och en NATO-expansion.