P
P pmd skrev:
Snabbinsatsstyrkan tycks vara på gång, men den verkar inte vara så snabb. :)
[länk]

Som jag skrev förut så är amerikanska arméns 82:a luftburna division redan på plats i Polen sen några dagar.
Det är ingen lösning med 82andra.
och jo det var snabbt av de länderna.. ;)

P
P pmd skrev:
Putin har varit chef för Ryssland i 22 år. Det har funnits gott om tid att avsätta honom. Det hade gått i början, åtminstone.
Går bra fortfarande.

P
P pmd skrev:
Jag blir mer irriterad än upphetsad, och lite skrämd också, när någon föreslår ett militärt anfall på Ryssland som ett sätt att stoppa det ryska kriget mot Ukraina.

Som du gjorde i inlägg #8663. Var lite mer sansad.
För att du inte förstår hur ryssen fungerar rent tekniskt vid detta.
tänk andra världskriget och hur de agerade sedan Tjetjenien så förstår du bättre.

P pmd skrev:
Har du helt tappat vettet, karl? Putin sitter med fingret på avtryckaren till ett atombombsanfall på Europa och USA. Tror du att han skulle möta ett anfall av NATO med konventionella vapen?

NATO är betydligt starkare än Ryssland när det gäller konventionella vapen, vilket förstås Putin vet, så han har inget annat val än att svara med kärnvapen.
Har ni hållt på hela natten och diskuterat?

Angående vapen så har då främst EU betalt Putin's upprustning av sin krigsmaskin. (olja/gas)
Putin har numera också kryssningsmissiler som man testat ut i bla Syrien.
https://www.di.se/ledare/bygg-en-baltic-dome/
Så jag blir förfärad över alla som tror att man kan göra så mycket med pansarskott och vanlig trupp.
Bara att få slut på det här sorgliga eländet och inse hur världen ser ut.

Ryska invasionssoldater dör i drivor av just vanlig trupp och pansarskott. Förmodligen dör det tio ryska invasionssoldater för varje avliden ukrainsk militär.

Att hjälpa Ukraina med vapen gör nytta.

• Gilla
  • Wow
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ryska invasionssoldater dör i drivor av just vanlig trupp och pansarskott. Förmodligen dör det tio ryska invasionssoldater för varje avliden ukrainsk militär.

Nej jag får intrycket att man undviker större blodsspillan. Man ser inga kaosbilder från sjukhus.
Vad som har seglat upp som ett nytt stort hot det är att Ukraina blir nedsläckt.
https://www.politico.eu/article/ukraine-moldova-seeks-connection-to-eu-electricity-grid/

P
propaganda från båda sidor är ungefär lika stor.

Den ena hävdar att stora förluster skett hos fienden, den andra säger inte så mycket men publicerar desto mer..

youtube har fått ett överflöd av Ukrainska uppladdningar..

förlust siffror är manipulerade från båda sidor.

Är det verkligen någon som trott annat än att det skulle bli hårda strider och tunga förluster?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Nej jag får intrycket att man undviker större blodsspillan. Man ser inga kaosbilder från sjukhus.
Vad som har seglat upp som ett nytt stort hot det är att Ukraina blir nedsläckt.
[länk]
tänk också så här..
Ryssland har spaningstrupper för att lokalisera posteringar mm.
Nu börjar vi se den stora massan av konvojer komma..
Det är fortfarande för tidigt för den ryska armen att ha satt in några större mängder emot Ukraina.

vi i väst är inte vana att se denna för oss långsamma handling..
Det är dock helt vanligt av Ryssland och av andra fd Sovjet länder..

vi får gå tillbaka till andra världskriget för att förstå hur och varför de agerar som de gör.
Det är dessutom skrämmande för Ukraina detta.. när man ser musklerna för varje dag bli mer spända..

P

Vad får dig att tro på siffran gånger 10?
jag är mer övertygad om gånger 5..
tills att tyngre infanteri samt övrig trupp är på plats.

Maskintok skrev:
propaganda från båda sidor är ungefär lika stor.
Dumheter. Det ena är ett aggressivt mördande pack som anfaller civila och hotar med kärnvapen. Andra sidan försvarar sitt land. Naturligtvis ljuger det förra nåt in i helvete mer.

Det betyder inte att de som försvarar sig mot angreppen och övergreppen är änglar. Bara att ni som inte kan se skillnad på skit och pannkaka är nyttiga idioter.

• Gilla
  • Älska
karlmb och 11 till
  • Laddar…
Varför har en elpristråd blivit en krigsvetartråd? Starta en ny om ni vill diskutera vad som är bäst av ekonomiska sanktioner eller en stor armé vid ryska gränsen.

• Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det här är värre.
Det är oerhört mycket värre, sen är det ett komplext område och svårgreppbart med alla beroenden, man behöver inte förstå i detalj men sanktionerna är så kraftiga nu att man kan fundera på hur det här ska gå egentligen.

Maskintok skrev:
Vad får dig att tro på siffran gånger 10?
jag är mer övertygad om gånger 5..
Tror du på allvar att jag vet eller bryr mig om skillnaden mer än att jag hoppas att det går åt helvete för putinisterna? Min poäng är att försvaret gör nytta. Vilket det gör.

Putinisterna kan inte ens ta en stad som försvarar sig över öppen terräng. De är demoraliserade, underbetalda och illa försörjda. Allt försvar gör uppenbarligen nytta.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
P
Dumheter. Det ena är ett aggressivt mördande pack som anfaller civila och hotar med kärnvapen. Andra sidan försvarar sitt land. Naturligtvis ljuger det förra nåt in i helvete mer.

Det betyder inte att de som försvarar sig mot angreppen och övergreppen är änglar. Bara att ni som inte kan se skillnad på skit och pannkaka är nyttiga idioter.
okej.. intressant dock att så mycket från Ukraina har fått tas tillbaka från media när granskning skett..
från ryska sidan så är det inte så fruktansvärt i media som tv eller youtube utan mer i darknet och på andra webbplatser.

Men jajemän Ryssland har enormt stort propaganda nät och de utnyttjar detta till fullo.

D
Maskintok skrev:
Du gjorde inte?
Det är en fråga mycket äldre än så..
För att Ryssland ockuperade Krim så betyder inte det att själva konflikten startade då..
Den är mycket äldre, men eskalerade vart efter tiden gick... Så är det med många frågor i världen.
Det är ingen konflikt, det är ett angrepp, Ukraina har aldrig haft ambitionen att anektera Ryssland. Du ser för mycket på Swebbtv, RT och Sputnik, det är tydligt

• Gilla
  • Älska
pmd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.