723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Rubeln är väl inte backad av guld?P paralun skrev:
F.ö. så tror jag att det mesta av de ryska oligarkernas guld finns utanför Ryssland, och stora delar av det är i så fall frysta tillgånger just nu.
Det är också lite bökigt att flyga från och till Ryssland för tillfället, om man vill handla med de länder som hittills har handlat med med Ryssland. I stort sett alla är västländer, med Kina som det stora undantaget. Betalningar till och från Kina borde kunna göras med SPFS.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 170 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 170 inlägg
Guldet finns i Putins palatsP pmd skrev:Rubeln är väl inte backad av guld?
F.ö. så tror jag att det mesta av de ryska oligarkernas guld finns utanför Ryssland, och stora delar av det är i så fall frysta tillgånger just nu.
Det är också lite bökigt att flyga från och till Ryssland för tillfället, om man vill handla med de länder som hittills har handlat med med Ryssland. I stort sett alla är västländer, med Kina som det stora undantaget. Betalningar till och från Kina borde kunna göras med SPFS.
Nej och just därför så har många rika med säkerhet sedan länge köpt guld och kryptovalutor.Z Zodde skrev:
Sen Ivan och Ivana har man säkert en plan för också inkl finansiering.
Det skulle vara bättre med lyckade förhandlingar så man fick paus på det här mycket sorgliga isf att gå mot WW3.
Hitler och nazisterna försökte åtminstone maskera sin invasion av Polen med att Tyskland hade blivit anfallet militärt av Polen (även om inte så många trodde på det).MultiMan skrev:
Stalin och Putin gjorde inga ansatser åt det hållet när de invaderade Polen (1939) respektive Ukraina (2022).
De tyckte nog inte att det behövdes.
Det har gjorts. 82:a luftburna divisionen i USAs armé befinner sig i Polen sen några dagar, t.ex.Maskintok skrev:
AWACS och jaktflyg patrullerar längs Ukrainas västra gränser uppbackade av flygtankningsplan baserade i England och Tyskland.
Ja, Putin har hotat omvärlden med kärnvapen. Större än så kan det bara bli om han använder dem.
Jo och det började då 2014.... en mycket lång wikipediartikel där man ser utmaningen.P pmd skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Annexation_of_Crimea_by_the_Russian_Federation
Vad både Napoleon och Hitler lärde sig den hårda vägen är att den som har flest lastbilar vinner kriget, dvs försörjningen av armén är A och O. Det går inte att ha för tunna försörjningslinjer.Maskintok skrev:chamberlains uttalande 1938 var mest för att ge världen en stor chans inför ännu ett omvälvande krig med stora ekonomiska och mänskliga förluster som följd..
Men nä jag menar inte att vi ska ge Ryssland en andningspaus utan att svara med det alltid ryssen har förstått.. att en stor armé som väntar inte är lätt att besegra oavsett övertygelse..
ekonomiska sanktioner mm drabbar inte soldater, men kulor och fiender gör det...
Det kan få många att lägga ner sina vapen..
Den lärdomen kan överföras till krigsekonomin. Den som inte kan finansiera sitt krig kan inte fortsätta kriga.
vi får se hur det går i detta fall..P pmd skrev:Vad både Napoleon och Hitler lärde sig den hårda vägen är att den som har flest lastbilar vinner kriget, dvs försörjningen av armén är A och O. Det går inte att ha för tunna försörjningslinjer.
Den lärdomen kan överföras till krigsekonomin. Den som inte kan finansiera sitt krig kan inte fortsätta kriga.
Jag är inte lika övertygad om att detta ger effekten man vill åt...
njä det är en bra början men långt ifrån vad jag avsåg..P pmd skrev:Det har gjorts. 82:a luftburna divisionen i USAs armé befinner sig i Polen sen några dagar, t.ex.
AWACS och jaktflyg patrullerar längs Ukrainas västra gränser uppbackade av flygtankningsplan baserade i England och Tyskland.
Ja, Putin har hotat omvärlden med kärnvapen. Större än så kan det bara bli om han använder dem.