P
K Karl Olssvan skrev:
Det finns bara ett sätt och det är att minska på krig genom att skapa fred. Och det gör man inte genom mer vapen, hot och missiler. Så att hota Ryssland med mera vapen ser jag inte som en väg framåt.
Det var ungefär vad västmakterna tyckte 1938 också. Det gick inte så bra.
F.ö. är det väl ingen som hotar Ryssland med vapen?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
a) Guld måste då fraktas fysiskt till Doha/Dubai och det förstår förhoppningsvis du också att det blir näst intill omöjligt att göra i någon substantiell storlek
Ska de sen ta med sig en stresskoffert med sedlar hem?
b) Men hur får du FIAT valutor tillbaka av köparen av Krypto när han inte kan betala elektroniskt?
Den ryska guldreserven är i Ryssland, finns två möjliga köpare, Kina och Venezuela, den sista kan Ryssland inte nå så då är det tåg till Kina som gäller, riskabelt och dessutom tveksamt om de får så mycket pengar när guldet väl är där.

P
D djac skrev:
det enda hindret för att bygga kärnkraftverk, så som man gjorde förr i tiden, är kostnaderna
Nej, det är inte det enda hindret, men det är en faktor i ekvationen.

D
P pmd skrev:
Nej, det är inte det enda hindret, men det är en faktor i ekvationen.
Jag skulle säga att det är det enda verkliga hindret, de andr aupplevda hindren trorjag hade försvunnit om det hade varit "världens affär", då hade många kunnat sko sig och då brukar saker lösa sig lite magiskt.

R
P pmd skrev:
Nu måste jag fråga eftersom det du skrev inte är helt glasklart för mig.
Menar du att NATO ska hota med att invadera Ryssland?
Vad föreslår du i så fall om Ryssland struntar i det hotet?
Inte heller jag förstår riktigt vad han menar, men han hävdar att USA planerar att attackera Ryssland för att ta över deras oljefält och naturgas. Han verkar också ha missförstått hur NATO fungerar så ja, det är nog inte uteslutet att att det är vad han menar.

EDIT: Missade att det svarats på frågan. Men jag hade m.a.o. rätt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Nu är jag säker på att det inte spelar någon större roll.
Allt det här är välregisserat!
Såg idag att Ryssland stängde sitt luftrum (som hämnd)och kvar blev Air China mfl kinesiska bolag.
Det stora europeiska bolagen som Lufthansa, BA får göra en lång omväg och det blir nog massiva förluster.
Biljetterna blir lite dyrare, men det gick bra att flyga runt Ryssland under kalla kriget när Sovjetunionen inte tillät överflygning på väg från Europa till Östasien.

Finnair får det nog besvärligast.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
[länk]
När kan det bli dags att köpa rubel? ;)

• Haha
djac
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Inte heller jag förstår riktigt vad han menar, men han hävdar att USA planerar att attackera Ryssland för att ta över deras oljefält och naturgas. Han verkar också ha missförstått hur NATO fungerar så ja, det är nog inte uteslutet att att det är vad han menar.

EDIT: Missade att det svarats på frågan. Men jag hade m.a.o. rätt.
näpp du är så fel ute att det inte går att förklara för dig... Det är ingen idé.

P
P paralun skrev:
Jo men det här handlar inte om Ivan och Ivana.
Jo, i allra högsta grad. Det finns stor risk för att de blir rusning för att ta ut kontanter, och det kan leda till stort kaos.
Angående guld är det väl mycket enkelt att växla in för en rik människa.
Hur? Till vilken valuta?
Vi har backat till "Kalla Kriget" som många verkar ha glömt bort.
Jag kan inte påminna mig om att Sovjetunionen utsattes för den här nivån av ekonomiska sanktioner då.
Dessutom var handeln mellan öst och väst mindre då.

P
P paralun skrev:
Sen köper guld gör många när det är osäkert. Bara att besöka Dubai eller Doha och handla. Kryptovalutor är då det senaste och det går inte att spåra.
Man behöver ha hårdvaluta att köpa guldet med.

P
Maskintok skrev:
Kuba... Hade inte de sanktioner i 60 år:thinking:
Det gick hyfsat bra, men inte direkt strålande, fram till att Sovjetunionen upplöstes.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
orkar inte skriva allt här..
ligger i min el tråd.. en del av det..
Det enda jag kan hitta på nätet är sanktioner i närtid. När Putin "erkände" "utbrytarrepublikerna" Luhansk och Donetsk. Några sanktioner från när Nord Stream 2 började byggas hittar jag inte.

P
P paralun skrev:
Sen är det en gåta att man inte sätter mer press på Tyskland att även återstarta de tre som stoppades kring nyår!
[länk]
Det kanske är lättare sagt än gjort? Går det att göra med en rimlig insats?
Det är nog lite svårare än att flippa en omkopplare från "från" till "till".

P
D djac skrev:
Vad jag hittat är ungefär 70% av marknaden andra än kinesiska företag, så jag är nyfiken på varför deltagarna i tråden tror att de skulle få monopol i Sverige?
För ett kinesiskt bolag som vill in på en marknad är det inte direkt svårt at lägga ett anbud som är mycket lägre än alla andras.
Men att kinesiska bolag skulle lyckas skaffa sig monopol är knappast troligt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.