Kan inte riktigt släppa tanken kring den sk elmarknaden och kom på en sak som stör mig. På en riktig marknad finns det ett val av köparen att inte handla just den varan. Elen behöver vi kontinuerligt och det finns inga system (idag, som är tillgänliga för varje hushåll, utan gigantiska investeringar) att spara energi och köpa bär priset är mer fördelaktigt. De flesta av oss har en förbrukning som vi bara marginellt kan påverka.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
P
D djac skrev:
Det är det lilla, dagens sanktion är väsentligt mer brutal, frågan är om Ryssland överlever denna mer än en månad: [länk]
Tråkigt med låsta länkar..
Jag skapar ingen inloggning för att läsa..

D
Maskintok skrev:
Tråkigt med låsta länkar..
Jag skapar ingen inloggning för att läsa..
Aha, var öppen för mig, i korthet så blockeras nu tillgången till Rysslands pengareserv i dollar, pund och euro och i takt med att rubeln inte längre blir växlingsbar så kommer de inte kunna köpa varor som mat etc

SWIFT är globalt så det blir inte på nåt sätt lättare att handla med Asien.
I utgångsläget är det bara utvalda ryska banker som blivit utestängda som jag förstår det.

P
D djac skrev:
Aha, var öppen för mig, i korthet så blockeras nu tillgången till Rysslands pengareserv i dollar, pund och euro och i takt med att rubeln inte längre blir växlingsbar så kommer de inte kunna köpa varor som mat etc
Det är väl bara vissa banker det gäller annars så straffar man civila och oskyldiga.. Vilket är lika illa som det Ryssland gör...
Så nä det tror jag inte riktigt på...
mänskliga rättigheter har även Rysslands befolkning...

Maskintok skrev:
Det är väl bara vissa banker det gäller annars så straffar man civila och oskyldiga.. Vilket är lika illa som det Ryssland gör...
Blir det bank runs drabbar det ALLA... skyldig som oskyldig, civil som militär (och det lär det bli när sanktionerna innefattar centralbanken)

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Maskintok skrev:
Tråkigt med låsta länkar.. Jag skapar ingen inloggning för att läsa..
Det är en öppen länk såvida din ip inte är spärrad eller du har förbrukat max antal gratisartiklar per dag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det är en öppen länk såvida din ip inte är spärrad eller du har förbrukat max antal gratisartiklar per dag.
Skärmavbild av en spärrskärm som uppmanar att skapa ett gratis konto för att fortsätta läsa på en nyhetssajt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ingen spärr vad jag vet.
Och jag har inte läst några gratisartiklar idag eller igår... Aldrig haft detta problem du beskriver annars... :thinking:

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är det lilla, dagens sanktion är väsentligt mer brutal, frågan är om Ryssland överlever denna mer än en månad: [länk]
Ja.... vad spelar det för större roll om man har Kina som bästa vän?

Sen använder de rika kryptovalutor och guld....

P
P paralun skrev:

Kuba... Hade inte de sanktioner i 60 år:thinking:

• Gilla
Ripley
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Kuba... Hade inte de sanktioner i 60 år:thinking:
Jo, efter fiaskot i grisbukten...

P paralun skrev:

Tror inte Kina är där för Ryssland när det skiter sig.
Till det är deras stoooooora exportmarknad alltför viktig...
Krypto och guld? Skojar du?

P
P paralun skrev:
Jo, efter fiaskot i grisbukten...
Ja.
Och enligt en massa halvtråkig läsning igår så verkar sanktioner vara mer politiskt fjant än verksamt om man ska tro dessa..
Det har iallafall bitit dåligt på nationer som inte är så västerländsk i sin övertygelse...

D
Maskintok skrev:
Detta gäller den ryska centralbanken, dvs landets valutareserv.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.