723 817 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Kan inte riktigt släppa tanken kring den sk elmarknaden och kom på en sak som stör mig. På en riktig marknad finns det ett val av köparen att inte handla just den varan. Elen behöver vi kontinuerligt och det finns inga system (idag, som är tillgänliga för varje hushåll, utan gigantiska investeringar) att spara energi och köpa bär priset är mer fördelaktigt. De flesta av oss har en förbrukning som vi bara marginellt kan påverka.
Det är det lilla, dagens sanktion är väsentligt mer brutal, frågan är om Ryssland överlever denna mer än en månad: https://www.nytimes.com/2022/02/28/us/politics/us-sanctions-russia-central-bank.htmlMaskintok skrev:
Aha, var öppen för mig, i korthet så blockeras nu tillgången till Rysslands pengareserv i dollar, pund och euro och i takt med att rubeln inte längre blir växlingsbar så kommer de inte kunna köpa varor som mat etcMaskintok skrev:
Det är väl bara vissa banker det gäller annars så straffar man civila och oskyldiga.. Vilket är lika illa som det Ryssland gör...D djac skrev:
Så nä det tror jag inte riktigt på...
mänskliga rättigheter har även Rysslands befolkning...
Blir det bank runs drabbar det ALLA... skyldig som oskyldig, civil som militär (och det lär det bli när sanktionerna innefattar centralbanken)Maskintok skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Detta gäller den ryska centralbanken, dvs landets valutareserv.Maskintok skrev: