723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Vad Kina gör med sina pengar har väl ingen något med att göra.Z Zodde skrev:
Sen köper guld gör många när det är osäkert. Bara att besöka Dubai eller Doha och handla. Kryptovalutor är då det senaste och det går inte att spåra.
Det spelar roll, finns bara ett land som kan köpa Rysslands guld och det är Kina, finns många praktiska problem med det, om det bara finns en köpare blir priset lägre och dessutom tveksamt vad Kina ska med guldet till. Sen kan du bara sälja guldet en gång, Ryssland bränner mycket mer pengar än så.P paralun skrev:
Om du ska köpa en vara får du betala i utländsk valuta, sen gör du vinst i rubel, som du inte kan växla tillbaks och då får du svårt att köpa mer varor för den vinsten.
Nu är jag säker på att det inte spelar någon större roll.D djac skrev:Det spelar roll, finns bara ett land som kan köpa Rysslands guld och det är Kina, finns många praktiska problem med det, om det bara finns en köpare blir priset lägre och dessutom tveksamt vad Kina ska med guldet till. Sen kan du bara sälja guldet en gång, Ryssland bränner mycket mer pengar än så.
Om du ska köpa en vara får du betala i utländsk valuta, sen gör du vinst i rubel, som du inte kan växla tillbaks och då får du svårt att köpa mer varor för den vinsten.
Allt det här är välregisserat!
Såg idag att Ryssland stängde sitt luftrum (som hämnd)och kvar blev Air China mfl kinesiska bolag.
Det stora europeiska bolagen som Lufthansa, BA får göra en lång omväg och det blir nog massiva förluster.
Ja, jo men jag tror inte Tyskland och Storbrittanien går omkull av det.P paralun skrev:
Putins agerande kommer att kosta oss också, oavsett om vi blir indragna i ett krig eller ej, och det kommer såklart ligga Ryssland i fatet även efter att Putin är borta. Jag tror tyvärr att det blir en mycket dyster framtid för den ryska befolkningen.
Inte Busch sr. så vitt jag vet. USA drog sig helt bort från Irak efter att ha befriat Kuwait.Maskintok skrev:
Busch jr. hade uppenbarligen inte strategin att få tillgång till olja genom erövring.
(Vad det nu har med elpriset att göra).
Krypto funkar dåligt som betalningsmedel då värdet är alldeles för volatilt,P paralun skrev:
Guld funkar också dåligt då det i dessa orostider lär förutsätta fysisk leverans.
Ivan och Ivana lär varken ha guld eller krypto när de ska handla mat till familjen...
Jo men det här handlar inte om Ivan och Ivana.Z Zodde skrev:
Angående guld är det väl mycket enkelt att växla in för en rik människa.
Vi har backat till "Kalla Kriget" som många verkar ha glömt bort.
Det handlar definitivt OCKSÅ om Ivan och Ivana samt den inhemska opinionen som inte får ut pengar på ATMs så de kan köpa bröd för dagen.P paralun skrev:
Sverige har en insättningsgaranti. Det har mej veterligen inte Ryssland.
"Växla in" ? Vem tror du köper? OCh till vilket pris?