P
D Dilato skrev:
Danmark,Tyskland?
Vilka bygger i Tyskland?
är det inte Kina där också? :thinking:

Maskintok skrev:
Vilka bygger i Tyskland?
är det inte Kina där också? :thinking:
Jag antar Siemens...

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har inte läst förslaget än, men tror det är sunt. Det finns för mycket politisk påverkan på allt planarbete och där är vindkraften inget undantag. En strukturerad lovprocess med ett enda fönster för politiskt veto känns rimligt.

Sen om det leder till färre kommunala veton är en annan sak. Kanske säger fler nej direkt om de inte har möjlighet att ångra sig.
Jo och som det ser ut är vi tvungen att få fart på processen, sen vete tusan hur man hanterar privata protester under planprocessen mot vindkraft?
Sen ska vi ha stora havsbaserade anläggningar så krävs det mer infrastruktur i form av kraftledningar, transformatorstationer etc beläget vid kusten.
Eller gör politikerna som strutsen och hoppas på att det löser sig självt. :geek:

Ingen kines i sikte:geek:

I Markbygden utanför Piteå håller världens största landbaserade vindkraftspark på att byggas. Totalt kan det bli 1 101 vindkraftverk, med en beräknad produktion på 10 TWh.
GE Energy och Green Investment satsar åtta miljarder kronor och bygger 179 vindkraftverk i en park som är fullt utbyggd nästa år på marker som ägs av Sveaskog, SCA och privatpersoner.

https://www.atl.nu/varldens-storsta-vindkraftspark-byggs-i-pitea
Att "bygga" är väl också en tvådelad process, förs själva kraftverket och sedan fundamenten.
Bland andra NCC bygger fundament...

D
D Dilato skrev:
Jag antar Siemens...
Vad jag hittat är ungefär 70% av marknaden andra än kinesiska företag, så jag är nyfiken på varför deltagarna i tråden tror att de skulle få monopol i Sverige?

D
P paralun skrev:
Tyskland vaknade men just nu diskuteras då bara de tre kkv som ska stoppas i år.
[länk]

Sen är det en gåta att man inte sätter mer press på Tyskland att även återstarta de tre som stoppades kring nyår!
[länk]
Jag tycker nog att all press världen förmår ska riktas mot Ryssland och Putin, ganska långt ner på min lista att rikta detta mot Tyskland.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vad jag hittat är ungefär 70% av marknaden andra än kinesiska företag, så jag är nyfiken på varför deltagarna i tråden tror att de skulle få monopol i Sverige?
Trådpåståenden skapas och riskerar tyvärr bli trådsanningar om de inte motbevisas.

Nato påstods vara på randen av KK och kunde ivartfall inte bidra med något som helst i Ukraina-krisen är en annan…

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker nog att all press världen förmår ska riktas mot Ryssland och Putin, ganska långt ner på min lista att rikta detta mot Tyskland.
Jag vet inte varför vi ska skylla på Putin att Tyskland lägger ner fullt fungerande kärnkraftverk och lägger in en energiersättning med naturgas i sin bräckliga energikalkyl. Plus då att de får använda mer kol.
Sen kan jag då hålla med de som vill kapa elkablarna mot Tyskland när de inte gör vad de kan, varför ska SE3 samt framförallt SE4 betala för deras totalt havererade energipolitik?.

Eller är "Die Grune" som de svenska miljöpartiklarna och vägrar att kompromissa?

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jag vet inte varför vi ska skylla på Putin att Tyskland lägger ner fullt fungerande kärnkraftverk och lägger in en energiersättning med naturgas i sin bräckliga energikalkyl. Plus då att de får använda mer kol.
Sen kan jag då hålla med de som vill kapa elkablarna mot Tyskland när de inte gör vad de kan, varför ska SE3 samt framförallt SE4 betala för deras totalt havererade energipolitik?.

Eller är "Die Grune" som de svenska miljöpartiklarna och vägrar att kompromissa?
Det är oerhört tröttsamt men din fanatism om detta mycket lilla parti, i alla industrier är ekonomin den helt överskuggande frågan, resten kan man förhandla bort, om du hade vågat släppa sargen och snuttefiltarna så hade du sett att det enda hindret för att bygga kärnkraftverk, så som man gjorde förr i tiden, är kostnaderna. Möjligtvis kommer framtiden erbjuda oss snabbyggt och låga investeringar och då blir detta en storsäljare men fram till dess kommer det byggas det som kan betala sig. Förutom då om stater bestämmer sig för att bli en producent, då kan andra värden spela in men företag kan inte motivera detta i aktieägarvärde.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är oerhört tröttsamt men din fanatism om detta mycket lilla parti, i alla industrier är ekonomin den helt överskuggande frågan, resten kan man förhandla bort, om du hade vågat släppa sargen och snuttefiltarna så hade du sett att det enda hindret för att bygga kärnkraftverk, så som man gjorde förr i tiden, är kostnaderna. Möjligtvis kommer framtiden erbjuda oss snabbyggt och låga investeringar och då blir detta en storsäljare men fram till dess kommer det byggas det som kan betala sig. Förutom då om stater bestämmer sig för att bli en producent, då kan andra värden spela in men företag kan inte motivera detta i aktieägarvärde.
Det tröttsamma är väl mer att både Sverige samt nu Tyskland drabbats av kompromisslösa miljöpartiklar!
I Sverige begick de politisk harakiri och avgick när de inte klarade av kompromisser och jag hoppas på dito i Tyskland. Jag kan inte tänka mig att ett rationellt tänkande folk inte skulle starta sina fungerande kkv!
Om:
https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Three-German-reactors-cease-operation

D
P paralun skrev:
Det tröttsamma är väl mer att både Sverige samt nu Tyskland drabbats av kompromisslösa miljöpartiklar!
I Sverige begick de politisk harakiri och avgick när de inte klarade av kompromisser och jag hoppas på dito i Tyskland. Jag kan inte tänka mig att ett rationellt tänkande folk inte skulle starta sina fungerande kkv!
Om:
[länk]
Du menar att verkligheten kommit ifatt en teknologi är ointressant, bara man tror tillräckligt hårt så försvinner vekligheten? Det liknar resonemanget hos ett lite större parti som lockar galningar..

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
hsd
Ererh, har jag missat något
Ryssland levererar väl gas fortfarande
"Energisektorn undantas i stora delar från de sanktioner som USA och EU inför mot Ryssland efter anfallet på Ukraina. Detta så Europa kan fortsätta köpa olja och gas från Ryssland, enligt Wall Street Journal."

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
hsd hsd skrev:
Ererh, har jag missat något
Ryssland levererar väl gas fortfarande
Är det någon som sett något annat?
Dock är det väl bara Asien som köper eftersom man infört sanktioner om Swift... Eller? :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.