723 785 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Nej det skulle väl vara det dummaste vi kan göra just nu.Maskintok skrev:
Jag försöker bli klok på vad som gjort att det är så höga priser idag?
Nu länkade jag till dygnspriser som jag kollar mest på, timpriserna är groteska nu på morgonen.
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Hourly/?view=table
Ja vill man fortsätta ha höga energipriser och vara en del av gamar som hellre kommer slåss om el, gas, mat, bränsle mm varsågod.P paralun skrev:
Jag kommer aldrig att anse att EU är annat än en union för att kunna tvinga till sig dessa.. handel är en sak.. Men när det blir direktiv, eller påtryckningar om elområden mm då har EU gått för långt...
Jo det handlar väl mer att försöka klara av det här sorgliga läget (på alla plan) vi hamnat i....Maskintok skrev:Ja vill man fortsätta ha höga energipriser och vara en del av gamar som hellre kommer slåss om el, gas, mat, bränsle mm varsågod.
Jag kommer aldrig att anse att EU är annat än en union för att kunna tvinga till sig dessa.. handel är en sak.. Men när det blir direktiv, eller påtryckningar om elområden mm då har EU gått för långt...
Nä varför det?P paralun skrev:
Sovjet tiden och dess öde visar gott att alla gemensamma skapelser kommer att bli utnyttjade för vissas fördel.
Jag är inte varken imponerad eller intresserad av EU och dess union..
Att länder ens överväger att vara beroende av andra länder är åt helvete riktigt..
Och när man ändå ser vad en diktatur skapar så väljer man ändå att fortsätta med sitt dårskap...
Det finns bara ett sätt och det är att minska på krig genom att skapa fred. Och det gör man inte genom mer vapen, hot och missiler. Så att hota Ryssland med mera vapen ser jag inte som en väg framåt.Maskintok skrev:chamberlains uttalande 1938 var mest för att ge världen en stor chans inför ännu ett omvälvande krig med stora ekonomiska och mänskliga förluster som följd..
Men nä jag menar inte att vi ska ge Ryssland en andningspaus utan att svara med det alltid ryssen har förstått.. att en stor armé som väntar inte är lätt att besegra oavsett övertygelse..
ekonomiska sanktioner mm drabbar inte soldater, men kulor och fiender gör det...
Det kan få många att lägga ner sina vapen..
Jovisst är det så. Och jag blir mycket förvånad över att decennierna med det kalla kriget verkar borta i mångas historieböcker? Decennier med hot om kärnvapenvedergällning samt nedrustningsavtal.K Karl Olssvan skrev:
Sen att Tyskland är inblandade genom en totalt genomkorkad energipolitik ala miljöpartiklar strör salt på såren.
Vad har vi för politiker idag? EU Bryssel slår alla lågvattenrekord.
Så du måste säga emot bara för att sen komma med meningslösa förutsättningar…?Maskintok skrev:
Människor kan också flyga, kräver dock att man upphäver tyngdlagen först…
I den svenska ankdammen har då regeringen nu lämnat ett förslag till lagrådet för att snabba upp hanteringen av vindkraftsprojekt.
https://www.svd.se/kommuner-maste-saga-nej-till-vindkraft-tidigt/i/senaste/om/naringsliv
"”Det kommunala vetot har, i sin nuvarande form, kritiserats för att göra tillståndsprövningen ineffektiv och oförutsägbar, vilket är anledningen till att regeringen nu föreslår en förändring i regelverket. Kommunen ska ha kvar sitt inflytande vad gäller vindkraft samtidigt som det ska bli tydligare för alla inblandade vad som gäller”, säger klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S) i ett pressmeddelande."
Vete tusan om det här hjälper i vår ankdamm?
https://www.svd.se/kommuner-maste-saga-nej-till-vindkraft-tidigt/i/senaste/om/naringsliv
"”Det kommunala vetot har, i sin nuvarande form, kritiserats för att göra tillståndsprövningen ineffektiv och oförutsägbar, vilket är anledningen till att regeringen nu föreslår en förändring i regelverket. Kommunen ska ha kvar sitt inflytande vad gäller vindkraft samtidigt som det ska bli tydligare för alla inblandade vad som gäller”, säger klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S) i ett pressmeddelande."
hjälper och hjälper..P paralun skrev:I den svenska ankdammen har då regeringen nu lämnat ett förslag till lagrådet för att snabba upp hanteringen av vindkraftsprojekt.
[länk]
Det är ju lämpligt för staten att kunna bjuda in Kina eller liknande och kommunerna får inte ändra sig om något uppstått...
sålt taska till räven skulle jag säga...
ankdamm som sagt...
vi är beroende av det för att få vindkraftverk..T TommyC skrev:
lika som Tyskland är beroende av gas från diktaturer..ja USA som undantag..
Men vilka andra länder skulle kunna bygga vindkraftverk åt oss?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Jag har inte läst förslaget än, men tror det är sunt. Det finns för mycket politisk påverkan på allt planarbete och där är vindkraften inget undantag. En strukturerad lovprocess med ett enda fönster för politiskt veto känns rimligt.P paralun skrev:I den svenska ankdammen har då regeringen nu lämnat ett förslag till lagrådet för att snabba upp hanteringen av vindkraftsprojekt.
[länk]
Sen om det leder till färre kommunala veton är en annan sak. Kanske säger fler nej direkt om de inte har möjlighet att ångra sig.