P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
USA är självförsörjande när det gäller gas, olja och kol.

• USA pumpar olja till rekordnivåer - SvD
  • USA – Naturtillgångar, energi och miljö - UI
  • Amerikanskt "energioberoende" - FOI
handlade inte om detta.
Inte alls..

P
USA är självförsörjande när det gäller gas, olja och kol.

• USA pumpar olja till rekordnivåer - SvD
  • USA – Naturtillgångar, energi och miljö - UI
  • Amerikanskt "energioberoende" - FOI
vem äger till 90% oljekällorna i Saudiarabien?

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Spelad förvåning hävdade jag, inget annat.
Jag har inte spelat förvånad.

F fribygg skrev:
Jag ser detta som tomma ord om du inte anmäler dig frivillig på ambassaden på Lidingö eller åker ner privat till förslagsvis Lviv och erbjuder dig att stå i första ledet vid Ryska gränsen.
Tror det blir bättre betalt om man väntar en månad...
Brukar bli så iaf

• Gilla
1
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Så elbristen i resterande delen av Europa och världen är MPs fel det också? God dag yxskaft.
God dag yxskaft. I EU-s Europa (Tyskland) hade och har, också sina MP partier(de gröna)som med fartvind avskaffade kärnkraft och kol. Alla vet om gasledningar från Ryssland , Nord Stream 1 + 2.
Putin började skruva gas och det blev panik i Europa (EU) Men Sverige som laglydig stat tog också oket på sina axlar ,och började sälja till behövande parter. Och vips, fick vi underskott samt höga priser (EU)

Men ingen skriver att: i Polen och Tyskland får de bidrag från staten och staten har tagit bort skatt från elräkningar. ( Elevio se upp) Samt skatten på drivmedel är borta, det kostar 14 kr liter vid pumpen
.Heja Sverige.

• Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä tydligen inte :D
jag vill kapa dem för gott.
Men globalisterna vill ha kvar sitt umgänge.. Och kramas..
Så länge det varar... Kan komma tider framöver som det kan bli konflikt över även detta..
Kablarna kan få ligga men export som kraftigt driver upp de nordiska priserna måste begränsas.

Maskintok skrev:
Jo jag läste och hade redan räknat ut det..
Det var inte det jag menade men skitsamma.
utan just den delen med vem ville äga marknaden..
Om du läser länkarna i min tråd så ser du direkt vad jag menar..

Finns en anledning till att USA letar efter energikällor och äger marknader....
Ok, USA har väl alltid varit inblandade när det gäller olja samt gas.....
Sen Qatars rykte är väl oxå klart skamfilat, ex fotbolls VM.
Nu tror jag inte man får ihop tillräckligt med båtar och att bygga nya hamnar tar sin tid.

P
P paralun skrev:
Ok, USA har väl alltid varit inblandade när det gäller olja samt gas.....
Sen Qatars rykte är väl oxå klart skamfilat, ex fotbolls VM.
Nu tror jag inte man får ihop tillräckligt med båtar och att bygga nya hamnar tar sin tid.
Säg inte det..
Finns väl militära om det kniper.. ;)

P
K karlmb skrev:
Kablarna kan få ligga men export som kraftigt driver upp de nordiska priserna måste begränsas.
bäst att länder som då inte har så mycket till egen självförsörjning skaffar det då..

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Säg inte det..
Finns väl militära om det kniper.. ;)
Nu har jag själv aldrig sett en militär tankbåt för gas.....
Hursomhelst så ser det ut så här med Qatar.
https://www.maritime-executive.com/...e-of-replacing-russian-gas-with-lng-in-europe
"“Russia [provides] I think 30-40 percent of the supply to Europe. There is no single country that can replace that kind of volume, there isn’t the capacity to do that from LNG," energy minister Saad al-Kaabi told Reuters at a conference in Doha. "Most of the LNG are tied to long-term contracts and destinations that are very clear. So, to replace that sum of volume that quickly is almost impossible . . . The divertible volume is probably 10-15 percent [of all exports]."

Redaktionen Redaktionen skrev:
Elpriserna i södra Sverige slår i taket igen.

Du kan läsa artikeln här: Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Visa bilaga 593051

P
P paralun skrev:
[länk]
"“Russia [provides] I think 30-40 percent of the supply to Europe. There is no single country that can replace that kind of volume, there isn’t the capacity to do that from LNG," energy minister Saad al-Kaabi told Reuters at a conference in Doha. "Most of the LNG are tied to long-term contracts and destinations that are very clear. So, to replace that sum of volume that quickly is almost impossible . . . The divertible volume is probably 10-15 percent [of all exports]."
P paralun skrev:
[länk]
Kommentar: Krigshöken Biden hetsar Ukraina mot Ryssland | Proletären
https://proletaren.se/artikel/krigshoken-biden-hetsar-ukraina-mot-ryssland

• Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
Maskintok skrev:
Kommentar: Krigshöken Biden hetsar Ukraina mot Ryssland | Proletären
[länk]
Ok, om Proletären är grundläggande för dina värderingar förstår jag helt plötsligt dina tidigare kommentarer. No Media Bias/Fact Check needed... :rofl:

Proletären - wikipedia:

"Proletären är en svensk kommunistisk endagstidning som utkommer veckovis och är organ för Kommunistiska partiet. Den innehåller främst nyhetsartiklar, kommentarer och analyser, men har även kultursidor, en satirspalt och korsord. Tidningen har bytt utseende flera gånger, senast februari 2018 då den fick en ny layout och hemsida.[2]

Tidningens fullständig titel var Marxist-Leninist Proletären Organ för Kommunistiska Partiet Marxist-Leninisterna (r) 1979-1980 sedan 2005 Marxist-Leninist Proletären Organ för Kommunistiska Partiet.[3]"

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
P
Ok, om Proletären är grundläggande för dina värderingar förstår jag helt plötsligt dina tidigare kommentarer. No Media Bias/Fact Check needed... :rofl:

Proletären - wikipedia:

"Proletären är en svensk kommunistisk endagstidning som utkommer veckovis och är organ för Kommunistiska partiet. Den innehåller främst nyhetsartiklar, kommentarer och analyser, men har även kultursidor, en satirspalt och korsord. Tidningen har bytt utseende flera gånger, senast februari 2018 då den fick en ny layout och hemsida.[2]

Tidningens fullständig titel var Marxist-Leninist Proletären Organ för Kommunistiska Partiet Marxist-Leninisterna (r) 1979-1980 sedan 2005 Marxist-Leninist Proletären Organ för Kommunistiska Partiet.[3]"
Nä det är inte ens en tanke.
Jag fann denna tidigare idag.
Hade aldrig sett detta förr.

• Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
P

Proletären - wikipedia:

Och?
läst innehållet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.