723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag anser att det får mer kontroll och även en fundering hos befäl att se en här stå redo att möta ryska trupper vid eskalering än att ha en stor övertro på den ekonomiska sanktionen.MultiMan skrev:
man får komma ihåg att Putin är en man.
Men utan hans moral i armen är han inget.
Det finns alltid sätt att komma åt saker och ting, men att gräva en egen grav för att döda en person är inte vettigt..
agera efter vett och förstånd så kommer man med livet i behåll.
chamberlains uttalande 1938 var mest för att ge världen en stor chans inför ännu ett omvälvande krig med stora ekonomiska och mänskliga förluster som följd..MultiMan skrev:
Men nä jag menar inte att vi ska ge Ryssland en andningspaus utan att svara med det alltid ryssen har förstått.. att en stor armé som väntar inte är lätt att besegra oavsett övertygelse..
ekonomiska sanktioner mm drabbar inte soldater, men kulor och fiender gör det...
Det kan få många att lägga ner sina vapen..
Det är ju trots allt billigare att ordna gas på annat håll eller återstarta några kolkraftverk än att se fram emot eskalerat krig.Maskintok skrev:njä Swift eller BIC som det nu heter.
Har ju Ryssland ordnat med redan för att om detta skulle ske så har de utvägar.
Hur kunde det ske utan minsta provocerande från andra?
Det gör dock att BIC utkastning är kortsiktigt.. Och att konflikten inte blir löst av detta... tvärtom..
vem förlorar mest på att stoppa flöden?
Den eller de som är beroende.
klarar Europa av detta?
Har länderna ekonomi för detta?
För vissa ja.K karlmb skrev:
För andra nej.
Du gillade kablarna som sabbar det för oss såg jag?
20 miljarder i BNP bortfall är inget att drömma om..
Eller en högre elnota trots att vi går emot vår...
D djac skrev:
din åsikt inte min.
Däremot verkar det som om du tycker att vi ska acceptera vilka konsekvenser som helst för att förhoppningen av sanktioner skall vara verksamt..
istället för att använda Nato till sitt ändamål..
frågan var inte om jag gjorde något utan hur ställningstagandet blir när man nu gör verklighet av det man hotade med 2014..
och då fick till svar att Ryssland såg det som en krigshandling... är man beredd på svaret?
eller hoppas man på att Ryssland inte vågar?
Jag ser sanktioner som ett mellansteg innan världskrig, ja det stämmer. Jag är inte intresserad av vad Putin anser saker vara, han har förlorat sin rätt och får nu ta konsekvenserna, ganska enkelt. Helt ointressant vad en brottsling anser om rätt och fel.Maskintok skrev:
din åsikt inte min.
Däremot verkar det som om du tycker att vi ska acceptera vilka konsekvenser som helst för att förhoppningen av sanktioner skall vara verksamt..
istället för att använda Nato till sitt ändamål..
frågan var inte om jag gjorde något utan hur ställningstagandet blir när man nu gör verklighet av det man hotade med 2014..
och då fick till svar att Ryssland såg det som en krigshandling... är man beredd på svaret?
eller hoppas man på att Ryssland inte vågar?
utan din svans så kanske du kan komma med länk eller fakta i detta?D djac skrev:
om man redan år 2014 avsåg att utesluta Ryssland från Swift.
bemötandet man fick var att Ryssland såg detta som en krigshandling och därmed så avvaktade man med detta.
Nu har man enligt media mer stöd i frågorna, och EU, Nato, USA talar genom en röst om att detta är vägen framåt.
Är det då fel att fråga över hur man ser på saken igen? att Ryssland säkert kommer att svara på samma sätt är nog en ganska stor sannolikhet.
Men vad är tanken då?
bemöta med mer sanktioner eller att ha en armé färdig och mobiliserad för att möta hotet?
att jag inte väger in personliga åsikter är ingen ursäkt för att komma med detta som du skrev.. Och då du är ute efter att svansen skall ge dig mer gilla tummar gör saken riktigt löjlig från din sida..
läste du länkarna jag la hit och svarade dig med?
De är alltså också gullande med Ryssland?
eller har de en djupare förståelse än vad du nu klarar av i frågan, då du hellre ger dig på mig än svarar genom att fundera och läsa länkarna..
För att sedan ge mig svar.
Så istället för att lösa saken genom att skjuta tillbaka kriget till Ryssland, så vill du dra kriget till övriga världen och ödeläggelse i flera städer i Europa?D djac skrev:
att förstå sin motståndare är en bra sak, att veta hur vederbörande tänker är direkt avgörande..
Men alltså likt en annan odåga så skall Europa läggas i ruiner för att man inte vågar agera innan det är för sent?
För osammanhängande för mig, vad tycker du att man ska göra egentligen, förvandla Moskva till en grushög som steg ett?Maskintok skrev:Så istället för att lösa saken genom att skjuta tillbaka kriget till Ryssland, så vill du dra kriget till övriga världen och ödeläggelse i flera städer i Europa?
att förstå sin motståndare är en bra sak, att veta hur vederbörande tänker är direkt avgörande..
Men alltså likt en annan odåga så skall Europa läggas i ruiner för att man inte vågar agera innan det är för sent?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Du tror alltså fortfarande att du kan förstå hur Putin tänker och resonerar? Hur mycket är du beredd att offra för den övertygelsen? Dig själv? Din familj? Ditt land? Europa? Världen?Maskintok skrev:Så istället för att lösa saken genom att skjuta tillbaka kriget till Ryssland, så vill du dra kriget till övriga världen och ödeläggelse i flera städer i Europa?
om man ändå är säker på att just världskrig är lösningen så finns ingen anledning till att använda sig av sanktioner, då dessa är bland det segaste sättet att få reaktion av en makt som inte är modernt agerande..
Men det kanske är där som skon klämmer som mest.
Att vi i väst tror att Ryssland ska backa för ekonomin blir lidande.. något som ändå skett under många år nu..
världskrig är ingen lösning det är det slutgiltiga steget inför slutet av den värld vi lever i..
mer av lösning är att USA med flera länder går emot Ryssland och i första hand visar på det stora motstånd som finns.. det är en förhoppning om att befäl lägger ner vapnen och då är vägen öppen för att säkerställa freden.
Man kan även tänka sig att ett samfund får ta över driften av energiproduktionen så länge tills Ryssland är återuppbyggt på demokratiska grunder..
Men det kanske är där som skon klämmer som mest.
Att vi i väst tror att Ryssland ska backa för ekonomin blir lidande.. något som ändå skett under många år nu..
världskrig är ingen lösning det är det slutgiltiga steget inför slutet av den värld vi lever i..
mer av lösning är att USA med flera länder går emot Ryssland och i första hand visar på det stora motstånd som finns.. det är en förhoppning om att befäl lägger ner vapnen och då är vägen öppen för att säkerställa freden.
Man kan även tänka sig att ett samfund får ta över driften av energiproduktionen så länge tills Ryssland är återuppbyggt på demokratiska grunder..