723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Vilka media?Maskintok skrev:
Det finns tyvärr inga länder som inte har hållit sitt ord att hjälpa till att försvara Ukraina militärt, helt enkelt för att det inte finns några länder som har lovat det. Det är Ukrainas stora olycka att landet inte hann bli medlem i NATO i tid, men med tanke på hur utbredd korruptionen var i Ukraina efter Sovjetunionens upplösning och under lång tid därefter så fanns det inte någon chans för landet att bli medlem i NATO.
Bill Browder har intressanta kommentarer om det. Ett par korta intervjuer finns på SVT.D djac skrev:
En repris av vad Reagan gjorde på 80-talet? Ja det är vad jag också hoppas på. Problemet kan väl vara att putin är tokig nog att köra "in i kaklet" om det inte går som han vill.P pmd skrev:
Som jag skrev i en annan tråd så är det unikt att en diktator rakt ut hotar andra länder med kärnvapen om de "lägger sig i".
Det antogs väl att det var militärt han menade då, men vad säger att det inte är sanktioner imorgon. Låt oss använda SWIFT eller kommer konsekvenser ni aldrig sett förut!!
SWIFT-hotet tror jag inte ger särskilt mycket, alla förmögna ryssar har säkert varit i Dubai och mfl länder och köpt guld för att säkra sin förmögenhet. Sedan är Ryssland redan lierade med den riktiga ekonomiska stormakten Kina.R RoAd skrev:En repris av vad Reagan gjorde på 80-talet? Ja det är vad jag också hoppas på. Problemet kan väl vara att putin är tokig nog att köra "in i kaklet" om det inte går som han vill.
Som jag skrev i en annan tråd så är det unikt att en diktator rakt ut hotar andra länder med kärnvapen om de "lägger sig i".
Det antogs väl att det var militärt han menade då, men vad säger att det inte är sanktioner imorgon. Låt oss använda SWIFT eller kommer konsekvenser ni aldrig sett förut!!
Angående kärnvapen så behöver man inte öppet hota om detta eftersom världen mycket väl vet vilka som har en kärnvapenknapp.
Slutligen så noterar jag att ingen vill kommentera Tysklands ynkliga läge!
Tyskland sitter i ett hörn och har få vägar ut.P paralun skrev:SWIFT-hotet tror jag inte ger särskilt mycket, alla förmögna ryssar har säkert varit i Dubai och mfl länder och köpt guld för att säkra sin förmögenhet. Sedan är Ryssland redan lierade med den riktiga ekonomiska stormakten Kina.
Angående kärnvapen så behöver man inte öppet hota om detta eftersom världen mycket väl vet vilka som har en kärnvapenknapp.
Slutligen så noterar jag att ingen vill kommentera Tysklands ynkliga läge!
vilket påverkar oss rejält negativt.
avtal dock muntliga från 1990 påverkar än idag..P paralun skrev:
När Tyskland åter blev ett land så påverkade detta allt.
Jag ser ingen fördel med att vara i beroende till något lands energi produktion för att klara sin försörjning.
Nä men nu är man det inkl flera EU-länder.Maskintok skrev:
En intressant artikel om detta och vad egentligen handeln med Ryssland består av.
https://www.politico.eu/article/eur...-budget-military-spending-ukraine-war-crisis/