P
Maskintok skrev:
Läs media igen.
Jag har ingen lust att leta igenom för denna tråden, finns annan där vi diskuterar detta.
Vilka media?

Det finns tyvärr inga länder som inte har hållit sitt ord att hjälpa till att försvara Ukraina militärt, helt enkelt för att det inte finns några länder som har lovat det. Det är Ukrainas stora olycka att landet inte hann bli medlem i NATO i tid, men med tanke på hur utbredd korruptionen var i Ukraina efter Sovjetunionens upplösning och under lång tid därefter så fanns det inte någon chans för landet att bli medlem i NATO.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
För att mer återgå till energifrågan så sitter vi sannolikt illa till om man inte kan lösa Ukraina.
Västvärlden är betydligt rikare än Ryssland och kan därför svälta ut Ryssland tills landet går på knäna och störtar Putin.

• Gilla
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ja, jag ser inga möjligheter att återuppta handels, eller andra, relationer med Ryssland så länge Putin eller någon av hans handgångna sitter vid makten. Nu är det follow the money som gäller och det hela vägen.
Bill Browder har intressanta kommentarer om det. Ett par korta intervjuer finns på SVT.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Eller får Tyskland starta sina senast stoppade kkv, förmodligen enklast!
Nej, tyvärr är det inte så enkelt. Det är inte bara att trycka på startknappen.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Ja men vissa invaderar andra för olja eller säger att det är för att störta en regim..
Det låter som en riktigt korkad strategi. Det är billigare att köpa olja än att kriga till sig den.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Man har knappast börja montera ner de tre senaste kkv, utmaningen kan mer vara att få tag på nytt uranbränsle.
Rosatom kan säkert leverera. :-)

• Haha
djac
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Sen är det då tragiskt att man inte inser att det är dags att börja förhandla på allvar i Ukraina.
Vem ska förhandla med vem om vad?
Hade polackerna kunnat undvika tysk och rysk ockupation 1939 om de hade förhandlat?

• Älska
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
R
P pmd skrev:
Västvärlden är betydligt rikare än Ryssland och kan därför svälta ut Ryssland tills landet går på knäna och störtar Putin.
En repris av vad Reagan gjorde på 80-talet? Ja det är vad jag också hoppas på. Problemet kan väl vara att putin är tokig nog att köra "in i kaklet" om det inte går som han vill.

Som jag skrev i en annan tråd så är det unikt att en diktator rakt ut hotar andra länder med kärnvapen om de "lägger sig i".

Det antogs väl att det var militärt han menade då, men vad säger att det inte är sanktioner imorgon. Låt oss använda SWIFT eller kommer konsekvenser ni aldrig sett förut!!

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
P
Om två år ska det vara presidentval i Ryssland. Ska vi ha vadslagning om att den blir inställd?

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Det låter som en riktigt korkad strategi. Det är billigare att köpa olja än att kriga till sig den.
fråga USA om det;)
både Bush SR och Bush JR har erövrat oljefält genom invasion..

Redigerat av moderator:
R RoAd skrev:
En repris av vad Reagan gjorde på 80-talet? Ja det är vad jag också hoppas på. Problemet kan väl vara att putin är tokig nog att köra "in i kaklet" om det inte går som han vill.

Som jag skrev i en annan tråd så är det unikt att en diktator rakt ut hotar andra länder med kärnvapen om de "lägger sig i".

Det antogs väl att det var militärt han menade då, men vad säger att det inte är sanktioner imorgon. Låt oss använda SWIFT eller kommer konsekvenser ni aldrig sett förut!!
SWIFT-hotet tror jag inte ger särskilt mycket, alla förmögna ryssar har säkert varit i Dubai och mfl länder och köpt guld för att säkra sin förmögenhet. Sedan är Ryssland redan lierade med den riktiga ekonomiska stormakten Kina.
Angående kärnvapen så behöver man inte öppet hota om detta eftersom världen mycket väl vet vilka som har en kärnvapenknapp.

Slutligen så noterar jag att ingen vill kommentera Tysklands ynkliga läge!

P
P paralun skrev:
SWIFT-hotet tror jag inte ger särskilt mycket, alla förmögna ryssar har säkert varit i Dubai och mfl länder och köpt guld för att säkra sin förmögenhet. Sedan är Ryssland redan lierade med den riktiga ekonomiska stormakten Kina.
Angående kärnvapen så behöver man inte öppet hota om detta eftersom världen mycket väl vet vilka som har en kärnvapenknapp.

Slutligen så noterar jag att ingen vill kommentera Tysklands ynkliga läge!
Tyskland sitter i ett hörn och har få vägar ut.
vilket påverkar oss rejält negativt.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Tyskland sitter i ett hörn och har få vägar ut.
vilket påverkar oss rejält negativt.
Jo och Tyskland påverkar starkt ämnet i tråden och vad de beslutar att göra.

P
P paralun skrev:
Jo och Tyskland påverkar starkt ämnet i tråden och vad de beslutar att göra.
avtal dock muntliga från 1990 påverkar än idag..
När Tyskland åter blev ett land så påverkade detta allt.
Jag ser ingen fördel med att vara i beroende till något lands energi produktion för att klara sin försörjning.

Maskintok skrev:
avtal dock muntliga från 1990 påverkar än idag..
När Tyskland åter blev ett land så påverkade detta allt.
Jag ser ingen fördel med att vara i beroende till något lands energi produktion för att klara sin försörjning.
Nä men nu är man det inkl flera EU-länder.

En intressant artikel om detta och vad egentligen handeln med Ryssland består av.
https://www.politico.eu/article/eur...-budget-military-spending-ukraine-war-crisis/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.