723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
redan vid start har de missuppfattat.P paralun skrev:
nordstream 2 ledningen har fått sanktioner från start av USA.
De får väl göra en Bush JR på honom.
invadera i annan övertygelse och ta oljefälten
gick ju bra med Saddam..
Jo och Politico har även en artikel om USA och vad Biden gör.Maskintok skrev:
https://www.politico.com/news/2022/02/25/biden-going-easy-russia-energy-00011822
Så här har vi hamnat djupt in i en återvändsgränd.....
njä Swift eller BIC som det nu heter.P paralun skrev:
Har ju Ryssland ordnat med redan för att om detta skulle ske så har de utvägar.
Hur kunde det ske utan minsta provocerande från andra?
Det gör dock att BIC utkastning är kortsiktigt.. Och att konflikten inte blir löst av detta... tvärtom..
vem förlorar mest på att stoppa flöden?
Den eller de som är beroende.
klarar Europa av detta?
Har länderna ekonomi för detta?
Nu vet jag inte om du tog tid att läsa länken...?Maskintok skrev:
Kortfattat så inser ju Biden att stoppar man olja/gas från Ryssland så slår det även mot USA osv....
Jo då jag läste den.P paralun skrev:
Och den säger samma sak som jag analyserade för ett tag sedan.
om man ger sig på BIC och utesluter Ryssland från detta.
därmed kan inte världen använda sig av olja eller gas från Ryssland.
Och det slår på alla länder som är beroende av detta.. inkl USA till viss del.
Har länderna ekonomiska möjligheter till detta?
klarar de av det?
har du ingen koll på vad Bush gjorde i senaten för att få majoriteten till att invadera Irak? USA tog över oljekällorna vilket var målet..
Så ja vill de ha olja och gas så får de göra en Bush igen då.. (skämt)
Nåja, det blir nog ändå det vi får göra, Ryssland är en liten bräcklig ekonomi och om man gör ett gediget arbete med sanktionerna så går det fort utför, de ska vara kvar tills det är ett land vi kan göra affärer med igen, detta måste förmodligen inkludera avveckling av deras kärnvapenarsenal då den nu använts för att hota länder de är i fred med. Det blir snart tillbaks till medeltiden för befolkningen om det inte löses.P paralun skrev:
Jo men du får i sak kommentera faktat i den här länken.D djac skrev:Nåja, det blir nog ändå det vi får göra, Ryssland är en liten bräcklig ekonomi och om man gör ett gediget arbete med sanktionerna så går det fort utför, de ska vara kvar tills det är ett land vi kan göra affärer med igen, detta måste förmodligen inkludera avveckling av deras kärnvapenarsenal då den nu använts för att hota länder de är i fred med. Det blir snart tillbaks till medeltiden för befolkningen om det inte löses.
Sen kan man då lika gärna flyga guldtackor som betalning isf SWIFT...
https://www.politico.eu/article/eur...-budget-military-spending-ukraine-war-crisis/
Tror inte riktigt du förstår vad som står på spel för Europa isåfall..D djac skrev:Nåja, det blir nog ändå det vi får göra, Ryssland är en liten bräcklig ekonomi och om man gör ett gediget arbete med sanktionerna så går det fort utför, de ska vara kvar tills det är ett land vi kan göra affärer med igen, detta måste förmodligen inkludera avveckling av deras kärnvapenarsenal då den nu använts för att hota länder de är i fred med. Det blir snart tillbaks till medeltiden för befolkningen om det inte löses.
Men för all del kör på..
Jag tycker inte om Europa...
Vet inte vad du vill säga, det är ju inget nytt eller häpnadsväckande, vi är i ett Europeiskt krig som riskerar att bli ett storkrig om vi fortsätter finansiera det. Vi måste sluta finansiera det och detta kommer kännas lite för oss med men mycket för Ryssland.P paralun skrev:
2014 ansåg Ryssland detta vara en krigshandling.. vad är det som säger den åsikten är ändrad?D djac skrev:
eller är det vad samtliga vill?
att det ska eskalera mer och då ha chansen att stiga in?
Ryssland är ingen ekonomisk stormakt - Dagens PSD djac skrev:
https://www.dagensps.se/bors-finans/ryssland-ar-ingen-ekonomisk-stormakt/
Du bör fundera över detta.
Vi bör fundera på hur vårt BNP påverkas av saker och ting... Inte bara rusa in för att andra vill det..
20 miljarder... 500 företag..
får köpa dyrare propangas mm..
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Jag är förbluffad över att en del inte verkar inse det oerhörda och direkta hot Ryssland under Putins ledning idag representerar mot Europa. Det kunde gått annorlunda och för 15 år sedan hade detta verkat vara en dålig dröm, så jag klandrar inte de som hyste förhoppningar om en annan verklighet än den vi ser nu.
Att inte inse riskerna när vi presenteras med Putins galenskap är dock inte försvarbart.
Varför letar ni efter "lika goda kålsupare"? Det finns inte! Ingen har hotat sin omvärld på detta sätt sedan Adolf Hitler. Han hade ännu inte lyckats skaffa kärnvapen, så därför är detta hot magnituder större. Jag tänker aldrig vika mig för en diktator och jag hoppas verkligen att majoriteten av svenskar känner likadant och handlar därefter.
Det går inte att förhandla med en galning. Det mänskliga förnuft ni antagligen tänker på finns inte. Det har vi sett med överväldigande tydlighet senaste veckan. Vi bör göra allt vi kan för att svälta ut Ryssland och hoppas det räcker men samtidigt rusta så mycket det går. Pga tidigare felbeslut går vi från relativt låga nivåer, så det borde gå att få majoritetens stöd för en sådan livsviktig ekonomisk prioritering.
Att inte inse riskerna när vi presenteras med Putins galenskap är dock inte försvarbart.
Varför letar ni efter "lika goda kålsupare"? Det finns inte! Ingen har hotat sin omvärld på detta sätt sedan Adolf Hitler. Han hade ännu inte lyckats skaffa kärnvapen, så därför är detta hot magnituder större. Jag tänker aldrig vika mig för en diktator och jag hoppas verkligen att majoriteten av svenskar känner likadant och handlar därefter.
Det går inte att förhandla med en galning. Det mänskliga förnuft ni antagligen tänker på finns inte. Det har vi sett med överväldigande tydlighet senaste veckan. Vi bör göra allt vi kan för att svälta ut Ryssland och hoppas det räcker men samtidigt rusta så mycket det går. Pga tidigare felbeslut går vi från relativt låga nivåer, så det borde gå att få majoritetens stöd för en sådan livsviktig ekonomisk prioritering.
beror på.MultiMan skrev:
Jag är förbluffad över att en del inte verkar inse det oerhörda och direkta hot Ryssland under Putins ledning idag representerar mot Europa. Det kunde gått annorlunda och för 15 år sedan hade detta verkat vara en dålig dröm, så jag klandrar inte de som hyste förhoppningar om en annan verklighet än den vi ser nu.
Karln har sin agenda och är lika kall som vanligt..
saker har inte fått några följder ännu.
Och ville verkligen omvärlden agera i detta så hade ställt upp en armé för att möta hot om eskalering vid gränsen i första Natoland.
Men saken är större än så..
vilket du också vet.. beroendet är inte bara att vifta bort och vad skall ersätta?
tänk på alla ekonomiska följder detta får i Europa... Och hur det kommer att påverka allas vardag...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Ibland finns det inga alternativ. Vill du har ett nytt "Peace for our time"-ögonblick? @Maskintok
Vi kommer få lida, men alternativet är mycket, mycket värre.
Vi kommer få lida, men alternativet är mycket, mycket värre.