723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
inte alls.Mikael_L skrev:
Det är ingen munkavle, jag tänkte bara att du kanske skulle förstå själv.
OK, du fortsätter med dina otroliga lögner, din vurm för diktatorer, ditt förakt för demokratin.
Men då kan jag gå i svaromål för allt dumt du skriver. Var beredd, innan helgen är över kommer du få hundratals svar.
Hur aktiv är du flashback förresten?
Vad du väljer att göra får du stå för.
Jag har inga problem med dina inlägg.
inte heller stöder jag diktaturer eller diktatorer.. Men jag har inget till övers för att vissa länder ännu en gång gör sig beroende av andra länder för att lösa sin energi tillgång.
Vad ger detta?
Jo snart samma situation igen..
Du tror att jag skulle sitta och gå igenom en hel tråd för att bidga dig?
All energi är väl kritisk infrastruktur.....D djac skrev:Det var inte så länge sedan det framhölls i tråden att det såklart inte skulle vara ett problem att ha Ryska enheter inne i våra befintliga kärnkraftverk för att byta bränsle. Föredömet för vissa, Finland, låter ju Putin köra deras infrastruktur.
Om man ska bygga så pass kritisk infrastruktur som kärnkraft så ska man vara oerhört petig i val av leverantörer, detta kommer säkert minst fördubbla priset men något annat ser jag inte som ens möjligt att tänka.
Ska vi även sluta köpa olja från arabiska diktaturer?
Kriget i Ukraina innebär mer än höjda priser för dig, tro mig, och är bara Putin och Rysslands fel. Allt annat du förvirrat tänker på är antingen egna fantasier eller desinformation.Maskintok skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Så ingen hade försvarat just att låta Putindiktaturen driva kärnkraftverk, så det blev guilt-by-association istället?D djac skrev:
Ja, det är ett föredöme att Finland bygger kärnkraft. Nej, det är inte ett föredöme att de delvis gör det med Ryssland. De två positionerna är lätt förenade.
Tja, om den hade kommit med både manskap och maskiner och dessutom fjärranslutits till en fientligt stats kontrollapparat, -ja tveklöst skulle vi inte installerat dessa oljemaskiner i våra städer.P paralun skrev:
BTW så anser jag oavsett att det är problematiskt att finansiera dessa regimer, oavhängigt ovanstående.
Fast om det ena förutsätter det andra så blir det svårt att deassociera dessa två, iaf för mig.Nötegårdsgubben skrev:
Nä för min del är det inte mer.. Ja om jag inte får inkallelseorder pga min utbildning.D djac skrev:
fantasier...
munkavel..
stödjande av diktaturer mm..
ni har verkligen väldigt lite koll på vissa saker.. Och det är såna som ni som skriker om att bli räddade den dagen som kriget kommer... era rikedomar mm
Jag bävar för framtiden när den kinesiska björnen retats upp....D djac skrev:
Det sorgliga i Ukraina upprepas i hela världen i ett WW3.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Absolut, men det gör det inte. Det går utmärkt att bygga och driva kärnkraftverk utan att blanda in ryska intressen. Om Ryssland lyckats köpa in sig i alla sådana näringskedjor får man byta ut dem.D djac skrev:
Jo, hygienen i vår inköpsorganisation har varit låg och man borde såklart ha varit mer kritisk och selektiv innan man ingår så pass finansierande affärer som tex gasledningarna till Ryssland, men Bildt fick ju en slant och fick fem minuter i strålkastarna så då var det värt det. Att Tyskland gick på det var ju någon sorts romantisk föreställning att Putin skulle bli snäll om vi bara ger honom mycket pengar.P paralun skrev:
Nu kommer säkert sanktioner att lösa det för ett tag framöver men det finns många andra problematiska leverantörskedjor och jag ser helst att såna här installationer görs med nationella resurser och att man nogsamt ser över de beroenden som uppstår.Nötegårdsgubben skrev:
Snarare så är det väl en "romantisk syn" på demokrati eller ej...D djac skrev:Jo, hygienen i vår inköpsorganisation har varit låg och man borde såklart ha varit mer kritisk och selektiv innan man ingår så pass finansierande affärer som tex gasledningarna till Ryssland, men Bildt fick ju en slant och fick fem minuter i strålkastarna så då var det värt det. Att Tyskland gick på det var ju någon sorts romantisk föreställning att Putin skulle bli snäll om vi bara ger honom mycket pengar.
Jag är ganska säker på att nästa stora konflikt blir Kina-Taiwan om inte världen vaknar upp.
Nej det gör jag inte.Mikael_L skrev:
Han använder sig av en krigföring som är farlig och viljan finns att dra med andra länder ner i detta.. Och även de länder som bara vill se USA förintat.
Jag har inte varken skrivit att något Putin gör eller gjort är bra, ej heller trevligt.
Men jag kan se högre än just den konflikt som nu sker och varför inte andra länder har hållit sitt ord..
Och varför Ukrainas president tyckte att Europa och väst övergivit dem..
samt att den gåva Tyskland gav inte fick något varmt välkomnande...
Så är det något som blivit fel mellan oss så är det hur du valt att tolka mig..
Jag är neutral i denna fråga.. tills min inkallelse kommer..