M MagHam skrev:
Jag tänker inte lägga mig i polemiken mellan Maskintok och många andra...
Men en sak kan vara bra att komma ihåg:
En "demokrati" är per definition också en slags diktatur där 50,1% av folket kan bestämma villkoren för övriga 49,9%.
Nej, har aldig hänt och kommer förmodligen inte inträffa heller. Rent toretiskt kanske.

G
M MagHam skrev:
Jag tänker inte lägga mig i polemiken mellan Maskintok och många andra...
Men en sak kan vara bra att komma ihåg:
En "demokrati" är per definition också en slags diktatur där 50,1% av folket kan bestämma villkoren för övriga 49,9%.
Mja, så enkelt är det väl inte. 49,9% får säga sitt utan att bli "halshuggna".
I Sverige har det varit mycket färre än 50,1% som bestämmet och det är det nu med...

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
S sandos skrev:
Man brukar väl säga att en välvillig diktatur är det bästa statsskicket som finns!
Jo men nu är det ju inte så utan vi har diktaturer som kan bete sig brutalt, vad ska vi då göra?

Sedan 2.a världskriget har vi lyckats balansera det här men nu som någon "post-pandemi" så bryter allt ihop av någon anledning?

P paralun skrev:
Jo men miljöpartikellobbyn i just Bryssel den får vi se upp med! (det är ju Bryssel som egentligen allt viktigt bestäms nuförtiden (och Strasbourg)

Nu blev det ren gammaldags realpoltik inkl kompromisser i Taxonomin för annars tror jag EU rasar ihop snart.
Alla inser "vad håller vi på med?" när man ser dagens situation förutom de som anammat miljöreligionen.
Håller med att ju större område ska styras från ett enda ställe, desto värre blir det. I ett hushåll vet man alltid (nåja, de som kan hantera ekonomi) vart pengarna behövs och dutta dit. Om en sko får hål, då ska nya köpas. En kommun har svårare att få rättvisa för alla medborgare. Ett län ännu svårare, och ett helt land, särskilt som den avlånga Sverige är ännu mer svårare. Tänk dig då att EU ska ansvara för allas "välgång" (som det sas) med hur i helskotta kan det bli rättvist? Länder kan visst ha samarbete med varandra, men ingen ska styra hur raka bananerna ska se ut i butikerna. (överdrivet, men en bra jämförelse.) Inte ens inom Sverige kunde man göra rättvisa, elen är billigare på nord och dyrare i Skåne? Närmaste läkare finns på 200 km för en same. Fiberuppkopplingen är gratis i en stad med betalas med dyra pengar på mindre order. Och kan fortsätta. Jag håller med England, lämna EU utan straff men med alla överenskommelser som är värda för hela Europa. Allt annat som rör endast Sverige, ska endast Sverige ansvara för. Man har tjatat om miljöförstörelse redan i femtitalet. Nu har man fått eld i baken och stängde av reaktorer utan att man hade uppbackning, Och svensk el ska göra gott i andra delen av Europa medan vi får leva med stillastående vindkraft hela vintrar.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Så att Europa blev fri från ryskgas skedde för länge sedan?
Och detta gynnade frihandeln?
Den halmgubben kan du stoppa undan nånstans. Jag har aldrig påstått något sådant.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Jo Biden hotade med militär från början.
När, var och hur gjorde han det?

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
spelar ingen roll.
Är det så inkompetenta politiker från Sverige som sitter där så bör vi lämna nu.
Hur gör det att vi blir av med de inkompetenta politikerna från Sverige?

P
Maskintok skrev:
fel.
De lovade från allra första början att komma till Ukrainas hjälp..
Men sedan fick de se egna konsekvenser.. Och valde annan väg.
Kan du redogöra för kausaliteten där?

I och för sig är det nog rätt att Putin har vågat sig på att invadera Ukraina eftersom han vet att västvärlden inte kommer att ingripa militärt, men det ursäktar förstås inte ett angreppskrig mot en grannstat.

Om Putin förlorar makten i Ryssland så kommer han med all säkerhet att ställas inför rätta för krigsbrott vid den internationella brottmålsdomstolen (ICC) i Haag.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Utan att mängden inte på något sätt räcker..
Det stämmer nog. Tyskland får helt enkelt skjuta upp avstängningen av de återstående kärnkraftverken, och dessutom hitta andra leverantörer av gas. Nordamerika kan nog leverera ganska mycket, men inte så det räcker att helt ersätta den ryska gasen. Åtminstone på kort sikt.

Ju snabbare vi får Putin på knä desto bättre, alltså.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
T TommyC skrev:
Demokrati är i praktiken ett relativt begrepp. I den ena änden av skalan befinner sig Ryssland, Kina, Nordkorea m fl och i den andra änden befinner sig Schweitz. Sverige kallade redan Wilhelm Moberg för demokratur och den beskrivningen stämmer fortfarande bra. Vi befinner oss någonstans på fel halva av skalan. :cry:
Nej, vi befinner oss i den bättre änden av skalan.
https://www.eiu.com/n/campaigns/democracy-index-2021/
EIU har ganska bra mått för demokrati, tycker jag.

• Gilla
  • Älska
BSOD och 2 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
njä det är fortfarande en liten konflikt.
Nästan 1.5 miljoner soldater är inblandade. Alla större städer i Ukraina har bombats. Massor av människor på flykt (en del källor säger över en miljon). Europas energiförsörjning är hotad. Europas ekonomi får ta en rejäl smäll (inklusive Sveriges, och det beror inte på att vi är med i EU).

Liten konflikt? En invasion av Europas näst största land (efter Ryssland) kan knappast kallas liten.
tills andra länder lägger sig i.
Om det inte vore för att skurkstaten Ryssland har kärnvapen så hade jag varit helt för att NATO skulle lägga sig i.
Nu blir det istället ekonomiska sanktioner som sannolikt kommer att sänka Rysslands ekonomi rejält. Det bådar inte gott för Putins popularitet.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jag är ganska säker på att det sorgliga som nu händer i Ukraina sprider sig till Asien. Kina-Hongkong, Taiwan osv...
Hong Kong är redan införlivat med Kina. Där kan det inte hända så mycket mer.
Krig mellan Kina och Taiwan är väl inte omöjligt. Det beror mycket på hur USA agerar.

P
Maskintok skrev:
okej....
munkavle igen..
Nej, du har bara fått mothugg. Var inte en snöflinga nu utan hosta istället upp de bevis som Mikael frågade efter.

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Kina-Taiwan är också en ganska liten konflikt..
Den är att jämställa Indien och Pakistans krigande över kashmir..
Det är en viktig konflikt eftersom den står mellan demokrati och diktatur.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Jag som inte är helt övertygad om detta i att hålla på och ge både det ena och det andra till Ukraina, kan ju se att alla glömt varför Ukraina inte fick bli Nato medlem..
korruptionen är och har varit extrem i landet.
(. Ja, Putin invaderar förstås Ukraina för att rensa bort korruptionen. Att ingen (utom du, förstås) har insett det. )
Och ville man nu stoppa detta så hade Natos snabb insatsstyrka på 40.000 man kunna bidra med detta.. Men konsekvenserna kommer bli högre än vad alla Natoländer vill betala...
Galningen Putin hotar ju med kärnvapen. Tycker du att en instats av NATO vore värt ett kärnvapenkrig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.