723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Nej Taiwan och Kina har haft sin konflikt i många år.P paralun skrev:Men ge dig och läs på innan du skriver...
Det här är Taiwankonflikten
[länk]
Man kan ganska enkelt jämföra det med Ukraina.
Sen det viktiga i den här debatten är hur Kina skulle reagera om hela världen börjar bojkotta deras produkter eller ägande? Arlanda exemplet är säkerhetskontrollen, sen har vi stoppat Huawei från 5G.
Vart bär det iväg....??
Så har många andra länder..
Det behöver inte bli större konflikt för det.
Men visst finns det möjlighet.
Dock har inte många länder av dessa råd att aktivt kriga eller utöka konflikten.
se så.Mikael_L skrev:
kom igen nu.
Vilka diktaturer stöder jag aktivt?
Och jag bör få svar precis som du fått och velat ha.
Annars så ska man lära sig läsa vad som står och lägga sin egna övertygelse på sidan.
Pmd gav som förslag att förenade Arabemiraten skulle kunna skicka gas.
Eller andra länder skicka gas till Europa..
Vad löser detta?
Hur löser de frågan om konstant flöde?
att ersätta en diktur mot en annan är det en lösning?
eller är det precis som jag hela tiden avsett bara att skapa samma situation igen?
Men "för böfvelen"....Maskintok skrev:
Ryssland och Ukraina har haft ett komplicerat förhållande i hundratals år.
Länken i repris.(mycket lång och innehåller historiken)
https://en.wikipedia.org/wiki/Annexation_of_Crimea_by_the_Russian_Federation
Att "bröder" ger sig på varandra är uselt/sorgligt/bedrövligt men historien upprepar sig.
Precis samma kan hända med Taiwan och världen måste nog acceptera att det finns mäktiga diktaturer!
Vi har ju levt med ett "Status Que" i många år men nu verkar det falla samman.... WW3?
Du är fullt medveten om att även här har västerländska länder ett finger med i spelet och att som jag skrivit tidigare så har inte Kina råd med att skapa en större konflikt med Taiwan..?P paralun skrev:Men ge dig och läs på innan du skriver...
Det här är Taiwankonflikten
[länk]
Man kan ganska enkelt jämföra det med Ukraina.
Sen det viktiga i den här debatten är hur Kina skulle reagera om hela världen börjar bojkotta deras produkter eller ägande? Arlanda exemplet är säkerhetskontrollen, sen har vi stoppat Huawei från 5G.
Vart bär det iväg....??
vidare så ska man inte glömma bort att även äldre vapen och krigföring dödar.
Vi här i väst jagar oftast allt det moderna och it lösningar..
Men sanningen är att med stora kvantiter av soldater mm så kan man komma långt..
ibland mycket längre än med moderna vapen..
Dock är moderna vapen intelligenta och precisa.
Men man får inte glömma bort den mänskliga övertygelsen..
Vad får dig att dra den slutsatsen?P paralun skrev:Men "för böfvelen"....
[länk]
Att "bröder" ger sig på varandra är uselt/sorgligt/bedrövligt men historien upprepar sig.
Precis samma kan hända med Taiwan och världen måste nog acceptera att det finns mäktiga diktaturer!
Vi har ju levt med ett "Status Que" i många år men nu verkar det falla samman.... WW3?
Vad får dig att tro att tredje världenskriget kommer?
konflikter poppar upp lite här och där.
En del blir sega och långvariga, andra korta och bortglömda.
Men att tro de leder direkt till världskrig är inte annat än onödig oro.
cyberkrig är mycket vanligare än öppna konflikter.. förr sa man att en hackare skulle kunna starta världskrig eller kärnvapenkrig inom 30 min.. nu vet man bättre..
Det är främst en form av terrorism som dessa håller på med och stjäl antingen information eller pengar..
mest beroende på vilken sida som man utför detta för...
Är det någon som skrivit att vi inte kan acceptera diktaturer?P paralun skrev:Men "för böfvelen"....
[länk]
Vad är förenade Arabemiraten?
känns ganska accepterad..
Så även Kina...
Tycker jag om dem, stöder jag dem?
Nej absolut inte.
Varför?
De är av samma typ som Ryssland och Nordkorea..
Men jag ser få personer sitta och gnälla över kashmir konflikten eller Taiwan - Kina konflikten som över denna med Ukraina - Ryssland..
svaret är ganska enkelt..
Det är relativt nära och våra ledare har ännu en gång slagit till med ryssskräcken..
samt att många länder idag inte ger samma motstånd som de kunde ha gjort då det handlar om energi och bränslepriser och tillgångsfrågor..
medmänsklighet är en sak men att vara halvt hysterisk över denna konflikt finns det ingen anledning till.
inte heller att dra någon parallell till etnisk rensning som viss minister gjorde igår...
Hade detta hot varit reellt så hade omvärlden satt stopp redan när Ryssland gick in i landet..
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Du trollar på ett utmärkt sätt, det ska du ha eloge för. Jag misstänker dock att de flesta synar dina argument. Det vore i alla fall trevligt om du fortsätter den politiska debatten på tex FB eller Flashback så kan vi återgå till att diskutera elpriser här.
Jo jag ska ta och låta er få er munkavel.Boilerplate4U skrev:
Jag återgår till min tråd eller livet..
Jag tänker inte lägga mig i polemiken mellan Maskintok och många andra...
Men en sak kan vara bra att komma ihåg:
En "demokrati" är per definition också en slags diktatur där 50,1% av folket kan bestämma villkoren för övriga 49,9%.
Men en sak kan vara bra att komma ihåg:
En "demokrati" är per definition också en slags diktatur där 50,1% av folket kan bestämma villkoren för övriga 49,9%.
Nja, lite mer komplicerat än så, google is your friend.M MagHam skrev:
Rent krasst är det väl mycket sänre än så? Det finns mig veterligen ingen äkta direkt-demokrati i världen (och med tanke på allt som händer i media så är jag övertygad om att det är en urdålig idé) så det kommer alltid vara många många beslut som de du valt kan ta utan att du håller med om de.M MagHam skrev:
Man brukar väl säga att en välvillig diktatur är det bästa statsskicket som finns!