723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag har i en annan tråd länkat till hur det går till när EU-direktiv skapas. Jag föreslår en genomläsning av dessa texter för att få en lite mer nyanserad syn på hur det går till i EU. (Hint: Sverige är med och bestämmer).Maskintok skrev:
Nej, inte ett dugg. "Vedergällningen" som hotades med var inte militär utan ekonomisk, men även om det handlade om militär hjälp till Ukraina så hade det sannerligen inte varit fråga om en provokation.Maskintok skrev:
Om jag talar om för dig att om du slår mig på käften så kommer jag att slå tillbaka så är det inte en provokation bland civiliserade människor.
"Violence is the last refuge of the incompetent" – Isaac Asimov, Foundation
Kanske. Greenpeace kan väl inte längre sälja vegansk gas om de inte har råvaran rysk gas att utgå ifrån?trähandtag skrev:
Näe? Ska staten ingripa? Är inte det här något som marknaden bör lösa på egen hand?D djac skrev:
Gränslös handel har höjt levnadsstandarden för i stort sett alla människor på jorden. Framförallt har Sverige blivit rikt på internationell handel.Maskintok skrev:
Det är inte jätteproblematiskt med utländskt ägande om ägarna är från demokratiska länder, men problematiskt om det är diktaturstater som är ägare i svensk infrastruktur.Silver78 skrev:
Tänk att 91 % av all vindkraft i Sverige ej har svenska ägare. Investmentbolag äger ungefär hälften. Det land som investerat mest i svensk vindkraft är Tyskland (26%) Tvåa är Kina och det är nästan uteslutande ett enda företag CGN (20%). Gissa vilket bolag som har flest ansökningar angående havsbaserad vindkraft i Sverige? Det här är något energimyndigheten 2019 fastslog i sin rapport - Att det är problematiskt med för stor andel utländsk ägarstruktur i samhällsviktig infrastruktur.
Jo Biden hotade med militär från början.P pmd skrev:Nej, inte ett dugg. "Vedergällningen" som hotades med var inte militär utan ekonomisk, men även om det handlade om militär hjälp till Ukraina så hade det sannerligen inte varit fråga om en provokation.
Om jag talar om för dig att om du slår mig på käften så kommer jag att slå tillbaka så är det inte en provokation bland civiliserade människor.
"Violence is the last refuge of the incompetent" – Isaac Asimov, Foundation
Men fick inse att det skulle vara omöjligt.. på flera plan..
spelar ingen roll.P pmd skrev:
Är det så inkompetenta politiker från Sverige som sitter där så bör vi lämna nu.
fel.P pmd skrev:
De lovade från allra första början att komma till Ukrainas hjälp..
Men sedan fick de se egna konsekvenser.. Och valde annan väg.
Nej inte i maskopi, tvärtom.P pmd skrev:Det finns en pipeline från Eilat till Askhelon som kommer att förlängas till Förenade arabemiraten. Det kommer att förkorta leveranstiden för olja från Förenade arabemiraten till Europa.
[länk] oil pipeline running from,an Israeli company said Tuesday.
EU får väl nöja sig med mer olja tills vidare.
Så USA har varit och är i maskopi med Putin för att få sälja mer gas till EU?
Gas finns att exportera från mellanöstern, men tills vidare med båt.
De vill ha bort Ryssland för att äga marknaden..
förövrigt så är kan bli en förlängning på en ledning inget svar.. det är en förhoppning..
Om att vara beroende av andra länder istället..
arabvärlden är ju så bra... På mänsklighet och rättigheter..
får du ifrågasätta makten i förenade Arabemiraten?
Nej.
Har kvinnor samma rättigheter som i väst?
Nej..
sluta byta ett elände mot ett annat.
gas finns idag att få med båt från USA också.
Det är inte där skon klämmer.. Utan att mängden inte på något sätt räcker..
Och nya allianser med ledningar för att gynna arabvärlden stöder jag inte...
Redigerat av moderator:
Ja, att låta kinesiska staten äga vindsnurror i Sverige är riktigt dåligt.
Den s k marknaden kan inte lösa alla problem. Naturliga monopol som elnät kräver förnuftig reglering. Där brister det stort idag där svenska politiker låtsas att det är den s k "marknaden" som är orsaken till att vi som redan betalar världens högsta skatt skinnas ytterligare en gång.
Inkompetenta politiker har gett oss orimligt höga elpriser bl a genom att i förtid lägga ner fullt fungerande kärnkraftverk. De ansvariga måste förmås att lösa problemet. Det ska ske på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt. Går det inte att inom rimlig tid återstarta några av de kärnkraftverken som är i bäst skick så finns det väl bara gas, olja och kol att välja på för planerbar kraft som levererar även när det är svinkallt och vindstilla.
Demokrati är i praktiken ett relativt begrepp. I den ena änden av skalan befinner sig Ryssland, Kina, Nordkorea m fl och i den andra änden befinner sig Schweitz. Sverige kallade redan Wilhelm Moberg för demokratur och den beskrivningen stämmer fortfarande bra. Vi befinner oss någonstans på fel halva av skalan.
Den s k marknaden kan inte lösa alla problem. Naturliga monopol som elnät kräver förnuftig reglering. Där brister det stort idag där svenska politiker låtsas att det är den s k "marknaden" som är orsaken till att vi som redan betalar världens högsta skatt skinnas ytterligare en gång.
Inkompetenta politiker har gett oss orimligt höga elpriser bl a genom att i förtid lägga ner fullt fungerande kärnkraftverk. De ansvariga måste förmås att lösa problemet. Det ska ske på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt. Går det inte att inom rimlig tid återstarta några av de kärnkraftverken som är i bäst skick så finns det väl bara gas, olja och kol att välja på för planerbar kraft som levererar även när det är svinkallt och vindstilla.
Demokrati är i praktiken ett relativt begrepp. I den ena änden av skalan befinner sig Ryssland, Kina, Nordkorea m fl och i den andra änden befinner sig Schweitz. Sverige kallade redan Wilhelm Moberg för demokratur och den beskrivningen stämmer fortfarande bra. Vi befinner oss någonstans på fel halva av skalan.
njä det är fortfarande en liten konflikt.P pmd skrev:Uppblåst är bara förnamnet. Ryssland har bombat åtminstone 12 städer i Ukraina, och gått in med trupper där Ukraina gränsar mot Ryssland och Vitryssland. I öster har Charkiv blivit beskjuten med artilleri och ryska stridsvagnar finns i staden. Ryska trupper har invaderat Ukraina från Krim och intagit flera städer.
Putin kommer förstås att lyckas ockupera Ukraina och göra landet till en lydstat (eller införliva det med Ryssland), men det kommer att kosta och ukrainarna kommer att göra motstånd även under ockupationen. Putin tycks ha fått för sig att återskapa ett slags ur-Ryssland och början av det stora slaviska riket bildades med grundandet av Kiev av vikingar så det kändes väl lite småkymigt att inte Ukraina tillhörde Ryssland.
Nu är det september 1939 all over again, men tyvärr har inte Ukraina några allierade som kan hjälpa till, vilket Polen hade (även om det inte hjälpte så mycket i det långa loppet).
tills andra länder lägger sig i.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Tyvärr närmar vi oss nog med stormsteg ett tredje världskrig, WW3 om man inte accepterar att det finns länder med diktatur längre.P pmd skrev:
Senaste exemplet angående infrastruktur är att ett kinesiskt bolag ska sköta säkerhetskontrollen på Arlanda som Swedavia upphandlat.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kinesiskt-bolag-tar-over-sakerhetskontrollen-pa-arlanda
Jag är ganska säker på att det sorgliga som nu händer i Ukraina sprider sig till Asien. Kina-Hongkong, Taiwan osv... vi sitter mitt i en krutdurk just nu och närmar oss WW3.