P pmd skrev:
Hur fungerar det?
Vilka elhandelsbolag erbjuder den tjänsten?
Arvika Energi har jag. Bor i Sthlm och hade i Sept kW/h på 1.81kr inkl allt.
Nästa mån blir intressant när jag plockar ut ca: 500kW från solbanken.
Försöker också hitta en lösning på varmvatten beredaren att bara starta när vi når 1kW produktion.
Så har någon tips på en så lösning är det välkommet, nu blir det manuellt och varmvattnet klara 3 dgr idag utan att vi behöver sätta på det för att duscha = 60kW dygnet normalt i Okt till 40kW idag med solcellerna

P
Hur varmt är varmvattnet på den tredje dagen?

Tillräckligt för att kunna skolla sig. Har en Nibe stetit 277 (300) liter och det är bara jag o frugan som duschar varje dag. Kottarna är utflugna.

Magnus E K
Någon behöver skola sig i korrekt användning av enheter.

P
  • Gilla
engs
  • Laddar…
P
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Gratis el? :rofl:
Tror du på allvar att vem som helst är intresserade av att lägga ner tid på att sätta sig in i börsvärlden? Mina solpaneler garanterat 87% verkningsgrad efter 30 år, så de kommer leverera gratis el lååååångt efter det.
Det enda jag frågar om är avkastning.
Att du är knullad i huvudet är ju uppenbart.
Jag vill tjäna så mycket pengar som möjligt.

• Wow
djac
  • Laddar…
peterbroberg peterbroberg skrev:
Försöker också hitta en lösning på varmvatten beredaren att bara starta när vi når 1kW produktion.
Så har någon tips på en så lösning är det välkommet, nu blir det manuellt och varmvattnet klara 3 dgr idag utan att vi behöver sätta på det för att duscha = 60kW dygnet normalt i Okt till 40kW idag med solcellerna
Det är väl ett bra exempel på att något gott allvarlig fel i energipolitiken.

Själv har jag direktverkande el i en hyresrätt men iaf en kakelugn där vi eldar allt som brinner.

Ulltand Ulltand skrev:
Det är väl ett bra exempel på att något gott allvarlig fel i energipolitiken.

Själv har jag direktverkande el i en hyresrätt men iaf en kakelugn där vi eldar allt som brinner.
Ja, för oss är det 200% ökning sen förra året per kW/h
Vi kör luftvärmepump 1-2 tim när den som vaknar först startar den, sen kör vi elkamin resten av dagen.
Veden för oss är gratis förutom jobbet att fixa till den och med den ved vi har klarar vi oss nog 2-3 år.
Går strömmen så har vi ett diesel elverk på 11kW som driver hela kåken och med tanken klara vi oss 2-3 veckor på dieseln också, men då brakar det iväg med kostnaden. Dock köpte vi 1000 lite för 14:50kr så vi ligger under dagens priser även där ;)

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Ja, för oss är det 200% ökning sen förra året per kW/h
Vi kör luftvärmepump 1-2 tim när den som vaknar först startar den, sen kör vi elkamin resten av dagen.
Veden för oss är gratis förutom jobbet att fixa till den och med den ved vi har klarar vi oss nog 2-3 år.
Går strömmen så har vi ett diesel elverk på 11kW som driver hela kåken och med tanken klara vi oss 2-3 veckor på dieseln också, men då brakar det iväg med kostnaden. Dock köpte vi 1000 lite för 14:50kr så vi ligger under dagens priser även där ;)
Vedkamin, vete fan var elkamin kicka in ;)

Låter som ett klokt upplägg. Funderar själv på ett elverk till stugan, om inte annat så lär det behövas efter nästa stora storm.

D
Johan1975z skrev:
men varför räknar du bort inflationen? Det får du göra på solceller också.
Vad spelar driftslängden för roll? Jag är intresserad av snittavkastningen. Ska jag placera mina pengar på börsen istället?
Testa googla snittavkastning börsen.
Börsen ger bättre avkastning än bostadsmarknaden. Sämst är skogen (sälja virke). Allt går tydligen att jämföra förutom solceller. Har inte sett en vettigt kalkyl. Kanske för det bara är miljönissar utan ekonomiskt tänk som skaffar.
Självklart måste du rensa för inflation vid börsinvestering, det är inte relevant med solceller, du köper de en gång, sen följer ju avkastningen marknaden.

Kalkylen ser ju helt annorlunda ut för solceller beroende på vilken horisont du använder, tar du 1 år blir de inte lönsamma alls, ju längre desto bättre, de verkar ju hålla länge, så 30 år är kanske i underkant men ändå rimligt. Det finns ganska gott om kalkyler på solceller, det är ingen pengapress direkt men de verkar vara en hygglig investering, kanske ännu bättre om dagens elpriser håller i sig ett tag. Till skillnad från en börsinvestering har de ju också en positiv inverkan på miljön, investeringar är ganska miljönegativa i allmänhet.

Snittavkastningen på börsen framöver vet ingen men även där ger längre tid bra effekt, minskar risken för otur och ger ränta på ränta-effekt. Att fastigheter är sämre än börsen har inte stämt på länge, just fastighetssektorn har ju slagit index nu i många år, så även där är du ute och cyklar.

D
Om man är lite pysslig så har jag förstått att det är ganska lätt att få till med tex Home Assistant, ett hemautomationssystem, då kan du styra både efter elpris (om du har rörligt) och tex solproduktion. Du kan ju googla lite och se om du tycker det verkar rimligt.

D djac skrev:
Om man är lite pysslig så har jag förstått att det är ganska lätt att få till med tex Home Assistant, ett hemautomationssystem, då kan du styra både efter elpris (om du har rörligt) och tex solproduktion. Du kan ju googla lite och se om du tycker det verkar rimligt.
Ja, det finns några på marknaden som kan "ladda" en del system om man köper deras prylar som kostar skjortan dvs det kommer aldrig löna sig :(

D
Ja, det finns några på marknaden som kan "ladda" en del system om man köper deras prylar som kostar skjortan dvs det kommer aldrig löna sig :(
Detta är i princip gratis så kika på det.

D djac skrev:
Detta är i princip gratis så kika på det.
Jag kommer kolla och 90% av hemmet kan jag kontrollera med Alexa som jag såg det supporta ;)
Jobbar som IT-Arkitekt o har snöat in mig lite på att minimera elen till min frus glädje, då jag kan se när hon startar hårfön ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.