peterbroberg peterbroberg skrev:
Jag kommer kolla och 90% av hemmet kan jag kontrollera med Alexa som jag såg det supporta ;)
Jobbar som IT-Arkitekt o har snöat in mig lite på att minimera elen till min frus glädje, då jag kan se när hon startar hårfön ;)
Min familj uppskattar inte att jag vet när de varit på toaletten, duschat, lagat mat i köket (till och med vilken typ av mat, ugnen eller spisen) osv. Jag ser även när diskmaskinen går, om dörren är låst osv osv. De känner sig övervakade. Det hjälper inte att jag säger att Google vet ännu mer om dem....

• Haha
Eriksgatan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min familj uppskattar inte att jag vet när de varit på toaletten, duschat, lagat mat i köket (till och med vilken typ av mat, ugnen eller spisen) osv. Jag ser även när diskmaskinen går, om dörren är låst osv osv. De känner sig övervakade. Det hjälper inte att jag säger att Google vet ännu mer om dem....
Samma här, men de vet att vi gemensamt letar ström tjuvar o när på dygnet så de är med på jakten efter att jag förklarat varför, ibland måste man bara gå på toa 10 ggr om dagen, men jag tänker inte kolla med frugan om varför och vill inte veta det heller ;)

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Har samma problem med frugan också om våra 16 kameror runt tomten/huset, men ena vår vakt hund har en förmåga att hitta minsta lilla lucka att smita, så frugan har accepterat dem så vi kan hitta var hon smiter. Hundarna är frugans grej, men med kamerorna tar det 15-30 min innan jag hittat var dom smet istället för halva natten i blindo

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Johan1975z skrev:
jag räknar i excel. Det blir 8 procent.

[länk]
Njae, jag undrar hur du kom fram till att 8 % avkastning på börsen är bättre än solceller?

• Haha
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Till skillnad från en börsinvestering har de ju också en positiv inverkan på miljön, investeringar är ganska miljönegativa i allmänhet.
Man måste nog göra en livscykelanalys för att kunna avgöra hur bra solceller är för miljö och klimat. Hur stor del av miljöbelastningen beror på tillverkning och transport, t.ex.?

• Gilla
djac
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det är ju även så att man får se solcellerna som en tillgång, värdet i solcellsanläggningen finns ju kvar i fastigheten. Precis som en BVP/FTX installation så höjer det värdet på huset.
Du skriver "ju" men det finns ingen självklarhet i detta. Det finns en mängd iofs tänkbara fastighetsprospekt jag har övervägt men att det faller på en synnerligen ful och missprydande solcellsinstallation som sänker snarare än höjer marknadsvärdet. Solceller, i de flesta av dagens system och installationer, ger en betydande förändring av exteriör både vad gäller estetiska värden och praktisk funktionalitet av takkonstruktioner vilket kan vara negativt i sig självt för marknadsvärdet av fastigheten.

Till detta kommer extra risker av teknisk komplexitet i form av oväntade underhållskostnader, svängningar i ersättningssystem och subventioner som är att vänta framöver. Jag är synnerligen osäker på om jag som privatperson kan se ett mervärde i fastigheter utrustade med solceller i Sverige, kort sagt.

D
P pmd skrev:
Man måste nog göra en livscykelanalys för att kunna avgöra hur bra solceller är för miljö och klimat. Hur stor del av miljöbelastningen beror på tillverkning och transport, t.ex.?
Jag kan garantera dig att det är gjort men inte av mig, precis som dina investeringar är en ganska stor miljöbov. Jag investerar ändå men fakta gäller ändå.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det är inte EU som krävt detta. Ange en källa på det, för jag har källor som påvisar motsatsen.
Varför anger du inte dom källorna då?

Du är lite rolig. Å ena sidan är du upprörd över att det är höga elpriser i ditt elområde och grinar över hur orättvist det är. Å andra sidan nu när du har beställt solceller hoppas du minsann att elpriserna ska vara skyhöga så det gynnar dig. Fokus är verkligen på dig själv.:D

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kommer att tydligt sänka elpriset i Finland. Du förstår inte alls marknadsmekanismerna.
Daniel109, jag var för kortfattad och otydlig med vad jag menar med mitt inlägg om elpriset I Finland efter att Olkiluoto 3 tagits i drift. Det kommer att laddas med bränslestavar 2022 sedan väntar en provkörningsperiod med att testa alla system och åtgärda de uppkomna felen innan full drift kan ges. Hur lång den tiden är beror nog på hur det går. (Wikipedia är inte uppdaterad med rätt tidpunkter.)
Elpriset öre/kWh som blir mot kund är anpassat mot den marknad där man verkar. Finland säljer också över Nordpol så elpriset mot kund kommer inte bli ca 200 öre/kWh men med den investering som gjorts, fördubblad byggkostnad, utebliven produktion som inte gett intäkter under ca 14 år (2009-2023) innan den ger full effekt och därmed intäkter, 7% årlig avkastning till aktieägarna plus andra kostnader som jag inte kan överblicka eller har kännedom om kommer att öka priset per kWh från det uppskattade xx öre 2005 till ca 115 öre (vissa menar att den är mycket högre beroende på vad som ingår i kostnaden) på den totala investeringskostnaden när den tas i drift.

Ägarstrukturen av Olkiluoto 3 är också intressant då det kommer till totalpris per kWh mot kund, vanliga medborgare. Det man inte får in på karusellen får man in på gungorna. :surprised:

Det finns mycket skrivet om nybyggd kärnkraft och dess kostnader per kWh i jämförelse med vindkraft idag, så här kan ni tugga i er om intresse finns. Behovet av installerad effekt kommer att öka också i Finland enligt artikel nedan på samma sätt som i Sverige. Om det blir ökad export från Finland de närmaste åren blir intressant utröna, Olkiluoto 4 har som tidigare planerats utgått.

ETT AXPLOCK:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...att-om-karnkraften-och-vindkraftens-kostnader
https://second-opinion.se/soder-sa-mycket-kostar-ny-karnkraft/
https://energiforsk.se/program/karn...adsutveckling/hur-mycket-kostar-ny-karnkraft/
https://www.analys.se/publikationer/arkiv/rapporter/kostnaden-for-nya-reaktorer/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...att-om-karnkraften-och-vindkraftens-kostnader
https://svenska.yle.fi/a/7-10006548

Redigerat:
Det är just där du är fullständigt ute och cyklar. Byggkostnaden har ingen koppling till elpriset. Det är avgörande för beslut om man ska bygga eller inte. Men när det är byggt påverkar det inte alls prisbilden på marknaden.

D
P
D djac skrev:
Jag kan garantera dig att det är gjort men inte av mig, precis som dina investeringar är en ganska stor miljöbov. Jag investerar ändå men fakta gäller ändå.
Det är förstås ännu svårare att uppskatta miljöbelastningen av de investeringar man gör på börsen.

hsd
P pmd skrev:
Danskarna klagade hos EU-kommissionen på att Sverige ibland begränsade elexporten till Danmark. Den begränsningen gjordes för att stamnätet hade/har en flaskhals för leverans av el från norra vill södra Sverige. För att det inte skulle bli elbrist i södra Sverige så begränsades därför den svenska exporten söderut.

För att slippa begränsa exporten söderut delades Sverige in i elområden, vilket godtogs av EU-kommissionen.

Så ja, EU har inte delat in Sverige i elområden men elområdena tillkom för att EU-kommissionen biföll Danmarks klagomål.
Danskarna är ... först krävde de stängning av Barsebäck sen kräver de elleveranser frpn Sverige

D Daniel 109 skrev:
Det är just där du är fullständigt ute och cyklar. Byggkostnaden har ingen koppling till elpriset. Det är avgörande för beslut om man ska bygga eller inte. Men när det är byggt påverkar det inte alls prisbilden på marknaden.
D Daniel 109 skrev:
Så vem betalar investeringen då? Hur ska dessa ägare få tillbaks 7% årlig avkastning?
Avtalen med aktieägarna är att de får köpa el motsvarande deras procentuella ägande till produktionskostnaden för elen!
Normalt i produktionskostnaden finns kostnaden för bygget, om det nu inte finska ägare räknar på annat sätt. Indirekta kostnader kanske har elimineras och till förmån för endast direkta kostnader?
På något sätt måste investeringen som aktieägarna (Fortum, finska UPM o Stora Enso o kommuner) få tillbaks investeringen. Det är därför intressant att veta för investerare vad det totala priset är för varje kWh kostar inkl. bygget som jämförelse mot vad priset är på Nordpol idag och prisökningar framöver.
En dyr investering driver till ökande elpris så att det blir lönsamhet på längre sikt.

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.