723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Gratis el?Johan1975z skrev:Du kan väl förlora allt på solceller med? Man missar att teckna om försäkringen och så slår blixten ned. Det hände mitt syskon i somras. De fick byta nått för 70tusen men försäkringen täckte det.Eller så kommer de på ett sätt att göra elen gratis.
Fortfarande är det inte mycket som slår börsen på lång sikt.
Tror du på allvar att vem som helst är intresserade av att lägga ner tid på att sätta sig in i börsvärlden? Mina solpaneler garanterat 87% verkningsgrad efter 30 år, så de kommer leverera gratis el lååååångt efter det.
Det krävs hyfsat avancerad utrustning och goda kunskaper i kemi för att upparbeta kärnavfall till vapenplutonium, så det är nog tveksamt om terrorister klarar det (åtminstone inte utan att upptäckas). Om de får hjälp av lämplig stat så går det nog bättre.K karlmb skrev:
Icke desto mindre är det förstås bättre att upparbeta kärnavfallet än att dumpa det på otal kommande generationer som efter inte alltför lång tid kanske inte ens vet om att det existerar.
Danskarna klagade hos EU-kommissionen på att Sverige ibland begränsade elexporten till Danmark. Den begränsningen gjordes för att stamnätet hade/har en flaskhals för leverans av el från norra vill södra Sverige. För att det inte skulle bli elbrist i södra Sverige så begränsades därför den svenska exporten söderut.JA”Snabbe” skrev:
För att slippa begränsa exporten söderut delades Sverige in i elområden, vilket godtogs av EU-kommissionen.
Så ja, EU har inte delat in Sverige i elområden men elområdena tillkom för att EU-kommissionen biföll Danmarks klagomål.
Alla tror jag faktiskt!P pmd skrev:
Genom uppvärmningen tinar tundran i Sibirien och den kommer att läck ut enorma mängder växthusgaser. När isarna smälter och vi får kortare vintrar med mindre snö reflekteras solenergin inte tillbaka ut i atmosfären. Det blir en ond cirkel.
Det är som jag förstått inte en fråga "om" utan "vid vilken temperatur" bandet inte går att backa.
I ett värsta scenarion kan vi redan vara där.
Redigerat:
Det tror inte jag. En av de klimatforskare som nyligen skrev en debattartikel i DN om läget intervjuades i SR igår och han lät inte riktigt så oroad som du verkar vara. Han såg framför sig lokala katastrofer om uppvärmningen går för långt, men inte jordens undergång.Ulltand skrev:
Rent krasst är i princip alla investeringar man kan göra på sin fastighet en sämre affär än att investera på börsen. Det är t.ex bättre affär att köpa värdepapper än tilläggsisolering. Det är mer lönsamt med med en aktieportfölj än en BVP/FTX - om man inte ser till den totala driftsekonomin.Johan1975z skrev:Du kan väl förlora allt på solceller med? Man missar att teckna om försäkringen och så slår blixten ned. Det hände mitt syskon i somras. De fick byta nått för 70tusen men försäkringen täckte det.Eller så kommer de på ett sätt att göra elen gratis.
Fortfarande är det inte mycket som slår börsen på lång sikt.
Men solceller direktavkastar från första produktionsmånade och således kan man spara mer pengar varje månad på börsen eftersom man får lägre driftskostnader, ska man räkna på vad börsen ger för alternativ avkastning så behöver man ta hänsyn till avkastningen på det man sparar.
Det är ju även så att man får se solcellerna som en tillgång, värdet i solcellsanläggningen finns ju kvar i fastigheten. Precis som en BVP/FTX installation så höjer det värdet på huset. Balansräkningen påverkas således inte jättemycket.
Det går att både ha värdepapper och solceller samtidigt
Det beror helt på om vi kommer in i en tipping point. Den finns jag lovar och där är nog forskningen överens.P pmd skrev:
Bara det faktum att vi är nära och inte vet exakt var den kommer borde göra alla extremt oroliga.
Jordklotet har fler gånger varit närmast obeboeligt pga natrurliga svängningar i koldioxid men dessa är inte närheten av vad vi lyckats åstadkomma genom att elda upp snart allt fossilt bränsle som lagrats under miljarder år i bergrunden.
Senast under Eocen. Då var det 45 C i vattnet runt ekvatorn och krokodiler simmade runt vid nordpolen. Havsvattennivån var ca 90 meter högre än i dag. Det är där vi hamnar om vi misslyckas.
""Hitills har 2-3 graders uppvärmning observerats de senaste 30 åren i permafrost på norra halvklotet. IPCC’s rapport om havet och kryosfären (SROCC) bedömer att omfattande upptining av permafrost kommer ske under nuvarande århundrade med konsekvenser för det globala klimatet. Om utsläppen fortsätter att accelerera (RCP8.5) kan upp till 99 % av all permafrost tina till slutet av seklet. Det motsvarar ungefär den beräknade globala brytpunkten för permafrosten, ca 5 graders uppvärmning. Men permafrosten kan dock få lokala självuppvärmande områden vid betydligt lägre temperaturtrösklar. IPCC varnar för att all upptining av permafrost accelererar klimatförändringen och är oåterkallelig inom en mänsklig tidshorisont.""
Då är vi och de flesta arter på jorden rökta. Det har funnits gott om domedagsprofeter genom tiderna men nu är det hard core science
Redigerat:
https://www.karnkraft.se/C catitzie skrev:vilken elleverantör har bara kärnkraft? Jag letar febrilt efter billigare elbolag. Jag har i dag Jämtkraft, jag förbrukade 769 kWh 1-30 sept.2020 till en kostnad på 704 kr. samma period i år 2021 förbrukade jag 704 kWh till en kostnad på 1206 kronor. Alltså en ökning med 736 kronor. Dom 736 kronorna har jag inte råd med. Tyvärr hann jag inte se det komma och har rörlig avtal. Hur ska vi fattigpensionärer och alla dom med låg inkomst klara av att bo kvar i våra hus undrar jag ju. Då är det inte ens minusgrader ännu. Jag bor i skåne där vi har den dyraste elen dessutom.
Det verkar som inte alla kollat upp att det finns lagring av din överskotts energi under april-sept som man tar ut under okt-mar. Själv har jag bankat 3MW som kommer göra att jag betalar av min anläggning som jag installerade förra året på 11kW. Just nu är jag väldigt nöjd och den kommer återbetala sig inom 5 år 
Det är nog lite lättare att realisera tillgångarna man har på börsen än solcellerna man har på huset.sunnis skrev:
Jag kommer inte att kräva att du håller det löftet.Ulltand skrev:
Visst kan massor av människor komma att dö men jorden kommer inte att gå under. Jag tvivlar t.o.m. starkt på att arten människa blir utrotad.
Kan du hänvisa till vederhäftig forskning som pekar på ett trovärdigt scenario där jorden går under?
Jag är en varm förespråkare av kärnkraft men jag tror inte att det kommer att byggas mer kärnkraft snabbare pga skräckscenarier.
Jorden kommer inte att gå under med det blir en enorm massutrotning. Det är svårt/omöjligt att föreställa sig att mänsklig civilisation skulle överleva detta. En skenande temperaturökning på kortare tid (dit vi är på väg) klara väldigt få arter.P pmd skrev:Jag kommer inte att kräva att du håller det löftet.
Visst kan massor av människor komma att dö men jorden kommer inte att gå under. Jag tvivlar t.o.m. starkt på att arten människa blir utrotad.
Kan du hänvisa till vederhäftig forskning som pekar på ett trovärdigt scenario där jorden går under?
Jag är en varm förespråkare av kärnkraft men jag tror inte att det kommer att byggas mer kärnkraft snabbare pga skräckscenarier.
Dessa skräckscenarier är dess värre inte påkomna av mig. Googla på gärna tippingpoints för olika delar av klimatet för ökad förståelse av hur illa det faktisk är.´