P
P pederwa skrev:
Jag tror nog det var ett bra tag sedan du tog in offerter. Just nu ligger återbetalningstiden på ca. 5 år.
Var hittar man solcellsinstallationer som ger så kort avskrivning? Jag har kontaktat två leverantörer och de uppskattar avskrivningstiden till cirka tio år.

pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte staten som gör att elen är dyrare i Skåne heller.

Elområdena infördes för att danskarna ogillade att vi stängde exporten när vi fick brist på el i vårt land. Områdena definierades utifrån vart flaskhalsarna i elöverflringen fanns. I praktiken var det EU som tvingade på oss att göra något då den tidigare lösningen hindrade frihandel.

Detta gör att elområdena i Sverige mycket väl kan liknas med skillnaderna i pris för en betongplint. Det är logistiken som brister.
Nu råkar det vara så att det är SVK som delat in oss i områden, och SVK, det är STATEN.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Var hittar man solcellsinstallationer som ger så kort avskrivning? Jag har kontaktat två leverantörer och de uppskattar avskrivningstiden till cirka tio år.
Det hänger ju helt på i vilket elområde man bor i samt soltimmar/år. Om priserna står sig så betalar man snabbt av solpanelerna i E4.

Det beror ju helt på vilket elpris du utgår från.
60 öre eller 2,50 kr ger ju helt olika resultat.
För min del tror jag att 10 år är mest rimligt.
Fast det spelar inte så stor roll. Om du lånar slantar och betalar av på 10 år så blir din kostnad för ränta och amortering lika mycket (eller mindre) som vad du sparar in på elkostnader. Så på utgiftssidan blir det +/- noll.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Nu råkar det vara så att det är SVK som delat in oss i områden, och SVK, det är STATEN.
Har också svårt att tänka mig att det var EU som tvingade Norge att tappa av sitt elöverskott till UK och Tyskland ist för till oss.
För det första kan man knappast tvinga ett land utanför EU att göra något, för det andra så är det bara ur någon lobbyists intresse att man kan få 3 ggr så bra betalt för el om norska STATEN bygger nya elkablar för export.
Det nordiska samarbetet är nära nog dött verkar det.

Menar du att de inte ska sälja till UK för att de bör stötta Sverige?

D Daniel 109 skrev:
Menar du att de inte ska sälja till UK för att de bör stötta Sverige?
Ja, såklart ska norska skattepengar gå till att subventionera EU landet Sverige som inte tagit ansvar själv :D :) :P

D
A ajn82 skrev:
Ja, såklart ska norska skattepengar gå till att subventionera EU landet Sverige som inte tagit ansvar själv :D :) :p
Vi har ju mer än vi förbrukar men säljer det till länder som har mindre än de förbrukar, -så gör vi!

K karlmb skrev:
Har också svårt att tänka mig att det var EU som tvingade Norge att tappa av sitt elöverskott till UK och Tyskland ist för till oss.
För det första kan man knappast tvinga ett land utanför EU att göra något, för det andra så är det bara ur någon lobbyists intresse att man kan få 3 ggr så bra betalt för el om norska STATEN bygger nya elkablar för export.
Det nordiska samarbetet är nära nog dött verkar det.
norge har ju hängavtal med eu så de får nog rätta sig efter eu i mycket

M Matte60 skrev:
353öre kwh idag kl 07.00
plus skatt o moms..nog 5kr kwh då
tack Miljöpartiet....vem röstar på mp egentligen
Förhoppningsvis mindre än 4% av valberättigade i Sverige;)

K karlmb skrev:
Som kärnkraftskeptker måste jag hålla med dig 100% här, Att ens tänka tanken att det skulle fungera som tänkt under en längre tid än sedan egyptens pyramider att gräva ner något under flera istider i berget är för mig helt ofattbart.

Det är inte helt ofta berg på 1000 meters djup kommer upp i dagern.

Det är lite som vaccinationsdebatten. Visst finns det risker med kärnkraft men riskerna med fossilt bränsle är ofantligt mycket större.

Så man landar i en teknisk/ekonomisk fråga imo. Kan vi klara planetenss energibehov med sol, vind och vatten på mycket kort tid? Det verkar tyvärr inte troligt. Vi behöver använda alla typer av co2 ren energi för att ha en chans. Ännu värre är det att det inte ens ligger inom vårt ansvarsområde. Är inte Kina, Indien och USA med är det kört.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
P
lilytwig lilytwig skrev:
Det beror ju helt på vilket elpris du utgår från.
60 öre eller 2,50 kr ger ju helt olika resultat.
För min del tror jag att 10 år är mest rimligt.
Fast det spelar inte så stor roll. Om du lånar slantar och betalar av på 10 år så blir din kostnad för ränta och amortering lika mycket (eller mindre) som vad du sparar in på elkostnader. Så på utgiftssidan blir det +/- noll.
Jag behöver inte låna till solceller på taket, så den alternativa användningen av pengarna är att investera i något som ger avkastning. En investering på börsen ger förmodligen avkastning direkt.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag behöver inte låna till solceller på taket, så den alternativa användningen av pengarna är att investera i något som ger avkastning. En investering på börsen ger förmodligen avkastning direkt.
Nej men då så. Får du 8% (eller kanske det dubbla) i garanterad avkastning på börsen så ta det istället.

P
lilytwig lilytwig skrev:
Nej men då så. Får du 8% (eller kanske det dubbla) i garanterad avkastning på börsen så ta det istället.
vad kan man räkna med att solceller ger som avkastning % dom bäst?

Johan1975z skrev:
vad kan man räkna med att solceller ger som avkastning % dom bäst?
Baserat på åtta offerter (villainstallation) 9500-10500 SEK/kWp (installerad effekt). Produktion 750-810 kWh/kWp.
Alla lev har angivit olika pris på köpt och såld kWh så du får göra ditt egna antagande och sen är det bara att räkna

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.