P
harka harka skrev:
det varierar nog hur många dagar man har på sig att åtgärda felen beroende på det konstaterade felet, det kan nog röra sig om dagar till månader – därtill kommer snabbstopp där man har ett par sekunder på sig att planera framtiden ;)
Du frågade om planerade driftstop jämfört med väderprognoser. Planerade driftstopp bör handla om preventivt underhåll, installation av ny utrustning eller liknande.
Notera vad jag skrev i början av den här ordväxlingen i inlägg #8151.
men min fråga handlade inte produktionstillförlitligheten i kärnkraftverken, utan "om planeringen i kraftsystemet skiljer sig åt" om det gäller ett kommande, planerat driftstopp i ett större kraftverk, eller när man tycker att "vind-/produktionsprognosen för fredag ser ut att ligga lågt"? vilka åtgärder vidtar man och skulle de vara olika om produktionsbortfallet sker i "den planerbara kraften" eller i "den väderberoende kraften"?
Det som skiljer är givetvis möjligheten till framförhållning.

Mikael_L
harka harka skrev:
(motsvarigheten till snabbstopp – oväntad, omedelbar frånkoppling av produktion – finns inte inom vindkraften)
En fråga (inget ifrågasättande av det du skrev), vad sker med vindkraftverken vid stormar.
Stängs de ner vid en viss vindstyrka, så har jag förstått det, men utan att vara säker på detta.
Och hur starkt kan det blåsa innan de blåser sönder, t.ex. stormen Eunice nu, som nådde över 50m/s i byarna, har den förstört vindkraftverk?

jag förstod nästan att det skulle komma någon uppföljningsfråga/-kommentar på den lite provocerande formuleringen ;)

jodå, vindkraftverken stängs av vid för hög vindstyrka, gränsen för det (cut-out) ligger nog normalt runt 25 m/s, men verken är byggda för att klara 50-årsvindar, alltså inte gå sönder för vindar som uppträder en gång vart 50e år – deras vardag är ju att stå och snurra i blåsten...

jag har heller inte sett någon rapportering om skadade vindkraftverk efter Eunice – men sen kan det nog finnas exempel ändå, kanske då mindre vindsnurror av mer privat karaktär (jämfört med de ägda av elproduktionsbolag)

min poäng var att även om vindkraftverken slutar att producera – oavsett om det beror på för svaga eller för starka vindar – så är det inte en oförutsedd händelse (som ett snabbstopp av en kärnreaktor) utan man har koll på detta flera dagar i förväg

just fallet med att man stänger av vid alltför kraftiga vindar tror jag har begränsad betydelse:

– bortfall i intäkter för vindkraftägaren? japp, men prisnivån är låg vid stormigt väder så förlusten är liten

– bortfall av effekt i elkraftsystemet? liten då vindkraftverken både före och efter cut-out producerar på max och andra vindkraftverk/-parker i regionen också ligger på maxproduktion

just vid stormen Eunice i helgen fick engelsmännen njuta av lite låga elpriser:
Graf över elpriset i Storbritannien per timme de senaste 14 dagarna, med flera linjer som visar prisfluktuationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
jag förstod nästan att det skulle komma någon uppföljningsfråga/-kommentar på den lite provocerande formuleringen ;)

jodå, vindkraftverken stängs av vid för hög vindstyrka, gränsen för det (cut-out) ligger nog normalt runt 25 m/s, men verken är byggda för att klara 50-årsvindar, alltså inte gå sönder för vindar som uppträder en gång vart 50e år – deras vardag är ju att stå och snurra i blåsten...

jag har heller inte sett någon rapportering om skadade vindkraftverk efter Eunice – men sen kan det nog finnas exempel ändå, kanske då mindre vindsnurror av mer privat karaktär (jämfört med de ägda av elproduktionsbolag)

min poäng var att även om vindkraftverken slutar att producera – oavsett om det beror på för svaga eller för starka vindar – så är det inte en oförutsedd händelse (som ett snabbstopp av en kärnreaktor) utan man har koll på detta flera dagar i förväg

just fallet med att man stänger av vid alltför kraftiga vindar tror jag har begränsad betydelse:

– bortfall i intäkter för vindkraftägaren? japp, men prisnivån är låg vid stormigt väder så förlusten är liten

– bortfall av effekt i elkraftsystemet? liten då vindkraftverken både före och efter cut-out producerar på max och andra vindkraftverk/-parker i regionen också ligger på maxproduktion

[bild]

Höghus Höghus skrev:
Kolla inlägg #8152
[länk]

/Höghus
Kring den 20 februari kollapsade en Nordex turbin i Pant Y Wal wind farm i Gilfach Goch i Wales men samhället i närheten klarade sig.

• Wow
TommyC
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Han som ringde och garanterade 0,98 öre/kWh inga avgifter, tillägg eller skatter av något slag ringde från 0734712850 men sa att han ringde från Motala Energi.
enligt https://www.180.se/nummer/0734712850
Kraftviken Energi AB

Läs kommentarerna...

• Haha
TommyC
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Kring den 20 februari kollapsade en Nordex turbin i Pant Y Wal wind farm i Gilfach Goch i Wales men samhället i närheten klarade sig.
där ser man... det hände för en vecka sedan, så långt innan Eunice kom sättande

stolpen snyggt kapad 18 meter upp från marken, byggd 2013

foto från BBC:
Vindkraftverk med en avbruten vinge på marken, andra turbiner intakta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G
harka harka skrev:

[bild]
Stäng ned de kvarvarande sista 6 reaktorerna i Sverige snarast, underhåll dem inte för dyra pengar. Bygg "ett gäng" Vk så är problemet löst.
Har jag förstått dig rätt?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Stäng ned de kvarvarande sista 6 reaktorerna i Sverige snarast, underhåll dem inte för dyra pengar. Bygg "ett gäng" Vk så är problemet löst.
Har jag förstått dig rätt?
jag tror att du fick fyra fel av fyra möjliga...

harka harka skrev:
där ser man... det hände för en vecka sedan, så långt innan Eunice kom sättande

stolpen snyggt kapad 18 meter upp från marken, byggd 2013

foto från BBC:
[bild]
Jag tror det var Dudley som orsakade skadan och nu är Franklin på gång.
På tal om risker så är underkylt regn och blötsnö nära nollan också potentiella faromoment. Is som släpper bladen kan ge våldsamma vibrationer.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
Jag undrar hur långt en sån lössläppt isbit kan flyga.

P Pallewea skrev:
Jag tror det var Dudley som orsakade skadan
stormen Dudley anlände två dagar efter olyckan – det fanns ingen namngiven storm när tornet gick av

G
harka harka skrev:
jag tror att du fick fyra fel av fyra möjliga...
Men det verkar som att du lobbar för Vk, kk är ju för dyrt?
Jag tycker Sverige har gjort ett stort misstag att inte behålla fler än 6 reaktorer, kunde säkert behållt 4 av 6 nedlagda om man satsat långsiktigt. Hade säkert varit dyrt men det här är ju värre.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.