G
harka harka skrev:
jo, som jag skrev så vill nog hybridbilarna gärna ladda sig varje natt och inte låna ut sin batterikapacitet till elbolaget eller Svenska kraftnät

men själv ser jag hybriderna bara som en tillfällig kompromiss och som snart är en dinosaurie tyvärr...

jag håller mig inte helt ajour med allt vad biltillverkarna säger, men Volvo har väl 2030 som sista årsmodell med fossilt bränsle? Volkswagen med Audi et cetera säger 2026, BMW och Mercedes säger väl minst 50% elektriskt vid 2030 (beroende på marknad, kanske 100% i Europa?)

med risk för att minnet sviker, men ligger inte nyregistreringen av renodlade elbilar på 25% i Sverige? och i Tyskland var bilproduktionen 20% elbilar i fjol – så nu går det fort, men sen rullar det en massa gamla fossila bilar, gissningsvis kommer de dö ut ganska snart: åldrande modeller, bränslepriser, CO2utsläppsrätter, fossilskam, räckviddsångest...

produktionspriset på bilbatteriet ligger idag runt 150 dollar per kWh och det bedöms komma ner till cirka 100 dollar/kWh inte alltför långt bort

ta in det någon sekund – mindre än en tusenlapp per lagrad kilowattimme

Tesla har väl idag modeller med mellan 50 och 100 kWh? snart blir skillnaden i produktionskostnaden för ytterligheterna i batteristorlek cirka 50 kkr – med ett batteri på 100 kWh och med en egen, normal dygnsförbrukning på mindre än 10 kWh, känns det inte så svårt att "låna ut" 20-30 kWh till någon som kan hantera den kapaciteten till något nyttigt

jag har ingen vederhäftig källa för bilomställningens hastighet, men jag tror att den kommer gå mycket fortare än vad de flesta föreställer sig (inklusive mig själv) – här i Europa (mitt minne säger att det finns cirka 1 miljard fordon på planeten och att det nyproduceras cirka 0.1 miljard om året, men kan minnas fel)

sen finns det förstås en massa praktiska problem med visionen om att låna ut bilens batterikapacitet – vad gör det med batteriets långtidsegenskaper? jag måste koppla in laddkabeln till bilen varje kväll, trots att jag inte tänker ladda bilen men eventuellt kommer Eon tanka in eller ur lite energi från batteriet och ge mig två kronor för besväret...

en mer närliggande och förmodligen troligare applikation är att solcellsinnehavare kompletterar sin anläggning med en batteribank på...20 kWh (med ett batteriinnehåll som kostade 20 kkr)? en sådan batteribank kan användas för att ta hand om solcellernas överproduktion och använda den själv inom närtid, jag kan säkra ner husets elabonnemang till 6A (om jag har fjärrvärme), och vintertid kan batteripacken helt leasas ut till elbolaget/SvK för deras nöje och användning (om man inte själv håller på och tradar i el och laddar hem när det är billigt och använder/säljer när det är dyrt... och jag behöver inte ens ha några solceller på taket heller...)

så enkelt livet blir i framtiden! ;)
Vi människor ska alltså tillverka massor med "saker" tex onödigt stora tunga batterier att släpa runt på för att lösa effektproblemen lokalt, samtidigt som vissa länder fortsätter att öka sin fossila använding, och det är ofta i de länderna, läs Kina, som mycket tillverkas, så att vi totalt släpper ut MINDRE fossilt co2? Tror du på det själv?

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo det är väl snarare så att Ingenjörer insett att nu måste någonting göras när politikerna ställt till oreda med en ogenomtänkt plan som då främst Bryssel-folket står bakom.
Sedan behöver vi också kärnkraft för att klara framtidens enorma elbehov! Finland bygger ju ett nytt kkv precis vid vätgasringen!
Jag ser mycket ljusare på framtiden när jag nu ser vad som händer. ;)
Man ska akta sig för att ha alltför fatalistisk syn på framtiden, eller låsa sig vid en specifik lösning, som många här har gjort, -allt kommer sluta funger och enda räddningen är kärnkraft. Vårt intresse bör vara el i yttagen till så lågt pris som möjligt med så lite miljöpåverkan som möjligt, sen överlåter vi hur till de som arbetar med sådan utveckling. Att hobbyutveckla kärnkraftverk med ett gäng samhällskritiska polare kommer aldrig leda till något.

Jag är öppen för det mesta, så länge det kan ske enligt ovan och dessutom under ordnade ekonomiska former, ska jag investera ska där vara en tydlig ekonomisk uppsida, annars får de betala som kan få eventuell vinst.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det är bra med lite tröghet i det politiska styrsystemet. Alltför snabb återkoppling gör systemet instabilt.
Politiker kan dock inte helt strunta i folkopinionen. Då röstas de bort.
Absolut men de kan inte vara levande opinionsundersökningar, som många är idag, de får jobba lite för lönen också, annars kan vi ersätta de med tramsiga onlinetester.

O Oaken skrev:
Vilka elbolag pratar vi om?
Han som ringde och garanterade 0,98 öre/kWh inga avgifter, tillägg eller skatter av något slag ringde från 0734712850 men sa att han ringde från Motala Energi.

denna intervju kanske redan varit uppe i tråden? Tycker att Jan har många goda poänger. Kan tänka mig det finns det som anser att han är allt för pro kärnkraft.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
harka harka skrev:
jo, vi som var med på Hindenburg glömmer det aldrig...

pipelines och hemmatankar kan ju låta lite vanskligt, men redan idag hanteras stora mängder vätgas i Europa – enligt uppgift framställs flera megaton vätgas, framför allt för industriella/kemiska ändamål (framställs från naturgas/kol)
Som sagt, problemen ligger inte i att transportera vätgas i ett syrefritt rör utan längre ut på linjen där vätgasen skall omsättas. Säkerhetstänket är här A&O och det är den svagaste länken som definierar risken.

P
D djac skrev:
Man ska akta sig för att ha alltför fatalistisk syn på framtiden, eller låsa sig vid en specifik lösning, som många här har gjort, -allt kommer sluta funger och enda räddningen är kärnkraft.
Det är minst lika fatalistiskt att helt sonika säga att allt kommer att lösa sig pga nånting okänt i framtiden.

P
D djac skrev:
Absolut men de kan inte vara levande opinionsundersökningar, som många är idag, de får jobba lite för lönen också, annars kan vi ersätta de med tramsiga onlinetester.
Jag tror att det är att hoppas för mycket att tro att vi kan gå tillbaka till att politiker tänker långsiktigt och lyssnar ungefär lika mycket på sina experter som på folket. Internet har revolutionerat kommunikationen för oss alla, men inte alltid till det bättre.

• Ledsen
djac
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Jag tror att det är att hoppas för mycket att tro att vi kan gå tillbaka till att politiker tänker långsiktigt och lyssnar ungefär lika mycket på sina experter som på folket. Internet har revolutionerat kommunikationen för oss alla, men inte alltid till det bättre.
Jag är optimist, måste fortsätta hoppas på förbättring!

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det är minst lika fatalistiskt att helt sonika säga att allt kommer att lösa sig pga nånting okänt i framtiden.
Nja, det tycker inte jag, det är för mig helt orealistiskt att tro att mänskligheten tex skulle överge elektrisk energi helt bara för att man hamnar i ett läga där hälften av populasen skriker kärnkraft och den andra vindkraft. Folk måste fatta att de blir till nästan 100% spelade när de inbillas att slutet, i det här fallet elbrist, är nära, det är känslomässiga tumskruvar som används för att snärja dem politiskt, på samma sätt som Jehovas använder Harmageddon.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
P
Jag hör inte så jättemånga domedagsprofeter, faktiskt. Det är kanske för att jag inte lyssnar på sådana …

• Haha
djac
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Vi människor ska alltså tillverka massor med "saker" tex onödigt stora tunga batterier att släpa runt på för att lösa effektproblemen lokalt, samtidigt som vissa länder fortsätter att öka sin fossila använding, och det är ofta i de länderna, läs Kina, som mycket tillverkas, så att vi totalt släpper ut MINDRE fossilt co2? Tror du på det själv?
vad jag pekade på var att produktionspriset för batterier håller på att bli så lågt att det troligen inte hämmar större batterier i elbilarna – för att få längre räckvidd och glesare mellan tankningarna, inte för att det ingår i någon plan för att lösa effektproblem i elnätet utan något man "får på köpet" (utnyttjar en resurs som annars enbart är en kostnad)

tio extra kWh i en Tesla verkar väga cirka 20 kilogram

men som jag också skrev så borde en bättre placering av batterikapacitet vara i kombination med en solcellsanläggning än sittande i en bil – fördelen med bilen är att all kringelektronik och nätanslutning redan finns, liksom deras stora antal i framtiden (många fler än antalet solcellsanläggningar)

jag förstod inte riktigt resonemanget med Kina, men det är givetvis inte alls bra att länder/regioner inte tar sitt ansvar och tar krafttag mot användningen av fossila ämnen

G
harka harka skrev:
vad jag pekade på var att produktionspriset för batterier håller på att bli så lågt att det troligen inte hämmar större batterier i elbilarna – för att få längre räckvidd och glesare mellan tankningarna, inte för att det ingår i någon plan för att lösa effektproblem i elnätet utan något man "får på köpet" (utnyttjar en resurs som annars enbart är en kostnad)

men som jag också skrev så borde en bättre placering av batterikapacitet vara i kombination med en solcellsanläggning än sittande i en bil – fördelen med bilen är att all kringelektronik och nätanslutning redan finns, liksom deras stora antal i framtiden (många fler än antalet solcellsanläggningar)

jag förstod inte riktigt resonemanget med Kina, men det är givetvis inte alls bra att länder/regioner inte tar sitt ansvar och tar krafttag mot användningen av fossila ämnen
Jag menar att all produktion kräver energi, tex el, och att då producera mer går tvärt emot CO2. Batterier för att lagra solel till december i Sverige tror jag i alla fall inte på, oavsett om de sitter i en bil eller inte. Batterierna slits, är dyra och måste då räknas med i hela Kw kalkylen.
Ska en Tesla väga ännu mer? De är ju alldeles för tunga redan nu.
En ny Tesla jämförs ibland som 50000-100000km i CO2 för en ice bil.
Så länge någonting tillverkas som ska producera användbar energi ska det vara med så hög total CO2 verkningsgrad som möjligt och då är inte Sverige landet solceller ska placeras i.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D djac skrev:
Man ska akta sig för att ha alltför fatalistisk syn på framtiden, eller låsa sig vid en specifik lösning, som många här har gjort, -allt kommer sluta funger och enda räddningen är kärnkraft. Vårt intresse bör vara el i yttagen till så lågt pris som möjligt med så lite miljöpåverkan som möjligt, sen överlåter vi hur till de som arbetar med sådan utveckling. Att hobbyutveckla kärnkraftverk med ett gäng samhällskritiska polare kommer aldrig leda till något.

Jag är öppen för det mesta, så länge det kan ske enligt ovan och dessutom under ordnade ekonomiska former, ska jag investera ska där vara en tydlig ekonomisk uppsida, annars får de betala som kan få eventuell vinst.
Menar du att Wallenius är en "hobbyutvecklare"? och en samhällskritiker?
Jag tycker det ser mycket lovande ut när Ingenjörerna återigen tar taktpinnen med en rad bra lösningar.;)

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
G
harka harka skrev:

Kolla på Lyckelandet på SVT, the bigg three skapar makt och vålstånd, Sverige ville inte vara med i det så Vatten kraft och Kk, nu är vi i andras makt med fossilt, va det lösning? Vindkraft javisst som enegikomplement men aldrig som bas i Sverige. Sol och batterier vätgas? nja, bättre mef etanol, lignol och andra kolväten från svensk skog här när resten av världen kör fossilt. Mer tillverkning i Kina typ, nej tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.