P
L LabanW skrev:
Jag är inte säker på vilket elbolag det var som ringde. Tyckte han sa ett namn men när jag kollade telefonnumret var det ett annat bolag.
Om det inte var en total bluff så kommer du att få en bekräftelse på beställningen med papperspost eller vanlig post. Du kan väl hålls oss uppdaterade här i tråden?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
harka harka skrev:
när hela bilflottan är elektrifierad – med långdistansbatterier och inte små batterier i hybrider – kommer de allra flesta ha stor flexibilitet när bilen måste laddas, om det blåser dåligt (höga elpriser) klarar många att skjuta upp laddningen några dagar; som bilägare kan man också tänkas att mot ersättning "låna ut" kapacitet till nätet
Med dagens elbilar vill man nog helst ladda varje natt, skulle jag tro. Hur ser din prognos ut när det gäller ny batteriteknik?
om alla fem miljoner bilägare upplåter i genomsnitt 10 kWh av sitt batteris kapacitet för elhandel så finns det en reserv på 50 GWh vilket skulle ha räckt till att nolla vår elimport under våra 30 "värsta" importtimmar under fjolåret om de hade legat i ett sträck efter varandra
Ja, att utnyttja överkapacitet i elbilar är en mycket bra idé, men för att få genomslag så behövs det ganska många elbilar. Finns det någon vederhäftig prognosmakare som har en kristallkula som visar hur snabbt Sveriges elbilsflotta kommer att växa?

P
trähandtag trähandtag skrev:
Hm kanske inte var tydlig!
Det är inte priset du och jag kommer överens om, utan grundpriset på all el bestäms via spotpriset på Nord pol. Man skulle kunna ha en helt annan prismodell för att få fram det pris som du och jag sedan betalar. Då det inte är någon riktigt fri marknad, så anser jag att är detta som är grundfelet.
Marginalprissättning är i överensstämmelse med en fri marknad, men visst kan man tänka sig andra prisbildningsmodeller.
Vad föreslår du?

P
harka harka skrev:
j
skulle hälften av Sveriges småhus få en 5 kWp solceller på taken så skulle det ge 5 TWh per år i bidrag
Men knappast jämnt fördelat över tid och rum, gissar jag.

Man får hoppas att det man sparar på att ha egna solceller inte äts upp av ett ökat elpris under den tid på året då ens egna solceller inte producerar så värst mycket.

Jag har varit, och är, rätt obeslutsam om att skaffa solceller på taken. Det är ganska långa avskrivningstider och vem vet vad som händer på den tiden (15 år får man nog räkna med tills man börjar tjäna pengar på solcellerna).
den exakta prisnivån går kanske inte att översätta till svenska förhållanden, men det låter rimligt att det finns en motsvarande kostnadstrappa även här – det finns många kringkostnader som blir relativt sett stora för en villainstallation, jämfört med en storskalig anläggning
Det är ju så med rätt mycket, att storskalighet ger kostnadsfördelar. Jag kanske måste erkänna för mig själv att jag inte är en riktig prepper och strunta i solceller på taket.

• Haha
harka
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Ingen pratar om tiden 2014ish till våren 2021 då vi hade rekordlåga elpriser pga samma avreglering. Var fanns alla kverulanter då?
Varför skulle en elkonsument klaga på låga priser?

P
harka harka skrev:
som skrivet häromdagen, några sidor upp, så kan sol fungera bra som komplement till vind som inte presterar lika bra på sommarhalvåret som under vinterhalvåret
Efterfrågan är ganska mycket större under vintern.
tror inte att det är många som tänker sig någon större tillämpning med att använda sol på sommaren för att producera vätgas som sedan ska brännas på vintern
Batterilagring är nog vettigare för småhus med solceller på taket, men jag tvivlar lite på att det blir speciellt effektivt att lagra el på sommaren som man använder på vintern med batterier.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
G OMathson skrev:
Solcellsanläggningar är väl inte co2 neutrala i hela sin tillverkningskedja och om de är de bör den energin användas till annat. Solcellsanläggningar bör då användas på jorden där de gör mest nytta tex högre eleffektsbehov när det är soligt-typ AC. Co2 är inte bara ett Svenskt problem. Sverige är långt norrut!
Solceller för konsumentbruk (småhustak) tillverkas mest i Kina, så det är ganska troligt att produktionen släpper ut ganska mycket växthusgaser.

Ett annat problem med solceller från Kina är att de kommer just från Kina.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
harka harka skrev:
jo, vi som var med på Hindenburg glömmer det aldrig...
Jag gissar att du raljerar lite, och det med rätta eftersom det som brann bäst på Hindenburg var höljet (enligt en del förståsigpåare, åminstone).
pipelines och hemmatankar kan ju låta lite vanskligt, men redan idag hanteras stora mängder vätgas i Europa – enligt uppgift framställs flera megaton vätgas, framför allt för industriella/kemiska ändamål (framställs från naturgas/kol)
Det är nog där det hör hemma och inte i var mans källare.

P
harka harka skrev:
i fjol bidrog solen med ungefär en procent av årsbehovet (drygt 1 TWh utav 140, och det är ju inte så att landet står och faller med det – men med Svenska kraftnäts fyra scenarios för 2045 så antas vindkraftsproduktionen uppgå till mellan 80 och 210 TWh i de olika varianterna per år, och då ser nog elbehovet under sommarhalvåret annorlunda ut...
Om elektrifieringen av samhället fortskrider så kommer givetvis elbehovet att vara högre även på sommaren jämfört med nu, men vad skulle kunna göra att proportionen mellan sommarelbehov och vinterelbehov ändras signifikant? Jag kan tänka mig att den fortskridandet av den globala uppvärmningen kan medföra en större värmepumpanvändning under sommaren men om det blir mer än marginellt så kommer vi att ha andra enorma problem.

P pmd skrev:
Med dagens elbilar vill man nog helst ladda varje natt, skulle jag tro. Hur ser din prognos ut när det gäller ny batteriteknik?
jo, som jag skrev så vill nog hybridbilarna gärna ladda sig varje natt och inte låna ut sin batterikapacitet till elbolaget eller Svenska kraftnät

men själv ser jag hybriderna bara som en tillfällig kompromiss och som snart är en dinosaurie tyvärr...

jag håller mig inte helt ajour med allt vad biltillverkarna säger, men Volvo har väl 2030 som sista årsmodell med fossilt bränsle? Volkswagen med Audi et cetera säger 2026, BMW och Mercedes säger väl minst 50% elektriskt vid 2030 (beroende på marknad, kanske 100% i Europa?)

med risk för att minnet sviker, men ligger inte nyregistreringen av renodlade elbilar på 25% i Sverige? och i Tyskland var bilproduktionen 20% elbilar i fjol – så nu går det fort, men sen rullar det en massa gamla fossila bilar, gissningsvis kommer de dö ut ganska snart: åldrande modeller, bränslepriser, CO2utsläppsrätter, fossilskam, räckviddsångest...

produktionspriset på bilbatteriet ligger idag runt 150 dollar per kWh och det bedöms komma ner till cirka 100 dollar/kWh inte alltför långt bort

ta in det någon sekund – mindre än en tusenlapp per lagrad kilowattimme

Tesla har väl idag modeller med mellan 50 och 100 kWh? snart blir skillnaden i produktionskostnaden för ytterligheterna i batteristorlek cirka 50 kkr – med ett batteri på 100 kWh och med en egen, normal dygnsförbrukning på mindre än 10 kWh, känns det inte så svårt att "låna ut" 20-30 kWh till någon som kan hantera den kapaciteten till något nyttigt

jag har ingen vederhäftig källa för bilomställningens hastighet, men jag tror att den kommer gå mycket fortare än vad de flesta föreställer sig (inklusive mig själv) – här i Europa (mitt minne säger att det finns cirka 1 miljard fordon på planeten och att det nyproduceras cirka 0.1 miljard om året, men kan minnas fel)

sen finns det förstås en massa praktiska problem med visionen om att låna ut bilens batterikapacitet – vad gör det med batteriets långtidsegenskaper? jag måste koppla in laddkabeln till bilen varje kväll, trots att jag inte tänker ladda bilen men eventuellt kommer Eon tanka in eller ur lite energi från batteriet och ge mig två kronor för besväret...

en mer närliggande och förmodligen troligare applikation är att solcellsinnehavare kompletterar sin anläggning med en batteribank på...20 kWh (med ett batteriinnehåll som kostade 20 kkr)? en sådan batteribank kan användas för att ta hand om solcellernas överproduktion och använda den själv inom närtid, jag kan säkra ner husets elabonnemang till 6A (om jag har fjärrvärme), och vintertid kan batteripacken helt leasas ut till elbolaget/SvK för deras nöje och användning (om man inte själv håller på och tradar i el och laddar hem när det är billigt och använder/säljer när det är dyrt... och jag behöver inte ens ha några solceller på taket heller...)

så enkelt livet blir i framtiden! ;)

P pmd skrev:
men vad skulle kunna göra att proportionen mellan sommarelbehov och vinterelbehov ändras signifikant
att andelen energi som åtgår för uppvärmning av bostäder/arbetsplatser minskar relativt sett jämfört med de tillkommande drakarna transport och framför allt industri

P
harka harka skrev:
j
sen finns det förstås en massa praktiska problem med visionen om att låna ut bilens batterikapacitet – vad gör det med batteriets långtidsegenskaper? jag måste koppla in laddkabeln till bilen varje kväll, trots att jag inte tänker ladda bilen men eventuellt kommer Eon tanka in eller ur lite energi från batteriet och ge mig två kronor för besväret...
Med referens till en annan tråd, vilken minns jag inte tyvärr, så funderar jag på hur induktionsladdare skulle fungera i ett sådant sammanhang. Om (eller kanske snarare när, om jag får tro på din framtidsspaning) jag köper en elbil så vill jag ha induktionsladdning, men går det att bygga sådana som kan skicka energi åt båda hållen?

P
harka harka skrev:
att andelen energi som åtgår för uppvärmning av bostäder/arbetsplatser minskar relativt sett jämfört med de tillkommande drakarna transport och framför allt industri
På sommaren har ju alla semester, så industrierna står stilla. ;)

pacman42 pacman42 skrev:
Sol är väl inte så bra komplement till vind? Behovet är ju så mycket mindre på sommaren att vi inte har någon elbrist då. Behovet är så lågt att vi kan stänga av all kärnkraft...
Därmed kanske det är ett bra komplement till kärnkraft också. Med den större kärnkraftskapacitet vi kan komma att behöva i framtiden pga. högre efterfrågan kan det ju visa sig att ett kraftslag som bara levererar under ”revisionssäsongen” passar rätt bra.

Att stöd- och subventionsläget är så skevt att det går att bygga komplementkraften men inte baskraften är en annan fråga.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
jo, vi som var med på Hindenburg glömmer det aldrig...

pipelines och hemmatankar kan ju låta lite vanskligt, men redan idag hanteras stora mängder vätgas i Europa – enligt uppgift framställs flera megaton vätgas, framför allt för industriella/kemiska ändamål (framställs från naturgas/kol)
Jag postar den tyska bjässens Siemens vätgasprogram igen.
https://www.siemens-energy.com/global/en/offerings/renewable-energy/hydrogen-solutions.html
Jag förstår inte rädslan och Hindenburgjämförelser?
Plus då det svensk Hybritprojektet tidigare diskuterat.
Som jag tidigare skrev så var jag själv dåligt uppdaterad på hur långt man kommit.
Men varför ifrågasätta vätgasen??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.