723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jo det är väl snarare så att Ingenjörer insett att nu måste någonting göras när politikerna ställt till oreda med en ogenomtänkt plan som då främst Bryssel-folket står bakom.D djac skrev:
Sedan behöver vi också kärnkraft för att klara framtidens enorma elbehov! Finland bygger ju ett nytt kkv precis vid vätgasringen!
Jag ser mycket ljusare på framtiden när jag nu ser vad som händer.
Jo mycket intressant, sen blir jag klart imponerad över hur långt man kommit med just vätgas.S sandos skrev:Ja, det verkar kunna vara billigare att transportera vätgas i pipeline än som el i elledningar. Men betonar "kunna" vara, det var inte helt självklart och vissa siffror de nämner så är det tvärtom. Sedan måste det ju bero på om användaren vill ha energi eller gas, är det industrier som vill ha vätgas så är ju en pipeline en stor fördel.
Ett alternativ till pipeline är ju lokala stora vätgasanläggningar.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Finns igen egentlig EOL på ett specifikt Kk med flera reatorer men vissa större delar (turbin, reaktortank, hela byggnaden?) är ju väldigt kostsamt att reparera eller uppgradera. Mycket av infrastruktur underhålls/uppgraderas ju löpande ändå.P paralun skrev:
Utsikten att det kommer att finnas små bomber i vart och vartannat hus i villakvarteren gör nog att det blir en sträng tillsynsprocess, om det ens blir tillåtet alls.pacman42 skrev:
Sen kommer vätgaslobbyn att forcera fram obligatorisk vätgasbesiktning …
Det skulle inte heller bidra till prisstabilitet, och det skulle göra elen dyrare på vintern.Mikael_L skrev:
Enligt artikeln så har nån slags konsult räknat ut att det skulle kosta 1-2 miljarder per reaktor att återstarta R1 och R2 (inklusive installation av oberoende härdkylning). Samma konsult beräknar att en nytt kärnreaktor skulle kosta 30-40 miljarder, "men om man har otur med en större reaktor kan det stiga upp mot 100 miljarder per reaktor".P paralun skrev:
Det låter ju som att det vore lite billigare att bygga om och återstarta R1 och R2 än att bygga två nya reaktorer.
Jag gissar att konsulten har räknat på att bygga nya reaktorer av den typ som R1 och R2 är, så frågan är hur mycket mindre det skulle kosta att bygga SMR:er med samma totala kapacitet.
Det finns bara de två platserna att placera nya kärnreaktorer på. Enligt 17 kap. 6 a § i miljöbalken får regeringen bara ge tillstånd för en ny kärnreaktor om den ersätter en permanent avstängd reaktor och placeras där en kärnreaktor har varit i drift sen 31 maj 2005.P paralun skrev:
Det utesluter Barsebäck och Forsmark. Återstår Oskarshamn och Ringhals där det går att placera två reaktorer vardera.
Redigerat:
Vätgas är högexplosivt vid minsta läcka och lite statisk elektricitet. Det kommer att behövas rigorösa säkerhetsarrangemang. Tillståndsprövningen för långa pipelines blir intressant. Har själv erfarenhet av incidenter, inget trevligt.P pmd skrev:
Det är bra med lite tröghet i det politiska styrsystemet. Alltför snabb återkoppling gör systemet instabilt.D djac skrev:Jag tycker det är bra att vi har indirekt demokrati men för att det ska funka som tänkt så måste man ha politiker med integritet som vågar staka ut också mindre populistiska riktningar och sen sälja dessa till medborgarna. Att göra vad "alla tänker" är nästan alltid fel och det är helt naturligt med tanke på kunskapsluckorna och därmed oförmågan att informera sig.
Politiker kan dock inte helt strunta i folkopinionen. Då röstas de bort.
Alla har väl lekt med knallgas på kemilektionerna?P Pallewea skrev:
(Eller åtminstone fått det demonstrerat av sin lärare).
Njau, oftast blir det en sk "sticklåga" som får brinna.P Pallewea skrev:
Kollade vad Siemens har för vätgasplaner och de är minst sagt stora....
Huvudsida:
https://www.siemens-energy.com/global/en/offerings/renewable-energy/hydrogen-solutions.html
Infrastrukturen inkl ett backbone över hela EU.
https://assets.siemens-energy.com/s...2e/200915-whitepaper-h2-infrastructure-en.pdf
Nu har jag tecknat ett nytt bra elavtal med en kille som nyss ringde. Han garanterade 0,98 öre/kWh utan skatter och andra avgifter under ett halvår, sedan får jag timprisavtal. Det som gör mig lite fundersam är att jag tyckte att han sa namnet på ett elbolag, och när jag kollade upp telefonnumret han ringde från var det ett annat elbolag men jag kan ha hört fel.
0,98öre/kWh är ett bra pris.
Jag tycker att det låter dyrt. Terminpriset är klart lägre. https://elpriser24.se/prognos/
Jag tycker det låter som ett bra elavtal för december 2021 och januari 2022! Men absolut inte från nu och sex månader framåt!!! Men jag kan ha fel! Har haft det förut om elpris!!!!L LabanW skrev:Nu har jag tecknat ett nytt bra elavtal med en kille som nyss ringde. Han garanterade 0,98 öre/kWh utan skatter och andra avgifter under ett halvår, sedan får jag timprisavtal. Det som gör mig lite fundersam är att jag tyckte att han sa namnet på ett elbolag, och när jag kollade upp telefonnumret han ringde från var det ett annat elbolag men jag kan ha hört fel.