D djac skrev:
Ja, tänk vilken överraskning att utvecklingen inte stannade av som de enögt kärnkraftspropagerande har hävdat, innovationen verkar överraskande komma att fortsätta, skandal!
Jo det är väl snarare så att Ingenjörer insett att nu måste någonting göras när politikerna ställt till oreda med en ogenomtänkt plan som då främst Bryssel-folket står bakom.
Sedan behöver vi också kärnkraft för att klara framtidens enorma elbehov! Finland bygger ju ett nytt kkv precis vid vätgasringen!
Jag ser mycket ljusare på framtiden när jag nu ser vad som händer. ;)

S sandos skrev:
Ja, det verkar kunna vara billigare att transportera vätgas i pipeline än som el i elledningar. Men betonar "kunna" vara, det var inte helt självklart och vissa siffror de nämner så är det tvärtom. Sedan måste det ju bero på om användaren vill ha energi eller gas, är det industrier som vill ha vätgas så är ju en pipeline en stor fördel.
Jo mycket intressant, sen blir jag klart imponerad över hur långt man kommit med just vätgas.
Ett alternativ till pipeline är ju lokala stora vätgasanläggningar.

G
P paralun skrev:
Nej det går inte snabbt att rusta upp gamla anläggningar som ändå snart nått EoL.
Det viktiga är att opinionen har vänt och att svenskarna kan tänka sig ny kärnkraft och jag hoppas själv på flera SMR-reaktorer och då enklast placerade i Ringhals samt Oskarshamn.
Finns igen egentlig EOL på ett specifikt Kk med flera reatorer men vissa större delar (turbin, reaktortank, hela byggnaden?) är ju väldigt kostsamt att reparera eller uppgradera. Mycket av infrastruktur underhålls/uppgraderas ju löpande ändå.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Eller om man kan undvika skatt genom att tillverka och spara vätgasen själv hemma (som dock är mycket dyrt idag pga höga priser på tankar och andra steg ikedjan). Frågan är dock hur länge man slipper beskattning för det sistnämnda...
Utsikten att det kommer att finnas små bomber i vart och vartannat hus i villakvarteren gör nog att det blir en sträng tillsynsprocess, om det ens blir tillåtet alls.

Sen kommer vätgaslobbyn att forcera fram obligatorisk vätgasbesiktning …

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ifall hälften av landets villatak fick en lagom vettigt dimensionerad yta med solpaneler så skulle det bli en oerhörd stor utbyggnad av solkraft i Sverige, jag tror inte vårt elsystem klarar mer. Solpaneler bidrar inte heller till systemstabilitet.
Det skulle inte heller bidra till prisstabilitet, och det skulle göra elen dyrare på vintern.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Ser man till fakta så kostar det då miljarder att rusta upp till kravställd säkerhetsnivå för R1 samt R2 och varför göra det för reaktorer som är 45 år gamla? Bygg nya och här kommer då SMR-reaktorer in i bilden.
Enligt artikeln så har nån slags konsult räknat ut att det skulle kosta 1-2 miljarder per reaktor att återstarta R1 och R2 (inklusive installation av oberoende härdkylning). Samma konsult beräknar att en nytt kärnreaktor skulle kosta 30-40 miljarder, "men om man har otur med en större reaktor kan det stiga upp mot 100 miljarder per reaktor".

Det låter ju som att det vore lite billigare att bygga om och återstarta R1 och R2 än att bygga två nya reaktorer.
Jag gissar att konsulten har räknat på att bygga nya reaktorer av den typ som R1 och R2 är, så frågan är hur mycket mindre det skulle kosta att bygga SMR:er med samma totala kapacitet.

P
P paralun skrev:
Nej det går inte snabbt att rusta upp gamla anläggningar som ändå snart nått EoL.
Det viktiga är att opinionen har vänt och att svenskarna kan tänka sig ny kärnkraft och jag hoppas själv på flera SMR-reaktorer och då enklast placerade i Ringhals samt Oskarshamn.
Det finns bara de två platserna att placera nya kärnreaktorer på. Enligt 17 kap. 6 a § i miljöbalken får regeringen bara ge tillstånd för en ny kärnreaktor om den ersätter en permanent avstängd reaktor och placeras där en kärnreaktor har varit i drift sen 31 maj 2005.

Det utesluter Barsebäck och Forsmark. Återstår Oskarshamn och Ringhals där det går att placera två reaktorer vardera.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Utsikten att det kommer att finnas små bomber i vart och vartannat hus i villakvarteren gör nog att det blir en sträng tillsynsprocess, om det ens blir tillåtet alls.

Sen kommer vätgaslobbyn att forcera fram obligatorisk vätgasbesiktning …
Vätgas är högexplosivt vid minsta läcka och lite statisk elektricitet. Det kommer att behövas rigorösa säkerhetsarrangemang. Tillståndsprövningen för långa pipelines blir intressant. Har själv erfarenhet av incidenter, inget trevligt.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag tycker det är bra att vi har indirekt demokrati men för att det ska funka som tänkt så måste man ha politiker med integritet som vågar staka ut också mindre populistiska riktningar och sen sälja dessa till medborgarna. Att göra vad "alla tänker" är nästan alltid fel och det är helt naturligt med tanke på kunskapsluckorna och därmed oförmågan att informera sig.
Det är bra med lite tröghet i det politiska styrsystemet. Alltför snabb återkoppling gör systemet instabilt.
Politiker kan dock inte helt strunta i folkopinionen. Då röstas de bort.

P
P Pallewea skrev:
Vätgas är högexplosivt vid minsta läcka och lite statisk elektricitet. Det kommer att behövas rigorösa säkerhetsarrangemang. Tillståndsprövningen för långa pipelines blir intressant. Har själv erfarenhet av incidenter, inget trevligt.
Alla har väl lekt med knallgas på kemilektionerna?
(Eller åtminstone fått det demonstrerat av sin lärare).

P Pallewea skrev:
Njau, oftast blir det en sk "sticklåga" som får brinna.

Kollade vad Siemens har för vätgasplaner och de är minst sagt stora....
Huvudsida:
https://www.siemens-energy.com/global/en/offerings/renewable-energy/hydrogen-solutions.html
Infrastrukturen inkl ett backbone över hela EU.
https://assets.siemens-energy.com/s...2e/200915-whitepaper-h2-infrastructure-en.pdf

Nu har jag tecknat ett nytt bra elavtal med en kille som nyss ringde. Han garanterade 0,98 öre/kWh utan skatter och andra avgifter under ett halvår, sedan får jag timprisavtal. Det som gör mig lite fundersam är att jag tyckte att han sa namnet på ett elbolag, och när jag kollade upp telefonnumret han ringde från var det ett annat elbolag men jag kan ha hört fel.
0,98öre/kWh är ett bra pris.

L LabanW skrev:
Nu har jag tecknat ett nytt bra elavtal med en kille som nyss ringde. Han garanterade 0,98 öre/kWh utan skatter och andra avgifter under ett halvår, sedan får jag timprisavtal. Det som gör mig lite fundersam är att jag tyckte att han sa namnet på ett elbolag, och när jag kollade upp telefonnumret han ringde från var det ett annat elbolag men jag kan ha hört fel.
0,98öre/kWh är ett bra pris.
Jag tycker det låter som ett bra elavtal för december 2021 och januari 2022! Men absolut inte från nu och sex månader framåt!!! Men jag kan ha fel! Har haft det förut om elpris!!!!

O Oaken skrev:
Jag tycker det låter som ett bra elavtal för december 2021 och januari 2022! Men absolut inte från nu och sex månader framåt!!! Men jag kan ha fel! Har haft det förut om elpris!!!!

Jag tycker att ett elpris under 1 öre är bra hela året.

• Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.