723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
japp, men inte sååå stor skillnad mellan Sydsverige och stora delar av Tyskland (Sydeuropa däremot...)P pmd skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...gasturbinerna skulle kunna drivas med biogas, eller vätgas som framställts av vindkraft...P pmd skrev:
Redigerat:
Det finns, trots allt, delar av Sverige norr om Mälardalen. Det skulle behövas bättre transmissionskapacitet, alltså.harka skrev:
Räcker biogasen till? Speciellt som skogsbruket riskerar att stanna upp helt med det nya regelverket.
Vätgas som energilagring i stor skala ligger långt in i framtiden, om det ens blir av.
Dessutom så har produktionen av vätgas från el en effektivitet på ca 30%. Produktionen av el från vätgas har också en effektivitet på ca 30%. Detta innebär att en cykel el-vätgas-el ligger på ca 10%. Inte så effektivt.P pmd skrev:Det finns, trots allt, delar av Sverige norr om Mälardalen. Det skulle behövas bättre transmissionskapacitet, alltså.
Räcker biogasen till? Speciellt som skogsbruket riskerar att stanna upp helt med det nya regelverket.
Vätgas som energilagring i stor skala ligger långt in i framtiden, om det ens blir av.
Visserligen kan man få upp effektiviteten till runt 80% om man kan ta tillvara värmen i båda riktningarna, men det blir väldigt svårt i praktiken. Det finns inte avsättning för så mycket värme om man räknar på dagarna då det inte blåser och samma när det blåser. Batterier är billigare än att gå via vätgas...
Det är dock en helt annan sak om man behöver vätgasen som sådan, som exempelvis för hybrit. Eller om man kan undvika skatt genom att tillverka och spara vätgasen själv hemma (som dock är mycket dyrt idag pga höga priser på tankar och andra steg ikedjan). Frågan är dock hur länge man slipper beskattning för det sistnämnda...
Ifall hälften av landets villatak fick en lagom vettigt dimensionerad yta med solpaneler så skulle det bli en oerhörd stor utbyggnad av solkraft i Sverige, jag tror inte vårt elsystem klarar mer. Solpaneler bidrar inte heller till systemstabilitet.harka skrev:
Så jag anser att vi inte nödvändigtvis behöver ta någon mer markyta i anspråk för solkraft, det är ju bara att bygga där det redan står något på marken.
Redigerat:
Du hjälpte ju mig med en siffra på vad produktion och storlek en vindkraftpark av dagens snitt ger, så jag kunde räkna ut att solpaneler var nästan 4ggr så yteffektivt som vindkraft.harka skrev:
Men det var med paneler tätt monterade, så kan det inte bli i verkligheten, så solpaneler är nog maximalt 2 ggr så yteffektivt än vindkraftparker.
Så detta är helt enkelt ingen helt avgörande orsak att välja ena eller andra, dvs yta vs produktion.
Utan valet ska nog bättre sett handla om investering vs produktion, eller årstidsnytta eller vindförhållanden vs solförhållanden osv.
Nej men får man fram en produkt och en lösning så kan man skapa svenska företag som säljer kunskap samt produkter. Vi ska ju vara ett land som "know how" och kan även patentera olika lösningar.P pmd skrev:
Troligen är det också svårt att få riskkapital för detta.
Ser man till fakta så kostar det då miljarder att rusta upp till kravställd säkerhetsnivå för R1 samt R2 och varför göra det för reaktorer som är 45 år gamla? Bygg nya och här kommer då SMR-reaktorer in i bilden.Boilerplate4U skrev:
Upprustningär för att det skall gå snabbt, det ena utesluter inte det andra.P paralun skrev:
Jag är så fascinerad av att Khash slipper svara på vart elen skall komma ifrån när det inte blåser. Stor artikel om honom i GP idag, men journalisten ställer inte ens frågan...
Nej det går inte snabbt att rusta upp gamla anläggningar som ändå snart nått EoL.pacman42 skrev:
Det viktiga är att opinionen har vänt och att svenskarna kan tänka sig ny kärnkraft och jag hoppas själv på flera SMR-reaktorer och då enklast placerade i Ringhals samt Oskarshamn.
Jag tycker det är bra att vi har indirekt demokrati men för att det ska funka som tänkt så måste man ha politiker med integritet som vågar staka ut också mindre populistiska riktningar och sen sälja dessa till medborgarna. Att göra vad "alla tänker" är nästan alltid fel och det är helt naturligt med tanke på kunskapsluckorna och därmed oförmågan att informera sig.P pmd skrev:
Jag sa inte dumma, jag påpekade att väldigt få har erfarenhet av att planera elproduktionsstrategier, i mina ögon gör det deras kännande helt ointressant. Du har såklart rätt i att politikerna måste se dessa strömningar och ibland då pedagogiskt förklara och sälja ett bättre alternativ, nu är det iofs så polariserat att du alltid har en klick som aldrig vill förstå (någonting alls) och de får man nog acceptera att man tappar.Boilerplate4U skrev:
Redigerat:
Jo det här är en intressant utmaning när vi går emot ett Fb-val.D djac skrev:Jag tycker det är bra att vi har indirekt demokrati men för att det ska funka som tänkt så måste man ha politiker med integritet som vågar staka ut också mindre populistiska riktningar och sen sälja dessa till medborgarna. Att göra vad "alla tänker" är nästan alltid fel och det är helt naturligt med tanke på kunskapsluckorna och därmed oförmågan att informera sig.
Många informerar sig just via Facebook och kortast möjligt med fakta.
Att se en valdebatt eller läsa något längre stycke text med fakta är svårt för många.....
Som skrivet så händer det massor nu när ingenjörer tänker till.
Man funderar på en 100 mil lång vätgasledning runt Bottenviken för att förse "Klondyke" med energi.
https://www.nyteknik.se/premium/behovs-verkligen-en-100-mil-lang-vatgaspipeline-7028905
Man funderar på en 100 mil lång vätgasledning runt Bottenviken för att förse "Klondyke" med energi.
https://www.nyteknik.se/premium/behovs-verkligen-en-100-mil-lang-vatgaspipeline-7028905
Ja, det verkar kunna vara billigare att transportera vätgas i pipeline än som el i elledningar. Men betonar "kunna" vara, det var inte helt självklart och vissa siffror de nämner så är det tvärtom. Sedan måste det ju bero på om användaren vill ha energi eller gas, är det industrier som vill ha vätgas så är ju en pipeline en stor fördel.P paralun skrev:
Ja, tänk vilken överraskning att utvecklingen inte stannade av som de enögt kärnkraftspropagerande har hävdat, innovationen verkar överraskande komma att fortsätta, skandal!P paralun skrev: