P
P paralun skrev:
Energimyndighetens pressmeddelande med motivering.
Ett kärnkraft och ett solkraftprojekt tilldelades pengar.
Det kan knappast vara speciellt meningsfull att satsa på solkraft i Sverige. Storskalig solkraft skulle snedvrida marknaden ännu mer än vad vindkraft gör.

• Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Mikael_L
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Svenskarnas lösning på elkris: Bygg ny kärnkraft

”Svenskarna vill främst lösa energibristen och de höga elpriserna med att bygga ny kärnkraft. Och en tredjedel vill återstarta de nedlagda reaktorerna i Ringhals. Det visar en ny undersökning som Novus gjort.”

[länk]
Men kritiken kanske kommer sen när det nya kWh-priset som krävs för att kk ska gå runt i de nybyggda verken. Eller så får förlusten tas på skattsedeln istället. Det blir ändock samma människor som får betala oavsett.

Men visst, bygg mycket kk, så blir det billigare el i Dec och Januari, sen dyrare de övriga 10 månaderna, om det är så vi vill ha det.
Och ärligt talat så är jag inte stensäker på ovanstående, men mycket pekar åt att så är fallet, bl.a. Finlands senaste bygge.

• Gilla
sandos och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men kritiken kanske kommer sen när det nya kWh-priset som krävs för att kk ska gå runt i de nybyggda verken. Eller så får förlusten tas på skattsedeln istället. Det blir ändock samma människor som får betala oavsett.

Men visst, bygg mycket kk, så blir det billigare el i Dec och Januari, sen dyrare de övriga 10 månaderna, om det är så vi vill ha det.
Och ärligt talat så är jag inte stensäker på ovanstående, men mycket pekar åt att så är fallet, bl.a. Finlands senaste bygge.
Tillgängligheten till elkraft 24/7 till ett förutsägbart och gärna bundet pris är mycket mer värt än att elen är billig eller gratis just när det blåser ordentligt.

• Gilla
mansjo och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:

Sannolikt blir det så, istället för dyrt ibland blir det alltid ganska dyrt. Jag är dessutom helt ointresserad av vad "svenskarna" tycker, om inte dessa har relevant kompetens och erfarenhet, att införa pöbeldomstol i sakfrågor är ingen bra ide.

Boilerplate4U
Mikael_L Mikael_L skrev:

Det behövs en balans mellan intermittent och planerbar produktion och i väntan på ny teknik för lagring tror jag det finns ett behov av kärnkraft. Som artikeln beskrev kan vi komma undan billigare och troligtvis mycket snabbare med renovering än nybyggnation.

Boilerplate4U
D djac skrev:
Sannolikt blir det så, istället för dyrt ibland blir det alltid ganska dyrt. Jag är dessutom helt ointresserad av vad "svenskarna" tycker, om inte dessa har relevant kompetens och erfarenhet, att införa pöbeldomstol i sakfrågor är ingen bra ide.
Om du refererar till dumma svenskar som vill ha kärnkraft med att införa pöbeldomstol är kanske en smula magstarkt. Det är dock en politisk kraft att ta hänsyn till som politiker.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fribygg skrev:
Tillgängligheten till elkraft 24/7 till ett förutsägbart och gärna bundet pris är mycket mer värt än att elen är billig eller gratis just när det blåser ordentligt.
Fastprisavtal är väl lösningen för dig då?
Och då spelar det ingen roll för dig hur kraften produceras?

P pmd skrev:
Det kan knappast vara speciellt meningsfull att satsa på solkraft i Sverige. Storskalig solkraft skulle snedvrida marknaden ännu mer än vad vindkraft gör.
två kommentarer:

Energimyndigheten har gett utvecklingsstöd till två innovativa projekt – jättebra – men det handlar väl inte om att ge stöd för att installera en specifik produktionsanläggning, utan för att stödja forskning och utveckling av något som skulle kunna användas i Sverige eller annorstädes (kunskap och/eller exportmöjligheter)

för just solkraftsprojektet så verkar det handla om att tillföra flera nyttor till en solcellspark än att bara leverera energi när solen skiner – jag gissar att det kan handla om systemtjänster som energilagring, frekvenshållningstjänster eller liknande

andra kommentaren gäller nyttan med solkraft i Sverige
det är nog oundvikligt att vi kommer att ha en varierande elproduktion framöver, alldeles oavsett om vi bygger ny kärnkraft i landet eller inte – det lär inte bli aktuellt att förbjuda varken vindkraftverk eller solpaneler

solkraften ligger i ungefär samma produktionskostnad som vindkraft (i alla fall i Europa, gissningsvis lite sämre i Sverige), så vi har knappast råd att avstå från de båda och solen kompletterar vindkraftens långsamma säsongsvariation rätt bra, under det senaste året såg produktionen av sol och vind ut så här i Sverige:
Linjediagram som visar månadsvis elproduktion från vindkraft och solkraft i Sverige under 2021, med olika skalor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

notera att kurvorna har olika skalor och det skiljer 10 gånger mellan dom

en annan notis är att januari 2021 var den sämsta januarimånaden för vindkraft på tre år – jag la in årets blåsiga januari som i stället var den bästa månaden någonsin (även en effekt av successivt ökad installation)

och det är väl inte omöjligt att det kan vara enklare att anlägga solcellsparker än bygga vindkraftverk i SE4

• Gilla
Pallewea och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kanske jämnar ut sig om det byggs storskalig solkraft?

P
D djac skrev:
Jag är dessutom helt ointresserad av vad "svenskarna" tycker, om inte dessa har relevant kompetens och erfarenhet, att införa pöbeldomstol i sakfrågor är ingen bra ide.
Det är en god tanke, men vi har rätt mycket av pöbelvälde redan (brukar kallas för demokrati). Meritokrati är förvisso i princip bättre, men risken blir större för uppror då.

P
harka harka skrev:
notera att kurvorna har olika skalor och det skiljer 10 gånger mellan dom
I så fall är det väl lite missvisande att säga att solen kompletterar vindkraften?
Hur många hektar solpark behöver man bygga för att det ska bli en verklig komplettering?

P pmd skrev:
I så fall är det väl lite missvisande att säga att solen kompletterar vindkraften?
Hur många hektar solpark behöver man bygga för att det ska bli en verklig komplettering?
dom kompletterar varandra genom att leverera max vid olika månader på året – sen beror det förstås på om de matchar varandra i storlek (och det gör dom inte idag)

i Svenska kraftnäts långtidsmarknadsanalys varierar de solproduktionen mellan 8 och 28 TWh i sina fyra scenarios (idag drygt 1 TWh)

jag har ingen hektarsiffra... och jag antar att teknikutvecklingen gör att de blir mer effektiva och drar mindre yta över tid

jag kan också konstatera att år 2020 var Sveriges solproduktion ungefär 1 TWh medan Tyskland skapade 49 TWh samma år, så det går att knö in en hel del solceller och fortfarande producera anständigt vin och potatis

• Gilla
sandos
  • Laddar…
P
Tyskland har rimligen mer solinstrålning per yta än vad Sverige har, men jag hittade inga siffror på kort tid eftersom min koncentrationsförmåga är lite nedsatt så här dags …
Variationen mellan södra och norra Sverige lär nog också vara större än motsvarande i Tyskland.
Dags att bygga ut stamnätet i Sverige, alltså.

Vad som på vintern ska kompensera för solelens bristande förmåga är för mig lite oklart. Vindkraft är knappast tillräckligt planerbar så det får väl bli gasturbiner då, antar jag.

en kommentar till elpriset i ett antal inlägg senaste två-tre timmarna...

det finns en lite skavande bild som innehåller en romantisk föreställning om historiska elpriser – det var minsann bättre förr ... en del om vinterns totalhaveri – elpriset som är så högt nu, hur ska det gå? men låt oss prygla några politiker under tiden för att hålla värmen ... och det framtida elbehovet och elektrifieringen – klart att vi ska ha samma låga priser som vi alltid haft med vår billiga vattenkraft och billiga kärnkraft!

det är inte osannolikt att vi står inför ett behov av en fördubblad elproduktion de kommande 20 åren eller så, i runda slängar 150 nya terawatttimmar (TWh) – och det är förstås en gradvis ökning som ska till och inte något som inträffar i ett steg den 17 februari 2042

det krävs ett rejält tillskott av ny elproduktion, så vad har vi att välja på?
– vattenkraften kommer knappast att byggas ut i någon omfattning, viss vattenkraft kommer att läggas ner och viss ny vattenkraft kan tillkomma om man skulle optimera dagens anläggningar, men lönsamheten för det är tveksam

– dagens kärnkraftverk håller kanske 20 år till; skulle de fyra senast nedlagda reaktorerna ha funnits kvar (efter nödvändiga uppgraderingar och underhåll) skulle de ha kunnat bidra med cirka 10% av den lucka som behöver fyllas

– likaså med kraftvärmen (fjärrvärme, industrispillvärme), potentialen att täcka det nya behovet ligger kanske runt 5-10%

kvar på spelplanen för att fylla de återstående 80-90 procenten av det nya behovet finns "bygg ny kärnkraft", "bygg ny sol- och vindkraft" – den förstnämnda produktionssäker men dyr, de sistnämnda billiga men varierande leverans

det förefaller troligt att vi kan se två scenarios – med eller utan ny kärnkraft! men båda kommer säkerligen innehålla stora mängder med både sol och vind med sin varierande produktion, inte minst för att klara behovet fram tills dess att ny kärnkraft kan finnas på plats

så vi kommer alldeles oavsett behöva anpassa kraftsystemet till att vara mer flexibelt och kunna hantera variationerna på ett effektivt sätt

och det kan ju kännas jobbigt, ovant, lite okänt och kosta lite...

man kan ju filosofera över denna vackra graf med prishistorien och kostnadsprognoserna framöver

Graf som jämför historiska elpriser och prognostiserade produktionskostnader för svensk kärnkraft.

priserna var faktiskt högre och spridande under "kärnkraftseran" i början av perioden, och lägre och jämnare under de sista åtta åren med mindre kärnkraft men mer vindkraft

sen blev det ett prisrally på gas-, kol- och CO2-priser och förstörde 2021... det rekorddyra 2021 återfinns i "alla" länder, oavsett om de är kärnkraftsdominerade eller rejält "mörkgröna"

även januari 2022 (cirklar) ligger riktigt högt – nästan lika högt som för tolv år sedan, 2010...

framöver då? ja, IEA gör prognosen att produktionspriset för kärnkraft landar runt dryga kronan per kilowatt och runt 40 öre för sol- och vindkraft

om vi tror på prisdifferensen som IEAs prognos anger, och räknat på helår så är prisskillnaden mellan 150 TWh kärnkraftsel och sol-/vindel ungefär 100 miljarder kronor om året – pengar som man borde kunna köpa en hel del systemtjänster för att hantera variationerna i elproduktionen, och fortfarande få en slant över

det känns lite märkligt att man (44% av svenska folket enligt Novus) sitter och säger "jag väljer kärnkraft" – jag gissar att överlappet är stort med de som tycker att dagens elpris är för högt, men med kärnkraftsalternativet skulle elpriset vara en bra bit högre än vad vi i genomsnitt upplevde under det gräsliga 2021

och om omvärlden klarar att hantera sol- och vindkraft – har då Sveriges näringsliv råd med elpriser som ligger 2-3 gånger högre än i konkurrerande länder?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.