Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Lite info om Finlands planer på ett stort havsvindkraftpark vid Korsnäs

Planering påbörjades 2020 och om man får grönt från alla instanser beräknas anläggningsarbetet vara klart får produktion tidigast 2028. Enligt planerna ska det byggas 70 till 100 turbiner med en nominell effekt på ca 1,3 GW och ska generera uppskattningsvis ca 5 TWh per år. Planerad kostnad ca 2 miljarder euro (ca 21 miljarder kr). Utöver bygget av själva vindparken pågår diskussioner med Fingrid om anslutningen till elnätet

• "Korsnäs havsvindpark"
Min hemkommun. Jag ger inte mycket för energiformen, men den ger iallafall små kommuner skatteintäkter och det kan behövas.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Min personliga åsikt, som jag tror framgått för alla, är att det är bättre att minska subventionerna på det oönskade istället för att försöka "köra ifatt" genom att kompensationssubventionera allt annat. Men jag misstänker att det skulle hamna över 100% om man väljer vägen att fortsätta gulla med fossilt.
Det går dåligt ihop med subventionskapplöpning.

P
D djac skrev:
Kul men jag ser att det är jag som betalar, igen, undrar hur jag ska få tillbaks de pengarna, licensavgifter från eventuella framtida anläggningar, eller är detta återigen förtäckt företagsstöd?
Att staten betalar en del FoU för ny teknik har länge fungerat bra i Sverige.

D djac skrev:
Kul men jag ser att det är jag som betalar, igen, undrar hur jag ska få tillbaks de pengarna, licensavgifter från eventuella framtida anläggningar, eller är detta återigen förtäckt företagsstöd?
Jo det här stödet är väl att betrakta som "kaffepengar" jämfört med mycket annat tok våra myndigheter betalar ut.
Här kan du förkovra dig djupare i Janne Wallenius tankar om Blykalla, vätgasideer igen! ;)
https://www.nyteknik.se/premium/sat...t-reaktor-kan-leda-till-svensk-fabrik-7028808

Boilerplate4U
Det ska bli intressant att följa hur mycket nätägarna trollar bort av vinsterna i den interna redovisningen som "framtida investeringar" som sedan bokas om till annan verksamhet vilket möjliggör att verksamheten kan fortsatta höja nätavgifterna (för att "underhålla och säkra elleveransen").

Energimarknadsinspektionen inte har en chans att hålla emot när det gäller nätägarens interna redovisning- och fördelningsprinciper som bolaget själv råder över.

Jag anser att det borde finns en standard samt årlig revision som är tillgängligt publikt eftersom nätägarna agerar på en monopolmarknad.

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/elkostnader/natavgifter/

Regleringen av nätavgifter är extremt luddig vilket har öppnat upp för egna tolkningar av nätägarna som i värsta fall kan få lite smisk på fingrarna om EI skulle råka vara missnöjd med bolagets redovisningsprinciper (vilket sällan verkar inträffa eller i princip aldrig enligt min mening)

Som exempel: "Elnätsföretagens verksamhet ska bedrivas effektivt och till rimliga kostnader och lagen säger att avgifterna ska vara skäliga, objektiva och icke-diskriminerande." osv...

https://www.ei.se/sv/for-energikonsument/el/Elnat/elnatsavgift/

Redigerat:
  • Gilla
Pallewea och 3 till
  • Laddar…
B
Generellt är jag liberal, men just elnät har jag svårt att förstå vitsen med att sälja ut. Kan tycka att den typen av infrastruktur borde ägas av stat eller kommun.

Däremot har jag svårt att se kopplingen mellan elprisrekord och vinster i elnätsbolag. Bortsett från svk, så är det få bolag som får ta del av flaskhalsintäkter som härör för prisskillnader mellan de olika elprisområdena.

D
P pmd skrev:
Att staten betalar en del FoU för ny teknik har länge fungerat bra i Sverige.
De kör en gratis pilot åt vinstdrivande företag. Vi kan kalla en spade för spade.

P
D djac skrev:
De kör en gratis pilot åt vinstdrivande företag. Vi kan kalla en spade för spade.
Staten behöver vara med och styra lite på det här området.
Staten lägger sig även i vindkraftsutbyggnaden. Det är nog också bra. Elförsörjningen måste vara ett långsiktigt projekt och går därför dåligt ihop med kvartalsekonomi.

D
P pmd skrev:
Staten behöver vara med och styra lite på det här området.
Staten lägger sig även i vindkraftsutbyggnaden. Det är nog också bra. Elförsörjningen måste vara ett långsiktigt projekt och går därför dåligt ihop med kvartalsekonomi.
Håller med om staten borde styra upp hela lekstugan men såna här saker är i mina ögon helt felaktiga, att medborgarna ska betala ett företags pilotprojekt, och om det går bra få köpa varorna lite extra dyrt, bryter såklart mot all principer.

Detta var iofs bara en liten slant men desto större anledning till att de kunde hostat upp de pengarna själva.

P
Du motsäger dig själv. Det kan inte både vara bra att staten styr lite och samtidigt dåligt att staten bekostar FoU samt kompetensutveckling.

D
P pmd skrev:
Du motsäger dig själv. Det kan inte både vara bra att staten styr lite och samtidigt dåligt att staten bekostar FoU samt kompetensutveckling.
Du läste kanske inte, men för ökad klarhet upprepar jag vad jag tycker "staten borde styra upp hela lekstugan"

P
Ja, det läste jag nog lite slarvigt. Kärnkraft är dock allvarliga saker, så du måste ha syftat på något annat.

• Haha
djac
  • Laddar…
Energimyndighetens pressmeddelande med motivering.
Ett kärnkraft och ett solkraftprojekt tilldelades pengar.
http://www.energimyndigheten.se/nyh...pa-smarta-solelparker-och-blykylda-reaktorer/
Citat:
Båda satsningarna stödjer innovativa lösningar, som genom att de demonstreras och utvärderas ökar möjligheten att de kan skalas upp och spridas för att snabba på energiomställningen.

– De senaste två åren har vi sett hur elektrifieringen tagit fart på allvar. Nu ser vi också ett ökat intresse för satsningar på fossilfri elproduktion som kan bli nödvändiga för vår nationella omställning, men också en möjlighet att exportera lösningar för att möta den globala klimatutmaningen, säger Rémy Kolessar, chef för Energimyndighetens avdelning forskning, innovation och affärsutveckling. Slut-citat.

Mycket bra! imho ;)

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.