Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så vi ska anpassa vår energipolitik efter att bensinen är subventionerad i Iran och uppvärmningen i Ryssland?
Det får du fråga fri-marknads-romantikerna som vill bygga ännu fler kablar mot kontinenten.

SBAB släppte idag en rapport om elprisernas betydelse för Sveriges småhusägare

https://www.sbab.se/download/18.31cf240d17e503272bf1029/1644762683508/Insiktsrapport 5 - Elkostnader.pdf

Citat från rapporten angående den påstått låga energikostnaden för svenska hushåll:

"Svenska elpriser har historiskt sett varit låga i ett europeiskt perspektiv, men inte om man inkluderar nätavgifter, fasta avgifter och skatter. Då ligger Sverige på den övre halvan. Det är framför allt nätavgifterna som sticker ut uppåt jämfört med andra europeiska länder"

Redigerat:
  • Gilla
Pallewea och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det får du fråga fri-marknads-romantikerna som vill bygga ännu fler kablar mot kontinenten.
Det skulle ju vara mig själv då. Men sist jag kollade var inte den ryska exportgasen subventionerad, utan det är den egna konsumtionen de subventionerar.

Den ryska gaskonsumtionen och subventionen av denna har som sagt mycket litet med Sverige och våra energipriser att göra.

Så nej, där får du nog anstränga dig lite mer om du ska få det att passa ihop med din protektionistiska linje.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ja men det är rimligt för då är vi inne på tyckande, det är iaf tillräckligt konkret för att det i demokratierna arbetas gemensamt för att både förstå, definiera och minska på dessa sponsringar, oavsett vad man på individnivå vill kalla de. Att sponsra fossilt med tre gånger så mycket som grön energiframställning går ju tvärt emot de mål som de flesta är överrens om.

Sen håller jag inte med om att fossilt står för sina externaliteter alls, lite raljerande så ser jag inte posten för de årliga 400.000 döda bara inom EU på kvittot när jag tankar, inte heller finns de allt mer frekventa naturkatastroferna med.

Min poäng är iaf att alla diskussioner om energiproduktion slutar ju med ett kostnadsövervägande och så länge en produkt får ett så pass stort handikapp som fossilt har, så kommer de diskussionerna att vara skeva. Sen är det bara tröttande med de som tror att grönt är speciellt subventionerat, jämfört med fossilt så är det tvärtom, ekonomiskt går sol/vind in i fighten med ett ben och en arm uppbundna.
OK, ok, vi måste i valrörelsen i sommar/höst kräva att nästa regering omedelbart slutar att subventionera fossila bränslen. Inga mer pengar till svenska oljeproducenter!

• Haha
djac
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Vi är tätt kopplade till Norge och vad som händer där.
Det är allmän uppfattning att vi i Norge, Sverige och Finland började importera kontinentens elpriser i slutet av sommaren.
Hur allmän är den uppfattningen?
Vi har varit rätt förskonade från dem innan.
Så vad hände för att Norge skulle få se 4-dubblade priser mitt i sommaren?
Ja, vad hände?

Förklara gärna varför elpriset i Sverige steg kraftigt i september förra året. Berodde det på att nya kablar mellan Sverige och Norge togs i bruk då? Är de så nya?

D
P pmd skrev:
OK, ok, vi måste i valrörelsen i sommar/höst kräva att nästa regering omedelbart slutar att subventionera fossila bränslen. Inga mer pengar till svenska oljeproducenter!
Nä det är ju ett feltänk, det man får göra är ju att man subventionerar de energislag som man vill ha mer av ännu mer än man subventionerar de man inte vill ha, dvs en subventionskapplöpning.

Eller så bara fullföljer man det som man redan håller på med och påverkar varandra att minska de extrema fossilsubventionerna.

P
D djac skrev:
Nä det är ju ett feltänk, det man får göra är ju att man subventionerar de energislag som man vill ha mer av ännu mer än man subventionerar de man inte vill ha, dvs en subventionskapplöpning.
Hur mycket skatt vill du betala?

Mera vindkraft och förenklad tillståndsprocess.
https://www.nyteknik.se/energi/rege...ft-till-havs-ska-ge-120-terawattimmar-7028789
"Enklare tillstånd
Regeringen förbereder också en proposition för enklare tillståndsprocesser för vindkraft och arbetar med att titta på hur kommunerna kan ges ökade incitament vid en etablering. Som ansökningsprocessen ser ut i dag kan företag få avslag på sina vindkraftsplaner efter flera år."

Återstår att se om man får till en förenkling? Det kommunala självstyret är starkt i Sverige med lokala småpåvar inkl miljöpartiklar som ska vara med och bestämma!

D
P pmd skrev:
Hur mycket skatt vill du betala?
Min personliga åsikt, som jag tror framgått för alla, är att det är bättre att minska subventionerna på det oönskade istället för att försöka "köra ifatt" genom att kompensationssubventionera allt annat. Men jag misstänker att det skulle hamna över 100% om man väljer vägen att fortsätta gulla med fossilt.

D
P paralun skrev:
Nu händer det äntligen saker, ny testreaktor och man kanske får till "Blykalla"!?

[länk]
Kul men jag ser att det är jag som betalar, igen, undrar hur jag ska få tillbaks de pengarna, licensavgifter från eventuella framtida anläggningar, eller är detta återigen förtäckt företagsstöd?

D
P paralun skrev:
Mera vindkraft och förenklad tillståndsprocess.
[länk]
"Enklare tillstånd
Regeringen förbereder också en proposition för enklare tillståndsprocesser för vindkraft och arbetar med att titta på hur kommunerna kan ges ökade incitament vid en etablering. Som ansökningsprocessen ser ut i dag kan företag få avslag på sina vindkraftsplaner efter flera år."

Återstår att se om man får till en förenkling? Det kommunala självstyret är starkt i Sverige med lokala småpåvar inkl miljöpartiklar som ska vara med och bestämma!
Jag kan ha fel men det verkar vara i huvudsak moderata rättshaverister som obstruerar i denna frågan, har du en annan bild?

Boilerplate4U
Ja, bla saknas det en officiell ställning till hur man ska korrelera planerbar och intermittent produktion.

"Ovan strider mot den riktning branschen just nu går där elhandlarna får mer inflytande men det bygger på tron att näten har oändlig kapacitet och därför är ointressanta i sammanhanget. Detta tror man i Bryssel. Men i Bryssel så är det som så att där gäller aldrig sanningen utan den som är bäst på lobbying vinner."

"Förslag till åtgärder för att lösa effektproblematiken" (oktober 2019, Per Norberg)

D djac skrev:
Jag kan ha fel men det verkar vara i huvudsak moderata rättshaverister som obstruerar i denna frågan, har du en annan bild?
Njau, vet inte vem av dessa som är värst?
https://timbro.se/smedjan/miljopartister-stoppar-vindkraft-lokalt/

Samma oro uttryckte LKAB's VD igår kväll i en intervju angående deras Hybritsatsning och risken för en mycket utdragen tillståndsprocess.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.