723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Ppa kan utformas på en rad olika sätt. I sin enklaste form så får ägaren av vindkraftverket x antal kr/MWh, ungefär som en konsument som köper el till ett fast pris oavsett antal MWh man köper, eller när man förbrukar det.
Syftet är att garantera ett visst kassaflöde för vindkraftsbolaget. Bankerna ställer en del sådana krav för att låna ut pengar.
Motparten kan vara t.ex. ett stort fastighetsbolag, en stor industri eller en krafthandlare. Kan tänka mig att det är rejält svårt att bedöma risken i ett sådant avtal, men som stor elförbrukare är man ju utsatt för elmarknaden så det kanske inte är helt orimligt att köpa en viss andel av sin förbrukning till ett givet pris, även om man inte riktigt vet hur många MWh man får köpa.
Kan tänkta mig att det blir mindre populärt med den typen av PPA ju mer vindkraft det blir, eftersom snittpriset som ett vindkraftverk drar in kommer hamna allt längre från det volymviktade medelpriset på nordpool.
Syftet är att garantera ett visst kassaflöde för vindkraftsbolaget. Bankerna ställer en del sådana krav för att låna ut pengar.
Motparten kan vara t.ex. ett stort fastighetsbolag, en stor industri eller en krafthandlare. Kan tänka mig att det är rejält svårt att bedöma risken i ett sådant avtal, men som stor elförbrukare är man ju utsatt för elmarknaden så det kanske inte är helt orimligt att köpa en viss andel av sin förbrukning till ett givet pris, även om man inte riktigt vet hur många MWh man får köpa.
Kan tänkta mig att det blir mindre populärt med den typen av PPA ju mer vindkraft det blir, eftersom snittpriset som ett vindkraftverk drar in kommer hamna allt längre från det volymviktade medelpriset på nordpool.
nog är vi engagerade alltid, men vi sitter inte på all relevant information som behövs för att göra övervägda beslut – som exempelvis faktiskt underhållsbehov och -kostnader, faktiska produktionskostnader och framtidsprognoserG OMathson skrev:
däremot florerar det väldigt mycket rykten, spekulationer, desinformation och känslor – som att kärnkraft kostar bara några ören, att Tyskland måste importera en massa ström från Sverige och Frankrike och håller på med rullande nedsläckning av nätet, att det bara är att återstarta de nedlagda reaktorerna, att vi aldrig importerade el innan vi stängde av kärnkraften och så vidare
Som en försäkring att garantera livsnödvändigt cashflow har det säkert en funktion att fyllaB BSOD skrev:Ppa kan utformas på en rad olika sätt. I sin enklaste form så får ägaren av vindkraftverket x antal kr/MWh, ungefär som en konsument som köper el till ett fast pris oavsett antal MWh man köper, eller när man förbrukar det.
Men vem vågar ställa prisgaranti när vindkraft blir vanligare och spotpriset korrelerar mer och mer med vinden. ?
Beror väl på prislappenZ Zodde skrev:
Men visst håller jag med. Ett långt ppa på höga prisnivåer lär ju vara minst sagt svårsålt.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Och rykten att det spelar ingen roll om vi stänger ner 6 eller alla kk, rykten om att slumpkraft (sol, vind) löser problemet, rykten om att vätgas, batterier, pumpkraft är billigt, att regeringen och riksdag tar långsiktiga beslut fattade på fakta och inte på valfläsk eller religigösliknande övertygelse.harka skrev:
nog är vi engagerade alltid, men vi sitter inte på all relevant information som behövs för att göra övervägda beslut – som exempelvis faktiskt underhållsbehov och -kostnader, faktiska produktionskostnader och framtidsprognoser
däremot florerar det väldigt mycket rykten, spekulationer, desinformation och känslor – som att kärnkraft kostar bara några ören, att Tyskland måste importera en massa ström från Sverige och Frankrike och håller på med rullande nedsläckning av nätet, att det bara är att återstarta de nedlagda reaktorerna, att vi aldrig importerade el innan vi stängde av kärnkraften och så vidare
Någon måste ju sålt till negativt pris på spotmarknaden om spotpriset skall kunna gå under nollan.S sandos skrev:
Det är nog elcerten, och det är ju i och för sig faktiskt en subvention så den får vi väl räkna bort i sammanhanget.
Vattenkraft där magasinen är 100% fulla och man MÅSTE släppa ut vatten...C cpalm skrev:
Viss påverkan kan det kanske bli, men jag reserverar mig som sagt eftersom jag inte har hårda fakta att basera en bedömning på.D djac skrev:Ja, jag har ju inte alla svar såklart men det verkar vara så att de har gas i överflöd och att det går att ordna tankfartyg till en rmlig peng, sen tror jag ju dessutom att Biden och många andra ser det som en vinst att Putins finansiering till krigsmaskinen begränsas. Ovanpå detta går det ju jättedåligt för rubeln.
USA förbereder också "the mother of all sanctions" som förmodligen skulle skada Putin och hans anhang mer än att inte få sälja gas till Tyskland. Det kräver dock att USAs allierade i Europa ställer upp hyfsat bra, och vi vet ju att det är ungefär som att valla katter att få alla europeiska stater att gå åt samma håll.
Med 20/20 hindsight så var det beslutet förhastat. Eller kanske lömskt insmuget?harka skrev:
Utkonkurrerat av vindkraft. Lite då och då.och båda verken skulle behövt anpassas för kraven på oberoende härdkylning
för varje miljard man hade behövt lägga på underhåll/ombyggnad hade produktionspriset ökat med ungefär 10 öre delat med antal år driftförlängning – exempelvis 2 miljarder och fem års extra levnad skulle ökat produktionspriset med 4 öre/kWh, därtill kommer utebliven intäkt under ombyggnadsavstängningar
alltså inte helt gratis med förlängningen om man antar normalår (inga jämförelser med december 2021 – då är det mesta lönsamt)
och hade båda varit i drift skulle de – om man tror på Swecos beräkningar – sänkt det generella elpriset i Sverige med 4-5 öre/kWh, vilket förstås är bra för användarna, men minskar lönsamheten för alla producenter
Nej, i den alternativa världen där antikärnkraftstanken inte hade fått sätta agendan hade mycket forskning och utveckling skett för att ta fram nya, moderna reaktorer redan för minst 30 år sen.D djac skrev:I den parallella verkligheten, utan miljöpartiet, så hade de aldrig åldrats och inga framsteg hade heller gjorts som krävt modifieringar, i den världen är allt fint och alla vi realister bara dumma faktaknarkare. Heartland kallas det, en av de svenska politikerna har felaktigt börjat använda det och kalla det hjärtlandet, där ser allt annorlunda ut.
Tack! Det är den sidan jag försökte dechiffrera häromsistens. Din navigeringshjälp är värdefull.Z Zodde skrev:
Men …
Hur tar man reda på att den där koden är systempriset för Q1 2023?
60.00 förekommer i två kolumner på fjärde raden. Vilken är relevant?
Var framgår det vilken valuta som används?
En nyckel till hur koderna översätts till områden vore bra att ha.
Återigen, tack för denna snabbkurs i NASDAQologi. Det finns väl en detaljerad beskrivning av hur de där tabellerna ska tolkas nånstans, antar jag. Vet du var jag kan hitta en sådan?Alltså blir terminen Q1 2023 66öre i SE3 men 130öre i SE4
Skillnaden i mina öron låter enorm, på fråga till min ex kollega som jobbar på Nasdaq så har det att göra med det finska kärnkraftverket som går igång iår...
Ser man längre finner man att skillnaden mellan SE3 och SE4 ser ut att bestå 2024-2026 med en diff på circa 30öre
Om man ska kunna förlita sig på solel så behövs det trots allt ett energilager på våra breddgrader.A Anders_Nilsson skrev:Solceller är bra men Sverige vintertid klarar sig inte. Men men veduppvärmning så kanske om man bara skall driva belysning och kyl/frys. Om man använder gasspis.
Men man skulle ju kunna öka subventionerna för att installera solceller med 50% av priset i stället för 15%. Och avskaffa kravet på bygglov för alla ytor som bekläs med solceller så fler skulle bygga tak över uteplatsen. Kostnaden för bygglovet skulle motsvara rätt många kvadratmeter solceller.
Du återkommer ständigt med denna udda idé om att fossilkraft är subventionerad. Var ser man det i statsbudgeten?D djac skrev:Delvis filosofisk fråga vad man anser vara subventioner men fossilt är det i särklass mest subventionerade och det är i princip omöjligt för någon annan energikälla att komma i närheten, sen vad tex en liter osubventionerad bensin skulle kosta kan man ju tvista om men minst en etta framför dagens pris.
Att någon blir straffbeskattad är inte samma sak som att någon annan blir subventionerad.Mikael_L skrev: