723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
...reaktorerna bara för några år sedan kunde sälja kwh för bara några ören...G OMathson skrev:
har du något belägg som stödjer ditt påstående om att man för några år sedan kunde sälja kärnkraftsel för några ören?
jag är helt uppriktigt intresserad att få veta mera i så fall – eller varifrån uppgiften om "några öre" härstammar!
Sweco-rapporten från 2016 beskrev kostnadsläget för Ringhals 3 på detta sätt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det andra bidraget från vänster – effektskatt – avskaffades 2018, och jämförbara poster skulle då landa på 23 öre/kWh
Swecos framtidsprognos för 2020 för de sex kvarvarande reaktorerna låg i intervallet 28-33 öre/kWh (effektskatten borträknad) om jag minns rätt
...Men stäng då ner alla sex nu!...
tack och lov ligger inte besluten i händerna på byggahus debattörer
Ja så är det väl, eller åtminstone ett stringent och renhårigt sätt att betrakta det.Nötegårdsgubben skrev:
Men ifall fossilbränsleindustrin inte tar något ansvar för vårdkostnader för lungsjukdomar, tiotusentals som dör i förtid eller kostnader för klimatförändringar osv, så måste man ju inse att detta innebär att andra helt enkelt betalar !!
Jag tror du missförstår mig.G OMathson skrev:
Eftersom efterfrågan varierar över säsongen måste det finnas ett överskott av produktionskapacitet på elmarknaden.
Det innebär att när efterfrågan är låg och produktionskapaciteten är hög så går produktionen med förlust och vice versa.
Att priset är lågt när efterfrågan är låg innebär inte nödvändigtvis att det är lönsamt att producera till det priset. Men det är åtminstone bättre än att inte sälja något alls.
På samma sätt kan man inte dra slutsatsen att produktionen är långsiktigt olönsam bara för att den är olönsam när priset är lågt. Det man förlorar på "lågsäsongen" får man ta igen på "högsäsongen" när det är "säljarens marknad".
Detta är inget unikt för kärnkraften utan gäller all elproduktion. Och även andra säsongsmarknader, t.ex. glassförsäljning.
Redigerat:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
harka skrev:
...reaktorerna bara för några år sedan kunde sälja kwh för bara några ören...
har du något belägg som stödjer ditt påstående om att man för några år sedan kunde sälja kärnkraftsel för några ören?
jag är helt uppriktigt intresserad att få veta mera i så fall – eller varifrån uppgiften om "några öre" härstammar!
[bild]
det andra bidraget från vänster – effektskatt – avskaffades 2018, och jämförbara poster skulle då landa på 23 öre/kWh
Swecos framtidsprognos för 2020 för de sex kvarvarande reaktorerna låg i intervallet 28-33 öre/kWh (effektskatten borträknad) om jag minns rätt
tack och lov ligger inte besluten i händerna på byggahus debattörer![]()
2harka skrev:
[bild]
Runt 25-30 öre är kanske inte "någraharka skrev:
[bild]
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Klart jag förstårC cpalm skrev:Jag tror du missförstår mig.
Eftersom efterfrågan varierar över säsongen måste det finnas ett överskott av produktionskapacitet på elmarknaden.
Det innebär att när efterfrågan är låg och produktionskapaciteten är hög så går produktionen med förlust och vice versa.
Att priset är lågt när efterfrågan är låg innebär inte nödvändigtvis att det är lönsamt att producera till det priset. Men det är åtminstone bättre än att inte sälja något alls.
På samma sätt kan man inte dra slutsatsen att produktionen är långsiktigt olönsam bara för att den är olönsam när priset är lågt. Det man förlorar på "lågsäsongen" får man ta igen på "högsäsongen" när det är "säljarens marknad".
Detta är inget unikt för kärnkraften utan gäller all elproduktion. Och även andra säsongsmarknader, t.ex. glassförsäljning.
Det handlar inte om subventionering utan om att marginalkostnaden för vindkraften är väldigt nära noll. Det har ju till och med hänt att vindkraften producerat trots negativt pris (vilket förvisso nog gäller kärnkraften också).G OMathson skrev:
Vindkraften var nog.för det första såld via långa kontrakt, annars får de dessutom elcert som kan kompensera för visst negativt pris.C cpalm skrev:
Blir svårt att sälja vindkraft på långa kontrakt… Om det inte blåser när du ska leverera måste du täcka upp dig och köpa spot (som just dom dagarna är högre just pga att det inte blåser)S sandos skrev:
Då lär ”vinningen gå upp i spinningen” som man säger på norsk
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
https://www.ge.com/renewableenergy/wind-energy/commercial-partnering-development/ppaZ Zodde skrev:
Finns ju uppenbarligen något sätt att avtala i alla fall.
Beskriv gärna vad du länkat till. För mig ser det mer ut som det som elhandlare säljer till kunder. INTE nåt som garanterar ägare av vindkraftverk nån form av säkrad inkomst. ( hur vindkraft öht kan säkra intäkterna blir för mig en gåta då ingen kan garantera att det ska blåsa…)S sandos skrev:
jo, i fjol har nog kärnkraftverken kunnat leverera el med vinst, de flesta månaderna (men inte alla), men året innan (2020) var det nog ett väldigt jobbigt år:G OMathson skrev:
grafen baserar sig på månadsdata för varje år, så min- och maxvärdena gäller för hela månader – därmed förstås att det finns enskilda dagar som varit både billigare och dyrare under varje år
några observationer:
– generellt lägre elpriser från 2012 och framåt (undantag 2021)
– generellt mindre spridning över tid mellan månaderna under ett år (mindre sommar/vinter-effekt)
– svårt att se någon koppling mellan elpriset och nedstängda reaktorer