F fribygg skrev:
Jag tror och hoppas att du slutade skrika efter #7739 där du tydligt skrek, det gjorde du i #7639 oxå så det har skrikits lite för mycket från ditt håll på sista tiden för att inläggen ska vara trevliga att läsa.
Att skriva enstaka ord med versaler är att betona, inte att skrika. Att skriva hela inlägg med versaler är att skrika. Är säker på att det är den gängse uppfattningen här. Svaren var sen heller inte till dig så förstår inte vad du får ut av det hela.
Att leta syftningsfel i mina inlägg helt tillbaka till 2014 för att sen kunna slänga det i ansiktet på mig och säga att jag minsann inte är felfri ( har aldrig påståtts, snarare pudlar jag omgående när jag blir varse omdirekta fel) visar bara att man inte har nåt att tillföra i sakfrågan. Trist…

• Älska
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Kan ett oljekraftverk starta tillräckligt snabbt för det?
Inte en kallstart som jag förstått det.
Men Karlshamnsverket är i beredskap under ett antal månader för en ganska snar start (och får betalt för detta) och ifall kraftnätet närmar sig en väldigt ansträngd nivå så startas verket på någon slags sparlåga så det kan gå igång i full produktion tillräckligt snabbt.
Jag tror de har ett flertal beredskapsnivåer, allt från beredskap att kunna starta kallt inom kanske 24 timmar, till att de går med låg elproduktion som kan höjas till max produktion ungefär lika snabbt som vattenkraften.

Någon har kanske lite mer detaljerad info, eller en länk där det är beskrivet?

edit:
Här står det åtminstone om beredskapsläge, personal på plats och verket kan gå till full produktion inom 2 timmar.
https://www.nordiskaprojekt.se/2021...hamnsverketrakna-med-akuta-elkriser-framover/

Jag har försökt hitta mer info, fann att en kallstart tar ca 14 timmar, och lägsta effekten de vill köra på är 40MW, och från detta läge kan de antagligen dra upp till 330MW väldigt snabbt.
Källorna är inte 100% bra, från diverse tidningars hemsidor osv, samt lite gissande från mig.
Men jag finner allt ganska logiskt.

Att beredskapsläge innebär möjligheten till full drift om 2 timmar kan dock sägas vara ordentligt belagt.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det hade kanske varit bra att ha kvar ett par kärnkraftverk istället för att lägga ner dem för två och tre år sen?
behålla Ringhals 1 & 2? kanske...

de lär ju ha haft en upparbetad underhållsskuld då man beslutade om nedläggningen redan 2015 om att ta dom ur drift slutet 2019 och 2020 – vem köper en sprillans ny växellåda till en Volvo 144 som man ska skrota om några år?

och båda verken skulle behövt anpassas för kraven på oberoende härdkylning

för varje miljard man hade behövt lägga på underhåll/ombyggnad hade produktionspriset ökat med ungefär 10 öre delat med antal år driftförlängning – exempelvis 2 miljarder och fem års extra levnad skulle ökat produktionspriset med 4 öre/kWh, därtill kommer utebliven intäkt under ombyggnadsavstängningar

alltså inte helt gratis med förlängningen om man antar normalår (inga jämförelser med december 2021 – då är det mesta lönsamt)

och hade båda varit i drift skulle de – om man tror på Swecos beräkningar – sänkt det generella elpriset i Sverige med 4-5 öre/kWh, vilket förstås är bra för användarna, men minskar lönsamheten för alla producenter

Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu sitter jag och ser en massa inlägg från paralun och karlmb passera med upplysningen att jag ignorerar dem, och jag tänker "vad skönt, nu sparade jag ytterligare lite tid genom att inte läsa dem".
.
Men om andra skribenter för en hopplös kamp och citerar de du iggar, hur funkar det? Ser du de iggades inlägg (citeringen) ändå?

Mikael_L
Japp, det som citeras blir synligt för mig.
Men det spelar på det hela tagit inte så jättestor roll, skälet för mig i just dessa fall är ju bara att minska mängden värdelöst brus i ämnet som i övrigt engagerar mig, så det hjälper det ju till med, även om inte allt försvinner.

Ibland önskar jag att man skulle kunna ignorera en användare i endast en utvald tråd. Ty det finns ju många användare som är bra i andra ämnen på forat, men brusar mycket innehållslöst i just en enda tråd. Då vill jag ju egentligen inte blocka denne och gå miste om det bra som skrivs på andra ställen.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och skippat att bygga om dem till det nya säkerhetskravet på oberoende härdkylning?
I den parallella verkligheten, utan miljöpartiet, så hade de aldrig åldrats och inga framsteg hade heller gjorts som krävt modifieringar, i den världen är allt fint och alla vi realister bara dumma faktaknarkare. Heartland kallas det, en av de svenska politikerna har felaktigt börjat använda det och kalla det hjärtlandet, där ser allt annorlunda ut.

G
harka harka skrev:

de lär ju ha haft en upparbetad underhållsskuld då man beslutade om nedläggningen redan 2015 om att ta dom ur drift slutet 2019 och 2020 – vem köper en sprillans ny växellåda till en Volvo 144 som man ska skrota om några år?

för varje miljard man hade behövt lägga på underhåll/ombyggnad hade produktionspriset ökat med ungefär 10 öre delat med antal år driftförlängning – exempelvis 2 miljarder och fem års extra levnad skulle ökat produktionspriset med 4 öre/kWh, därtill kommer utebliven intäkt under ombyggnadsavstängningar

alltså inte helt gratis med förlängningen om man antar normalår (inga jämförelser med december 2021 – då är det mesta lönsamt

och hade båda varit i drift skulle de – om man tror på Swecos beräkningar – sänkt det generella elpriset i Sverige med 4-5 öre/kWh, vilket förstås är bra för användarna, men minskar lönsamheten för alla producenter
Sverige kunde säkert behållt 4 av 6 nedlagda reaktorer om man satsat "några miljarder" i underhåll vid lämpliga tillfällen. Miljarderna betalar vi ju ändå, se tex Vattenfalls vinst 2021 och det är bara ett år.
Oberoende härdkylning är inget "måste".
Men klart, ska man satsa på sådant ska man ju se det på lång tid, minst 10-20år.
Alla säger att kk är för dyrt och det kan nog vara så med nya verk, vindkraft är billigt när det blåser men behöver hjälpsystem för hela effekten tex vätgas tillverkning, pumpkraft, batterier eller annat som vi inte har och inte är billigt. Därför va det extra dåligt att lägga ner befintliga reaktorer som kunde uppgraderats/renoverats många gånger till, som sagt så får vi ju betala miljarderna ändå och säkert fler därtill plus mer fossilt, mer Ryssland/ Kina beroende, slår ut arbetstillfällen, gör allt dyrare.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, jag har ju inte alla svar såklart men det verkar vara så att de har gas i överflöd och att det går att ordna tankfartyg till en rmlig peng, sen tror jag ju dessutom att Biden och många andra ser det som en vinst att Putins finansiering till krigsmaskinen begränsas. Ovanpå detta går det ju jättedåligt för rubeln.
kostnaden för sjötransport har jag ingen aning om, men konstaterar att det redan tidigare fanns viss [blygsam] import från USA och Qatar, så helt tokig prisbild lär det väl ändå inte vara att skeppa gasen speciellt med tanke på nuvarande råvarupris, däremot är antalet fartyg inte obegränsat (ca 600):

Cirkeldiagram över EU:s import av naturgas från olika handelspartner 2020 och första halvåret 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EU importerar ca 90% av behovet utifrån

andra intressanta uppgifter från Eurostat 2019:

importbehov av råolja utifrån EU – 97%
därav största importkälla – Ryssland med 27% av all import

importbehov av kol utifrån EU – 47%
därav största importkälla – Ryssland med 44% av all import

importbehov av uran utifrån EU – 99.5%
näst största importkälla – Ryssland med 20.2% (Niger 20.3, Kazakhstan 19.2)

:whistle:

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Har du nåt bra tips på var man kan följa prisutvecklingen på långa kontrakt? Jag försökte titta på Nasdaq lite grann (efter tips från den här tråden, tror jag; kanske från dig?), men det var tämligen obegripligt för mig utan ha läst in mig på den börsens terminologi.

Jag skulle vilja kunna titta på något mer förenklat. En "elbörs för dummies".
Här är sidan med terminerna

http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/commodities/market-prices
Navigera med rullgardinerna NORDIC/QUARTER/FUTURES och haka AV traded i boxen

4e raden är systempriset för första kvartalet 2023 , ligger på 60öre
ENOFUTBLQ1-23

Priserna är i EUR/MWh men om man gör det enkelt att 1 EUR=10kr så funkar det (10,50är kursen för att vara exakt)

Till systempriset måste sen EPAD futures addreas (Energy prices area differentials), rullgardinen längst till höger

Då finner man det intressanta att Malmö SYMALFUTBLQ1-23 (SE4) ligger på 70öre mens Stockholm SYSTOFUTBL1-23 (SE3) ligger på 6öre

Alltså blir terminen Q1 2023 66öre i SE3 men 130öre i SE4
Skillnaden i mina öron låter enorm, på fråga till min ex kollega som jobbar på Nasdaq så har det att göra med det finska kärnkraftverket som går igång iår...

Ser man längre finner man att skillnaden mellan SE3 och SE4 ser ut att bestå 2024-2026 med en diff på circa 30öre

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
[bild]
Frankrike satsar på nya KK. Dagens Avis. Sorry text kvalite
japp, de satsar stort...

Frankrike har ju en åldrande park med reaktorer – 56 stycken varav 35 kommer att ha fyllt 50+ år 2035, och de yngsta kommer vara 12 respektive 36 år (om Flamanville 3 startar nästa år)

Frankrike har avsikten att det första av de sex nya verken ska stå klart 2035, om tretton år

de nya verken blir av modellen EPR2 – en traditionell stor reaktor – som är en vidareutveckling (förenkling av dyra lösningar) utav EPR som byggs i Olkilouto3, Flamanville3 osv

uppskattad byggnadskostnad (enligt www,world-nuclear.org) cirka 100 miljarder kronor per reaktor, vilket borde motsvara ungefär 6500 USD/kW, alltså snarlik prislapp som Olkiluoto3 och väl över vad IEA prognostiserade för kärnkraft 2030 i sin senaste rapport och som jag citerade i ett tidigare inlägg, jag tar om den relevantaste grafiken här:

Diagram jämför investeringskostnaden och elproduktionskostnaden för kärnkraft i USA, Europa, Kina och Indien per 2020 och prognos för 2030 och 2050.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

samtidigt sa Macron att dom ska
– 10-faldiga solkraften fram till 2050, vid dagens förhållande skulle det motsvara 25% av elproduktionen
– dubbla den landbaserade vindkraften, det skulle motsvara 15% av dagens elproduktionen
– öka (ospecat) antalet havsbaserade vindkraftsparker

så det var en blandad påse gotter som Macron bjöd på

• Gilla
pmd
  • Laddar…
harka harka skrev:

alltså inte helt gratis med förlängningen om man antar normalår (inga jämförelser med december 2021 – då är det mesta lönsamt)

4 öre per kWh låter ju rätt beskedligt på årsbasis pm man kan kapa 50 öre vintertid. Man måste naturligtvis räkna på det här.

• Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
japp, de satsar stort...

Frankrike har ju en åldrande park med reaktorer – 56 stycken varav 35 kommer att ha fyllt 50+ år 2035, och de yngsta kommer vara 12 respektive 36 år (om Flamanville 3 startar nästa år)

Frankrike har avsikten att det första av de sex nya verken ska stå klart 2035, om tretton år

de nya verken blir av modellen EPR2 – en traditionell stor reaktor – som är en vidareutveckling (förenkling av dyra lösningar) utav EPR som byggs i Olkilouto3, Flamanville3 osv

uppskattad byggnadskostnad (enligt www,world-nuclear.org) cirka 100 miljarder kronor per reaktor, vilket borde motsvara ungefär 6500 USD/kW, alltså snarlik prislapp som Olkiluoto3 och väl över vad IEA prognostiserade för kärnkraft 2030 i sin senaste rapport och som jag citerade i ett tidigare inlägg, jag tar om den relevantaste grafiken här:

[bild]

samtidigt sa Macron att dom ska
– 10-faldiga solkraften fram till 2050, vid dagens förhållande skulle det motsvara 25% av elproduktionen
– dubbla den landbaserade vindkraften, det skulle motsvara 15% av dagens elproduktionen
– öka (ospecat) antalet havsbaserade vindkraftsparker

så det var en blandad påse gotter som Macron bjöd på
Solceller är bra men Sverige vintertid klarar sig inte. Men men veduppvärmning så kanske om man bara skall driva belysning och kyl/frys. Om man använder gasspis.

Men man skulle ju kunna öka subventionerna för att installera solceller med 50% av priset i stället för 15%. Och avskaffa kravet på bygglov för alla ytor som bekläs med solceller så fler skulle bygga tak över uteplatsen. Kostnaden för bygglovet skulle motsvara rätt många kvadratmeter solceller.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Solceller är bra men Sverige vintertid klarar sig inte. Men men veduppvärmning så kanske om man bara skall driva belysning och kyl/frys. Om man använder gasspis.
Nja, nej. Grannen hade mindre än 100kWh i hela December trots att jag tyckte det varit riktigt soligt i år. Man skulle eg. ha panelerna nästan vertikala för att maximera produktionen på vintern. Kommer iaf bli överflöd av el när det är sommar så..

Men dessa lösningar är ju inte vettiga på en villatomt, kanske går att optimera produktionen bättre i solparker. Det krävs mycket yta för att producera något vettigt på vintern.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
I den parallella verkligheten, utan miljöpartiet, så hade de aldrig åldrats och inga framsteg hade heller gjorts som krävt modifieringar, i den världen är allt fint och alla vi realister bara dumma faktaknarkare. Heartland kallas det, en av de svenska politikerna har felaktigt börjat använda det och kalla det hjärtlandet, där ser allt annorlunda ut.
Hjärtland (eller oftare kärnland på svenska) är ju som jag trodde att alla visste ett begrepp äldre än USA och historiskt sett en beskrivning av centralmaktens kulturella centrum, som Ile-de-France exempelvis, eller Mälardalen i Sverige. Jag vet dock inte om jag tycker att den amerikanska användningen av det för fly-over-country (som vissa andra kallar det) eller det kristdemokratiska bruket av det är värst. Ohistoriskt är båda.

Skönt för övrigt om det finns plats för realister även i en värld utan mp. Annars hade man ju kunnat tro att behovet av ett realistiskt korrektiv skulle minska i en sådan värld.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.