723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Solceller skulle jag va intresserad också, med tanke på elpriset, går nog inte ner inom en snar framtid. Jag utgår från att det är lönsammare att sälja elen än att försöka lagra den själv och använda den.
Vet inte riktigt vad du vill få fram därelectroluxaren skrev:
Men jag kan konstatera att jag har 2 val.
Sälja elen (priset låg nog runt 200öre per kwh) dvs göra nytta för elnätet. Och på natten köpa tillbaka för runt 30öre den natten.
Eller så lägger jag om mina förbrukare till att gå på solelen till en egenkostnad på 200öre och låta bli att köpa något för 30öre på natten.
Så dina 6,8% är helt orelevant i sammanhanget
Kollade dessutom den aktuella dagen och jag köpte 8kwh från elnätet de dygnet. Och sålde 16kwh. Så jag producerade långt över min egen förbrukning.
Dock var förbrukningen låg den dagen mot vad jag brukar förbruka.
Redigerat:
gillar folk som hela tiden försöker lura sig själva.A Alexn72 skrev:Vet inte riktigt vad du vill få fram där
Sälja elen (priset låg nog runt 200öre per kwh) dvs göra nytta för elnätet. Och på natten köpa tillbaka för runt 30öre den natten.
Eller så lägger jag om mina förbrukare till att gå på solelen till en egenkostnad på 200öre och låta bli att köpa något för 30öre på natten.
Kollade dessutom den aktuella dagen och jag köpte 8kwh från elnätet de dygnet. Och sålde 16kwh. Så jag producerade långt över min egen förbrukning.
a f-n jag räknade fel 14,6% är det ju. 29% om vi räknar bort 12h natt.A Alexn72 skrev:Vet inte riktigt vad du vill få fram där
Det är helt rätt att sälja när det är dyrt (behovet på marknaden är stort) och köpa när det är billigt (marknadens behov är lågt). När tillräckligt många gör så kommer prisvariationen över dygnet att jämnas ut. Bra för alla och inte minst för dem som inte kan flytta sin förbrukning till lågpristid. Om sedan en enskild person kan göra en bra affär så är det helt ok.A Alexn72 skrev:Vet inte riktigt vad du vill få fram där
Electroluxaren: Vet du ens vad verkningsgrad är? Det är definitivt inte det du räknar på.
Ulltand skrev:
Men anledning av ovan vet någon hur det förhåller sig i södra Europa? Är det lika hög skatt och nätkostnader?
Jag googlade lite och hittade ingen översikt, dock verkar det på flera ställen refereras till harmoniserad beskattning, tex nämns det att vissa skattelättnader fått tas bort för att de ska vara samma inom EU.Ulltand skrev:
Ja det är intressant för man talar ju ofta om att elen är så mycket dyrare i Europa men då själva energipriser i Sverige är den mindre delen så kan man ju undra om det är en relevant jämförelse.D djac skrev:
Vi betalar som sagt runt 2,50 kr/kwh allt inräknat.
Som kärnkraftskeptker måste jag hålla med dig 100% här, Att ens tänka tanken att det skulle fungera som tänkt under en längre tid än sedan egyptens pyramider att gräva ner något under flera istider i berget är för mig helt ofattbart.DennisCA skrev:
Breeders vore trevliga men inte nödvändiga. Man kan genom konventionell upparbetning av kärnavfall ådstakomma samma slutresultat. Inte lika smidigt som en breeder i teorin, men vi kan göra det. Därför blir jag helt tokig på de här idéerna om att gräva ner dyrbart och användbart bränsle i 100,000 år. Efter en runda i reaktorn har man ju typ 97% av bränslet kvar, vadå gräva ner det? Processera ALLT kärnavfall säger jag. Då löser man ju det värsta med slutförvaringsproblemet också, och kan minska gruvdriften kraftigt.