Mikael_L
Bra idé, vi startar en crowfunding för en ny reaktor någonstans.
Barsebäck är nog en bra plats, finns redan elledningar klara, kan sälja dyrt till tyskarna och danskarna sen.

• Gilla
Probab och 6 till
  • Laddar…
Nä OL3 har inte hjälpt men det blåser förmodligen över om det blir några lyckade byggen och nu har vi flera på gång.

Och dessutom i UAE har dom ju byggt och slagt på två nya reaktorer, verkar ha byggts inom en rimlig tid, det ska bli totalt 4 reaktorer och dom verkar fortskrida bra. Koreanska reaktorer.

SMR kan också göra kärnkraften mera åtråbar ur investeringsperspektiv om det slår igenom.

• Gilla
Probab och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Och det är ju synd om det blir Hanhikivi som blir det flaggskeppet eftersom man där valt Rosatom och VVER....

Det hade känts bättre om det inte var just Ryssland som var inblandade.
Då mer av geopolitiska orsaker än rent tekniska isåfall, rent tekniskt sett är det inget fel på VVER designen gentemot andra såvitt jag vet.

Men nu har vi flera andra ställen än Finland att titta på. Som de två sprillans nya APR-1400 reaktorerna i UAE som är koreanska.

• Gilla
Probab
  • Laddar…
tommib
Ja, exakt. Politiska skäl. VVER är såvitt jag kan bedöma en bra och väl beprövad design så inget fel på den i sak.

• Gilla
Probab
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Och det är ju synd om det blir Hanhikivi som blir det flaggskeppet eftersom man där valt Rosatom och VVER....
Det hade känts bättre om det inte var just Ryssland som var inblandade.
På pappret är VVER-1200 ingen dålig reaktor.
Det är förstås ingen breeder (vilket jag tycker att vi måste börja bygga för att kunna börja bli av med avfallsberget), men annars verkar det vara en vettig modern tryckvattenreaktor, med negativ void och annat som ger grundläggande passiv säkerhet.

Men du är kanske negativ för att det är Ryssland som är leverantör?

edit:
Tusan vad ni postar på medans jag skriver ... :oops:

• Haha
djac
  • Laddar…
Breeders vore trevliga men inte nödvändiga. Man kan genom konventionell upparbetning av kärnavfall ådstakomma samma slutresultat. Inte lika smidigt som en breeder i teorin, men vi kan göra det. Därför blir jag helt tokig på de här idéerna om att gräva ner dyrbart och användbart bränsle i 100,000 år. Efter en runda i reaktorn har man ju typ 97% av bränslet kvar, vadå gräva ner det? Processera ALLT kärnavfall säger jag. Då löser man ju det värsta med slutförvaringsproblemet också, och kan minska gruvdriften kraftigt.

• Gilla
Emil.P och 7 till
  • Laddar…
tommib
Eller hur!

Om man måste kyla det i flera år efter att det kommer ut ur reaktorn är det inte avfall, det är bränsle.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
A Alexn72 skrev:
Faktum är att jag idag har producerat 21kwh på en 6kw anläggning i Skåne.
En dygnsmedelverkningsgrad på 6, 8%
Hejja!

Mikael_L
DennisCA DennisCA skrev:
Breeders vore trevliga men inte nödvändiga. Man kan genom konventionell upparbetning av kärnavfall ådstakomma samma slutresultat. Inte lika smidigt som en breeder i teorin, men vi kan göra det. Därför blir jag helt tokig på de här idéerna om att gräva ner dyrbart och användbart bränsle i 100,000 år. Efter en runda i reaktorn har man ju typ 97% av bränslet kvar, vadå gräva ner det? Processera ALLT kärnavfall säger jag. Då löser man ju det värsta med slutförvaringsproblemet också, och kan minska gruvdriften kraftigt.
Och breeders är tekniskt svåra, dyra, kommer bli dyra kWh.
Att Fransmännen efter 30 års försök har lagt ner allt, är ett tecken gott som något.

Men samtidigt hoppas jag. Det finns ju ett nyvaknat intresse för en hel del annan kärnteknik än de dominerande lättvattenreaktoerna vi haft i 50 år.

Gaskylda, saltkylda är kanske vägen fram.
Eller varför inte ADS, dvs köra en underkritisk kärnprocess, som bestrålas med tillräckligt snabba neutroner för att transmutera bränslet till nytt klyvbart material. Dvs en breeder, men som är totalt passivt säker.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle inte tolka det franska nedläggandet av Superfenix som något annat än ett rent politiskt beslut. Det jag läst om Superfenix sista dagar var väldigt uppmuntraned och positivt. Dom hade just börjat få ordentliga resultat och pålitlighet innan mattan drogs ut under deras fötter.

Jag hoppas Frankrike återupptar försöken, dom var nog nånting på spåren.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra idé, vi startar en crowfunding för en ny reaktor någonstans.
Barsebäck är nog en bra plats, finns redan elledningar klara, kan sälja dyrt till tyskarna och danskarna sen.
Barsebäck är bra, "med plutonium tvingar vi dansken på knä", de ser det bra därifrån.

• Haha
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
DennisCA DennisCA skrev:
Jag skulle inte tolka det franska nedläggandet av Superfenix som något annat än ett rent politiskt beslut. Det jag läst om Superfenix sista dagar var väldigt uppmuntraned och positivt. Dom hade just börjat få ordentliga resultat och pålitlighet innan mattan drogs ut under deras fötter.

Jag hoppas Frankrike återupptar försöken, dom var nog nånting på spåren.
Ja OK, jag har faktiskt inta alls fördjupat mig i anledningen till att de Franska försöken stoppades. Nu när jag läser lite wikipedia så ser jag att det var otroligt fanatiska protester mot reaktorn.
Så ja, det kanske inte var teknik som stoppade reaktorn.

H Harald Blåtumme skrev:
Ang solceller, jag har tagit in offerter på detta. Återbetalningstid i mitt fall skulle handla om 15 - 20 år.

Detta är med andra ord helt ointressant ekonomiskt - inte minst pga alla osäkerheter, det kan ta 30 år eller kanske bara 15 år för att nå läget där investeringen börjar betala sig rent tekniskt och där får man konstatera att det ligger väldigt nära förväntad livslängd som det ser ut idag.

Till detta får läggas en mindre attraktivitet och lägre marknadsvärde på fastigheten pga förfulningen av att ha solceller på taket. Eventuellt att man kan attrahera vissa köpare, återstår att se.

Jag vill nog lägga mina investeringspengar på säkrare prospekt.
Jag tror nog det var ett bra tag sedan du tog in offerter. Just nu ligger återbetalningstiden på ca. 5 år.

Mikael_L
Japp.
Den funkar fint såvitt jag vet. Levererar el på nätet och bränner bort av Rysslands förråd av vapenplutonium som blev lagt på hög efter kärnvapenbegränsingsavtalet mellan USA och Sovjet.
Den går nog att ladda med lite olika slags bränsle, troligen både vanligt "kärnavfall" och vapenplutonium.

De har väl projekterat på en BN-1200, men status på det har jag ingen koll på.
Ja öht lite dålig koll på dessa ryska breeders.

Sen hade jag för mig att Ryssland har en (minst) blykyld reaktor, men jag har kanske drömt.
BN-600, BN-800 är natriumkylda, och BN-1200 är tänkt att vara natriumkyld.
(Så var väl även Franska Superfenix)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.