723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Det finns dock en del likheter. Ett stort och mäktigt land känner sig provocerat och hotat av ett litet land.Boilerplate4U skrev:
Det finns också olikheter: Vid "Polenkrisen" var Storbritannien allierat med Polen och skulle enligt fördraget försvara Polen om det angreps av ett europeiskt land (formuleringen var att Storbritannien skulle ge "all the support and assistance in its power"). Detta gjorde dock inte Storbritannien vare sig när Tyskland invaderade Polen eller när Ryssland (Sovjetunionen) invaderade Polen två veckor senare. Det och västs agerande efter kriget brukar brukar kallas för "western betrayal". Polackerna kallar det för "Zdrada jałtańska" med hänvisning till Jaltaöverenskommelsen.
Olikheten består i att inget land är allierat med Ukraina.
Om jag hamnar i karantän kan jag nog ta mig tid att läsa mer av dina gamla tokigheterZ Zodde skrev:Hade tänkt fråga tidigare men blev aktuellt igen iochmed ditt påhopp.
Vad var det som fick dig att gå tillbaka i mina inlägg till 2014 för att hitta ( och använda mot mig) att jag kallade fastighetsavgift för fastighetsskatt?
Jag har bott i Norge sen 1990talet och varje år betalt skatt/avgift till Sverige pga mina fastigheter. Att skatt blivit avgift har inte betytt nåt i min plånbok så att jag använde fel begrepp den gången (2014) skall alltså användas mot mig idag?
Har du verkligen inget bättre om du nu vill ”sätta dit mig”??
Är det öht intressant?F fribygg skrev:
I Norge finns tyvärr ett fenomen att man går på person istf sakfråga. Jag har alltid hävdat att i Sverige är det minsann inte så men är du representativ så får jag revidera min ståndpunkt. Hoppas ändå att du är undantaget som bekräftar regeln.
Du undvek frågan vilken sjuklig drift det var som såg dig tvingad att nagelfara mina inlägg tillbaks till 2014 för att hitta att jag benämnde fastighetsavgift som fastighetsskatt??!!!
Redigerat:
Vad kostar det att skeppa gas från Nordamerika jämfört med att pumpa genom en pipeline från Ryssland?D djac skrev:Jag är lite mer optimistisk på gasprisfronten, tror Putin har glömt markandens krafter, redan nu håller det på att etableras rutter med amerikansk gas, som de har gott om, och när detta väl är på plats så har han, åtminstone delvis, förlorat den starka hand han hade haft om Northstream 2 fått öppna. Det går snabbt med marknadsanpassning när arbitragen blir för stora.
Hur stor är exportkapaciteten för gas från Nordamerika? Hur stor kan den bli det närmaste året?
Utan svar (eller åtminstone en initierad gissning) på de frågorna så är det mycket svårt att säga något om hur mycket import från Nordamerika kommer att påverka gaspriserna i Europa.
Jag tvivlar på att det är jättesmart att binda sitt elpris under sommaren. Fastprisavtal är knappast baserade på rådande prisnivå utan snarare på terminspriserna (de långa kontrakten).C crazytok skrev:Varför jag tänker att det är dumt att binda just nu är pga att elpriserna är just så oregelbundna. Om det stabiliseras under det närmaste halvåret typ sommaren, så kommer dom ha svårt att få folk att binda upp sig på 1-3år med fastpris som överstiger elpris snittet som är just då. Därför tänker jag att dom troligen sänker priset för bindningstiderna denna tid på året.
Och varför jag tror att elpriserna kommer stabiliseras under sommaren är för att det är inte samma konsumtion under sommarhalvåret eftersom man inte har samma behov av uppvärmning då. Sen beror det ju såklart på hur tillgången ser ut då. Det vet man ju inte. Med kärnreaktorer som stänger ner stup i kvarten så blir det ju kanske ett annat läge om vi måste importera elen.
Men jag vet inte alls hur det funkar. Så det är bara en teori!![]()
Jag gissar rätt friskt också.
Det var klokt gjort. Vilka prisnivåer rörde det sig om före, under, och efter fastprisavtalet? (Ja, vad det blir för pris efter vet du förstås inte än, men du kanske kan uppdatera oss när det blir aktuellt?)D djac skrev:
Jag får varje höst erbjudande av Vattenfall (min vanliga el-dealer) om "vintersäkring" (4-5 månaders fast pris). Varje år i rätt många år nu har jag avstått och kört vidare på rörligt pris och det har alltid lönat sig. I år tänkte jag efter lite extra innan jag avstod, och tänkte uppenbarligen inte tillräckligt hårt.
Om jag hade tänkt ordentlig mycket och hårt så hade jag å andra sidan kunnat dra ner eluppvärmningen rätt mycket. Tråkigt för omgivningen när det ryker om huvudet, dock.
Har du nåt bra tips på var man kan följa prisutvecklingen på långa kontrakt? Jag försökte titta på Nasdaq lite grann (efter tips från den här tråden, tror jag; kanske från dig?), men det var tämligen obegripligt för mig utan ha läst in mig på den börsens terminologi.Z Zodde skrev:
Jag skulle vilja kunna titta på något mer förenklat. En "elbörs för dummies".
Nu anser jag att du går på mej som person.Z Zodde skrev:
Jag kan inte gå igenom alla dina inlägg men är tacksam att du iaf slutat skrika och förhoppningsvis kan tagga ner lite.
Vindkraft är bra och bidrar signifikant till Sveriges elförsörjning, men det finns begränsningar. En begränsning är att vindkraft kräver cirka 300 gånger mer markyta per producerad kWh jämfört med kärnkraftverk.S sandos skrev:Man kan nog inte riktigt bara säga "vindkraften fungerar inte". Vindkraften som den ser ut idag räcker inte, det är helt sant. Men det är lite olika saker. Det är som att säga att kärnkraften inte fungerar, för den kan inte täcka upp allt? Den fixade ju inte heller pristopparna! Det gjorde faktiskt inget som finns i nätet just nu.... Lägg ner allt bara.
Varför inbillar du dig att jag skriker?F fribygg skrev:
Jag har bara en fråg till dig och det är vad som fick dig att nagelfara mina inlägg till 2014 för att hitta fel!