723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Det hade kanske varit bra att ha kvar ett par kärnkraftverk istället för att lägga ner dem för två och tre år sen?harka skrev:
Om inte fusionsreaktorer hinner före.D djac skrev:
Ja, det är nog ingen större skillnad.D djac skrev:
Här på landet har vi dock ett lite intimare förhållande till elförsörjningen. Man kan se kraftledningar lite här och där (jag har en som går utanför knuten, t.ex.) och påminns oftare än stadsbor om att elektricitet inte är något permanent utan att avbrott inträffar lite då och då.
Övergången från fastighetsskatt till fastighetsavgift 2008 borde nog ha påverkat din plånbok åtminstone lite grann.Z Zodde skrev:
Anything you say can and will be used against you!
Jag har ingen aning om varför den måste göra det. Enligt dig glömde jag tydligen att prishöjningen i Norge korrelerar med prishöjningen (eller prisexplosionen, snarare, enligt inlägg #7725) i Sverige.K karlmb skrev:
Jag chansade lite och gissade att du syftade på att ihopkopplingen av det svenska och det norska elnätet hade något med det att göra, men det var tydligen en felaktig chansning.
Kan du då förtydliga vad du menade i inlägg #7725?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 620 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 620 inlägg
Lite reflektioner:
Att skriva ETT ord med versaler är inte att skrika.
Bostäders andel av elförbrukningen är betydligt högre än 20% (bostäder och service tillsammans förbrukar mer än industrin).
Det är prognos om milt och blåsigt väder som tillåter O3 att tillfälligt stänga (tror jag).
Fanns mer fel i inläggen ovan men jag har redan glömt dem.
Att skriva ETT ord med versaler är inte att skrika.
Bostäders andel av elförbrukningen är betydligt högre än 20% (bostäder och service tillsammans förbrukar mer än industrin).
Det är prognos om milt och blåsigt väder som tillåter O3 att tillfälligt stänga (tror jag).
Fanns mer fel i inläggen ovan men jag har redan glömt dem.
Jag tror och hoppas att du slutade skrika efter #7739 där du tydligt skrek, det gjorde du i #7639 oxå så det har skrikits lite för mycket från ditt håll på sista tiden för att inläggen ska vara trevliga att läsa.Z Zodde skrev:
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Mycket kokta grodor här, folk har accepterat prisnivån. Öppnar för ännu högre priser för man kan ju alltid skylla på att kontinenten har ännu högre priser.
Och efter valet kommer fastighetsskatt, arvsdkatt, gåvoskatt och kommunal parketingsskatt, troligen tvingas arbetsgivarna ta betalt av de anställda om det inte skall räknas som bedkattningsbar förmån att parkera gratis på jobbet.
King flu skall betalas...
Kollade runt Göteborg, björkved för leverans i sommar begär dom 800kr kubiken för. Snaran dras åt.
Och räntorna är på väg upp.
Blir att köpa underställ i ylle i vår så man är beredd.
Och efter valet kommer fastighetsskatt, arvsdkatt, gåvoskatt och kommunal parketingsskatt, troligen tvingas arbetsgivarna ta betalt av de anställda om det inte skall räknas som bedkattningsbar förmån att parkera gratis på jobbet.
King flu skall betalas...
Kollade runt Göteborg, björkved för leverans i sommar begär dom 800kr kubiken för. Snaran dras åt.
Och räntorna är på väg upp.
Blir att köpa underställ i ylle i vår så man är beredd.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
B BSOD skrev:Konstigt att så mycket träffar på Google om 365 markets handlar om att de håller på med scam, att deras omdöme är 1.0 (helt kassa), och att de har adress i England (men registrerade i Bulgarien), men därmed inte står under motsvarigheten till finansinspektionen i Storbritannien, som för övrigt varnar för bolaget.
Alla röda varningslampor lampor blinkar.
Det tog ett tag trots alla mina försök men ni har rätt, 365Markets i alla dess olika skepnader är ökända bedragare som bla varit involverade i onecoin-härvan.Z Zodde skrev:
Ja, jag har ju inte alla svar såklart men det verkar vara så att de har gas i överflöd och att det går att ordna tankfartyg till en rmlig peng, sen tror jag ju dessutom att Biden och många andra ser det som en vinst att Putins finansiering till krigsmaskinen begränsas. Ovanpå detta går det ju jättedåligt för rubeln.P pmd skrev:Vad kostar det att skeppa gas från Nordamerika jämfört med att pumpa genom en pipeline från Ryssland?
Hur stor är exportkapaciteten för gas från Nordamerika? Hur stor kan den bli det närmaste året?
Utan svar (eller åtminstone en initierad gissning) på de frågorna så är det mycket svårt att säga något om hur mycket import från Nordamerika kommer att påverka gaspriserna i Europa.
Det var ren tur, egentligen oskicklighet för jag agerade bara på magkänsla, men resultatet blev ju bra.P pmd skrev:Det var klokt gjort. Vilka prisnivåer rörde det sig om före, under, och efter fastprisavtalet? (Ja, vad det blir för pris efter vet du förstås inte än, men du kanske kan uppdatera oss när det blir aktuellt?)
Jag får varje höst erbjudande av Vattenfall (min vanliga el-dealer) om "vintersäkring" (4-5 månaders fast pris). Varje år i rätt många år nu har jag avstått och kört vidare på rörligt pris och det har alltid lönat sig. I år tänkte jag efter lite extra innan jag avstod, och tänkte uppenbarligen inte tillräckligt hårt.
Om jag hade tänkt ordentlig mycket och hårt så hade jag å andra sidan kunnat dra ner eluppvärmningen rätt mycket. Tråkigt för omgivningen när det ryker om huvudet, dock.![]()
Jag måste säga att det är och var inte min grej heller, och jag har varit med på forumet i över 15 år och det är först det senaste året som en handfull konton hamnat på min lista. Något har hänt med forumet det senaste året/2 åren, typ. Mer flashback-stil helt enkelt.Z Zodde skrev:
Nu sitter jag och ser en massa inlägg från paralun och karlmb passera med upplysningen att jag ignorerar dem, och jag tänker "vad skönt, nu sparade jag ytterligare lite tid genom att inte läsa dem".
Ja, det är tråkigt, men min tolerans mot de som postar mycket men inte kan bidra med något som vare sig för diskussionen framåt eller ger mig något intressant att fundera över har minskat.
Det var faktiskt ganska jobbigt när jag skulle sätta en person på ignore första gången, det går djupt emot min liberala hållning. Men sen går det lite lättare när vallen väl är bruten och man dessutom börjar upptäcka hur en del dränerar en på energi, kanske utan att förstå det själva ...