Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag tror du missade poängen. Visst kommer det finns nergående trender men från en väldigt hög nivå. Du kan göra din egen tolkning men det finns nyckelfaktorer som säger annat än enbart terminen och hur det påverkar marknaden. Men du kanske har några hemliga ess i rockärmen som inte övriga analytiker känner till. ;)
De som sätter priset känner till det du kallar nyckelfaktorer så dessa ligger i priset. Priset är ett vägt snitt av hela marknaden s förväntningar

B
Jag tror du missade poängen. Visst kommer det finns nergående trender men från en väldigt hög nivå. Du kan göra din egen tolkning men det finns nyckelfaktorer som säger annat än enbart terminen och hur det påverkar marknaden. Men du kanske har några hemliga ess i rockärmen som inte övriga analytiker känner till.
Nej, inga hemliga ess I rockärmen. Men det kanske du har? För övrigt så står det ju I din egen länk att priset på gas förväntas på väg ner ganska kraftigt, vilket stämmer med det jag skriver.

"Average spot LNG prices under the Platts JKM forward curve from CME are US$27.57/MMBtu for 2022 and US$16.99/MMBtu for 2023.”

Du skrev: "prognosen för höga gaspriser består de nästkommande två åren", samtidigt så terminspriserna indikerar en halvering mot nuvarande nivå. Rimmar lite illa kan jag tycka med ditt påstående.

A Anders_Nilsson skrev:
På sommaren gör du inte av med mycket el så då spelar priset ingen roll. På vintern vill många nog säkra upp ett worst case scenario. Speciellt om man har dålig likviditet. Det är det som ligger bakom.
Så det finns fastprisavtal bara för vintermånaderna? Hur långt i förväg kan man teckna sådana?

D
Z Zodde skrev:
Så det finns fastprisavtal bara för vintermånaderna? Hur långt i förväg kan man teckna sådana?
Jag tecknade ett 6-månaders i oktober, elskling är din vän!

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tecknade ett 6-månaders i oktober, elskling är din vän!
Spännande, vad fick du för kw pris då?

Z Zodde skrev:
Nej jag menar att du tecknar fastpris året runt för det är ändå bara priset på vintern som är relevant

Z Zodde skrev:
Du har rätt i att du betalar ett högre premium för fast just nu pga osäkerheten och att detta premium kommer sjunka när vi sakta återgår till normalen. Att de skulle sänka några fastprisavtal för att få mer kunder att teckna tror ha inte en sekund på då svårigheten för säljarna är att få hedgat sig. Då pausar de nog försäljningen istället ( några har redan gjort det)
Erbjuder dom samma kwh pris under hela året menar du, vid fast pris?

Det jag menar är såklart inte att redan befintliga kunder med bundna avtal får ett sänkt pris. Det jag tänker är att nya kunder som binder under tex Juni månad eventuellt kan få ett lägre bundet pris för att det har stabiliserats då, än om man binder idag!

Men kanske funkar det inte så…

Boilerplate4U
B BSOD skrev:
Nej, inga hemliga ess I rockärmen. Men det kanske du har? För övrigt så står det ju I din egen länk att priset på gas förväntas på väg ner ganska kraftigt, vilket stämmer med det jag skriver.

"Average spot LNG prices under the Platts JKM forward curve from CME are US$27.57/MMBtu for 2022 and US$16.99/MMBtu for 2023.”

Du skrev: "prognosen för höga gaspriser består de nästkommande två åren", samtidigt så terminspriserna indikerar en halvering mot nuvarande nivå. Rimmar lite illa kan jag tycka med ditt påstående.
Jag har tyvärr inte något ess i rockärmen och inte heller någon kristallkula men baserar min analys snarare på historiska ("normala") nivåer samt vanlig tillgång/efterfrågan och vad övriga analytiker säger.

Allt är ju relativ med tex trender för sjunkande priser. Med reservation för att jag kommer i ihåg fel så om vi i stället utgår ifrån de faktiska priserna på europamarknaden som normalt legat på runt 20–30 euro per megawatt-timme översatt till motsvarande elpris. Nu ligger vi istället på runt fyra gånger över normala nivåer och december peakade det som värst på nästan 190 euro.

Jag håller med analytikerna att vi fortsättningsvis kommer ligga på mycket höga nivåer men vad det det innebär i exakta priser vågar jag inte spekulera i. Precis som diagrammet i ditt tidigare inlägg visade kommer vi ligga långt över de normala nivåerna t.o.m 2024 och i värsta fall längre om inte EU tittar på andra lösningar. Om du har en analys som pekar på att vi snart kommer nå normala nivåer så återkommer gärna med det.

Sedan ska man inte blanda ihop instrument som CFD med att köpa/sälja på långa kontrakt precis som vilken annan råvarumarknad som helst men det har du säker bättre koll på.

C crazytok skrev:

Det jag menar är såklart inte att redan befintliga kunder med bundna avtal får ett sänkt pris. Det jag tänker är att nya kunder som binder under tex Juni månad eventuellt kan få ett lägre bundet pris för att det har stabiliserats då, än om man binder idag!

Binder man i Juni kommer elbolagen ta höjd för att det är ganska troligt att samma sak som hände den här vintern kan hända igen nästa vinter. Elbolaget vill ha vinst på dig som kund under den tiden du är bunden så binder du över vintern kommer de göra en uppskattning på vad de tror elen kommer att kosta, lägga på sin vinstmarginal och sedan ytterligare en buffert för oförutsedda prisförändringar.

Anledningen att det var fördelaktigt att ha bundet nu denna vinter var att alla elbolag helt missade i sin uppskattning av vad elen skulle kosta och inte hade tillräckligt stor buffert. De lär inte göra om det igen de närmsta åren.

Så om det inte hinner bli enorma skillnader i hur energimarknaden fungerar eller storskalig utbyggnad av elnät och elproduktion som ska hinna vara klar innan nästa vinter så kommer priset per kWh på fasta elavtal gå upp.

• Gilla
Pallewea
  • Laddar…
C crazytok skrev:

Fastpris varierar med terminerna. Poängen var att 1års fastpris inte blir billigare att teckna på sommaren ba’a fatt spoten ev är något billigare då.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Nej jag menar att du tecknar fastpris året runt för det är ändå bara priset på vintern som är relevant
Iår ja, Augusti var dyraste månaden för nåt år sen. Säsongvariationerna historiskt har inte varit särskilt stora.

Jag har tyvärr inte något ess i rockärmen och inte heller någon kristallkula men baserar min analys snarare på historiska ("normala") nivåer samt vanlig tillgång/efterfrågan och vad övriga analytiker säger.

Allt är ju relativ med tex trender för sjunkande priser. Med reservation för att jag kommer i ihåg fel så om vi i stället utgår ifrån de faktiska priserna på europamarknaden som normalt legat på runt 20–30 euro per megawatt-timme översatt till motsvarande elpris. Nu ligger vi istället på runt fyra gånger över normala nivåer och december peakade det som värst på nästan 190 euro.

Jag håller med analytikerna att vi fortsättningsvis kommer ligga på mycket höga nivåer men vad det det innebär i exakta priser vågar jag inte spekulera i. Precis som diagrammet i ditt tidigare inlägg visade kommer vi ligga långt över de normala nivåerna t.o.m 2024 och i värsta fall längre om inte EU tittar på andra lösningar. Om du har en analys som pekar på att vi snart kommer nå normala nivåer så återkommer gärna med det.

Sedan ska man inte blanda ihop instrument som CFD med att köpa/sälja på långa kontrakt precis som vilken annan råvarumarknad som helst men det har du säker bättre koll på.
Var kan man handla CFDs, vem utfärdar sådana?

P Pallewea skrev:
Apropå gaspriser och politik. Här kommer lite OT.
Jag har haft förmånen att möta kolleger från Ukraina och redan för nästan 20 år sedan drog de följande historia. Fritt översatt av mig. Bakgrunden var de återkommande störningarna i gasleveranserna från Ryssland.

”Efter en vinter med både snö och kraftig kyla så tittar solen äntligen fram och sprider lite värme. President U lyfter luren och meddelar president R att man vill förhandla om priset på gas.
R skruvar på kranen.
Fram i maj är det riktigt varmt och president U tycker att R kan dra dit pepparn växer.
R skruvar på kranen.
Potatisen växer fint och skörden ser lovande ut, så vem bryr sig om R?
R skruvar på kranen.
Skörden är bärgad och solen börjar stå lågt, vad kan väl gå fel?
R skruvar på kranen.
Senhösten är kylig och vinter på gång, det verkar vara dåligt tryck i rören?
R skruvar på kranen.
President U ringer så till R och undrar vad som hänt? R säger att vi har väl inget avtal? Liksom varje år inser så U att björnen inte ligger i sitt i ide. Men R är inte den, utan för brödrarfolkens väl och en ringa dusör öppnas så kranen igen.”
Den gängse bilden är nog snarare att R köpte sig politiskt inflytande genom att sälja subventionerad gas till bl.a. U (som nog även fuskade med transitgasen). Sen när R vanskött sin ekonomi så mycket att det verkligen behövde pengarna försökte de runda U med alternativa rutter och gick från mjuk till hård makt mot brödrafolket. Vilket ju verkar gå sådär.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Iår ja, Augusti var dyraste månaden för nåt år sen. Säsongvariationerna historiskt har inte varit särskilt stora.
Jo men konsumtionen i augusti är normalt sett så låg att det är betydelselöst. På sommaren gör jag av med under 1000 kWh per månad, det är december till februari där 70% av förbrukningen ligger. Och på vintern är elen aldrig direkt billig.

D
C crazytok skrev:
Spännande, vad fick du för kw pris då?
129öre ink allt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.