723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Ja, jo, läs valfri utgåva av DI så kan i samma nummer hitta börsanalyser som går åt bägge hållen, jag tror inte att det blir billigt men med dagens prisnivåer så öppnar man för alla spelare i världen att leverera och att de ska ignorera den affärsmöjligheten har jag svårt att se några skäl till.Boilerplate4U skrev:
Pluralis prognoser. Ett axplock:
- Gas Prices to Stay High for Next Two Years, Centrica CEO Says
- Gas markets expected to remain tight for next two years following surge in prices in 2021
- Consumers face years of high energy prices, Big Oil CEOs warn
- Explainer: Why Europe faces climbing energy bills
- Gas prices surge again in Europe, leaving some business owners ‘terrified’ for the future
Jag tänker att alla de som lever i illusionen att våra gamla kärnkraftsverk kunde ha gått för evigt antingen är så pass påverkade av propaganda att de ha tappat verklighetsanknytningen helt, eller så kör de fortfarande runt i sin första bil..
För mej är det mest en långsiktig fråga hur vi skall lösa vårt elbehov i framtiden. Och det måste det planeras för här och nu. Den som kan formulera den mest realistiska lösningen på detta kommer få min röst i höst!
Om vi ser framåt mot 2040 (bara 18 år dit) så är den nuvarande planen att all kärnkraft skall vara avvecklad. Då står vi kvar med max 15.000 MW vattenkraft och ett troligt effektbehov på minst 30.000 MW. De resterande 15.000 MW måste således komma från sol och vind. Idag pendlar den effekten från typ 200 MW till 10.000 MW. Det går helt enkelt inte ihop oavsett hur många vindkraftverk vi smäller upp.
Men om någon kan ge en trovärdig vision hur vi skall klara detta med vindkraft så kommer jag att lyssna.
Om vi ser framåt mot 2040 (bara 18 år dit) så är den nuvarande planen att all kärnkraft skall vara avvecklad. Då står vi kvar med max 15.000 MW vattenkraft och ett troligt effektbehov på minst 30.000 MW. De resterande 15.000 MW måste således komma från sol och vind. Idag pendlar den effekten från typ 200 MW till 10.000 MW. Det går helt enkelt inte ihop oavsett hur många vindkraftverk vi smäller upp.
Men om någon kan ge en trovärdig vision hur vi skall klara detta med vindkraft så kommer jag att lyssna.
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Och som du säger kommer då 50% av effektbehovet från källor som är nyckfulla.G Galten skrev:För mej är det mest en långsiktig fråga hur vi skall lösa vårt elbehov i framtiden. Och det måste det planeras för här och nu. Den som kan formulera den mest realistiska lösningen på detta kommer få min röst i höst!
Decemberpriser snart igen då...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/storsta-karnkraftverket-tvingas-stanga
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/storsta-karnkraftverket-tvingas-stanga
Högt i ett historiskt perspektiv ja (om man jämför med 2020, som var ett krisår åt andra hållet), men inte så galet högt som det varit här under november december.Boilerplate4U skrev:
Pluralis prognoser. Ett axplock:
- Gas Prices to Stay High for Next Two Years, Centrica CEO Says
- Gas markets expected to remain tight for next two years following surge in prices in 2021
- Consumers face years of high energy prices, Big Oil CEOs warn
- Explainer: Why Europe faces climbing energy bills
- Gas prices surge again in Europe, leaving some business owners ‘terrified’ for the future
Det är bara att titta på terminskurvorna så ser man att marknaden räknar med sjunkande naturgaspriser, och även sjunkande elpriser framöver.
Varför jag tänker att det är dumt att binda just nu är pga att elpriserna är just så oregelbundna. Om det stabiliseras under det närmaste halvåret typ sommaren, så kommer dom ha svårt att få folk att binda upp sig på 1-3år med fastpris som överstiger elpris snittet som är just då. Därför tänker jag att dom troligen sänker priset för bindningstiderna denna tid på året.Z Zodde skrev:Eftersom ett 1,2 eller 3 årskontrakt innehåller EXAKT lika många dagar på sommarhalvåret som på vinterhalvåret spelar det ingen roll när på året du binder Jag hade INTE bundit till 81öre på 3 år. Dagens prisnivå är med största sannolikhet INTE den nya normalen så risken är stor att du förlorar mot den som har spot. Varför?
Jo pga mycket hög volatilitet så kostar ett fastavtal klöver.
Och varför jag tror att elpriserna kommer stabiliseras under sommaren är för att det är inte samma konsumtion under sommarhalvåret eftersom man inte har samma behov av uppvärmning då. Sen beror det ju såklart på hur tillgången ser ut då. Det vet man ju inte. Med kärnreaktorer som stänger ner stup i kvarten så blir det ju kanske ett annat läge om vi måste importera elen.
Men jag vet inte alls hur det funkar. Så det är bara en teori!
Apropå gaspriser och politik. Här kommer lite OT.
Jag har haft förmånen att möta kolleger från Ukraina och redan för nästan 20 år sedan drog de följande historia. Fritt översatt av mig. Bakgrunden var de återkommande störningarna i gasleveranserna från Ryssland.
”Efter en vinter med både snö och kraftig kyla så tittar solen äntligen fram och sprider lite värme. President U lyfter luren och meddelar president R att man vill förhandla om priset på gas.
R skruvar på kranen.
Fram i maj är det riktigt varmt och president U tycker att R kan dra dit pepparn växer.
R skruvar på kranen.
Potatisen växer fint och skörden ser lovande ut, så vem bryr sig om R?
R skruvar på kranen.
Skörden är bärgad och solen börjar stå lågt, vad kan väl gå fel?
R skruvar på kranen.
Senhösten är kylig och vinter på gång, det verkar vara dåligt tryck i rören?
R skruvar på kranen.
President U ringer så till R och undrar vad som hänt? R säger att vi har väl inget avtal? Liksom varje år inser så U att björnen inte ligger i sitt i ide. Men R är inte den, utan för brödrarfolkens väl och en ringa dusör öppnas så kranen igen.”
Jag har haft förmånen att möta kolleger från Ukraina och redan för nästan 20 år sedan drog de följande historia. Fritt översatt av mig. Bakgrunden var de återkommande störningarna i gasleveranserna från Ryssland.
”Efter en vinter med både snö och kraftig kyla så tittar solen äntligen fram och sprider lite värme. President U lyfter luren och meddelar president R att man vill förhandla om priset på gas.
R skruvar på kranen.
Fram i maj är det riktigt varmt och president U tycker att R kan dra dit pepparn växer.
R skruvar på kranen.
Potatisen växer fint och skörden ser lovande ut, så vem bryr sig om R?
R skruvar på kranen.
Skörden är bärgad och solen börjar stå lågt, vad kan väl gå fel?
R skruvar på kranen.
Senhösten är kylig och vinter på gång, det verkar vara dåligt tryck i rören?
R skruvar på kranen.
President U ringer så till R och undrar vad som hänt? R säger att vi har väl inget avtal? Liksom varje år inser så U att björnen inte ligger i sitt i ide. Men R är inte den, utan för brödrarfolkens väl och en ringa dusör öppnas så kranen igen.”
Jag tror hela den ”gröna omställningen” kräver att i princip alla blir tvingade till timprisavtal.
Det kommer inte alls funka om alla svenskar sitter med fastprisavtal och har noll incitament att dra ner på konsumtionen när det inte blåser
Det kommer inte alls funka om alla svenskar sitter med fastprisavtal och har noll incitament att dra ner på konsumtionen när det inte blåser
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Jag tror du missade poängen. Visst kommer det finns nergående trender men från en väldigt hög nivå. Du kan göra din egen tolkning men det finns nyckelfaktorer som säger annat än enbart terminen och hur det påverkar marknaden. Men du kanske har några hemliga ess i rockärmen som inte övriga analytiker känner till.B BSOD skrev:Högt i ett historiskt perspektiv ja (om man jämför med 2020, som var ett krisår åt andra hållet), men inte så galet högt som det varit här under november december.
Det är bara att titta på terminskurvorna så ser man att marknaden räknar med sjunkande naturgaspriser, och även sjunkande elpriser framöver.
Du har rätt i att du betalar ett högre premium för fast just nu pga osäkerheten och att detta premium kommer sjunka när vi sakta återgår till normalen. Att de skulle sänka några fastprisavtal för att få mer kunder att teckna tror ha inte en sekund på då svårigheten för säljarna är att få hedgat sig. Då pausar de nog försäljningen istället ( några har redan gjort det)C crazytok skrev:Varför jag tänker att det är dumt att binda just nu är pga att elpriserna är just så oregelbundna. Om det stabiliseras under det närmaste halvåret typ sommaren, så kommer dom ha svårt att få folk att binda upp sig på 1-3år med fastpris som överstiger elpris snittet som är just då. Därför tänker jag att dom troligen sänker priset för bindningstiderna denna tid på året.
Och varför jag tror att elpriserna kommer stabiliseras under sommaren är för att det är inte samma konsumtion under sommarhalvåret eftersom man inte har samma behov av uppvärmning då. Sen beror det ju såklart på hur tillgången ser ut då. Det vet man ju inte. Med kärnreaktorer som stänger ner stup i kvarten så blir det ju kanske ett annat läge om vi måste importera elen.
Men jag vet inte alls hur det funkar. Så det är bara en teori!![]()
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
På sommaren gör du inte av med mycket el så då spelar priset ingen roll. På vintern vill många nog säkra upp ett worst case scenario. Speciellt om man har dålig likviditet. Det är det som ligger bakom.C crazytok skrev:Varför jag tänker att det är dumt att binda just nu är pga att elpriserna är just så oregelbundna. Om det stabiliseras under det närmaste halvåret typ sommaren, så kommer dom ha svårt att få folk att binda upp sig på 1-3år med fastpris som överstiger elpris snittet som är just då. Därför tänker jag att dom troligen sänker priset för bindningstiderna denna tid på året.
Men jag vet inte alls hur det funkar. Så det är bara en teori!![]()