723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Varför jag inte är nationalist? Jag tror helt enkelt att ett öppet frihandlande system är bättre än ett nationellt självförsörjande. Säkerhetspolitik delvis undantaget.
Och för att göra frågan bara lite större är vi ju ändå inte självförsörjande på energi. Vi importerar exempelvis både petroleumprodukter och uran till våra kärnkraftverk.
Och för att göra frågan bara lite större är vi ju ändå inte självförsörjande på energi. Vi importerar exempelvis både petroleumprodukter och uran till våra kärnkraftverk.
Tycker man kan dra hela Europa över med samma kam.. det är bara ett stort sjunkhål..Nötegårdsgubben skrev:
Varför jag inte är nationalist? Jag tror helt enkelt att ett öppet frihandlande system är bättre än ett nationellt självförsörjande. Säkerhetspolitik delvis undantaget.
Och de länderna som inte ens har begripit att bygga produktion ser genom EU till att länder som har god produktion skall få stå för fiolerna och även få deras prisbilder...nej tack.. kapa banden med dessa..
Jag är lite mer optimistisk på gasprisfronten, tror Putin har glömt markandens krafter, redan nu håller det på att etableras rutter med amerikansk gas, som de har gott om, och när detta väl är på plats så har han, åtminstone delvis, förlorat den starka hand han hade haft om Northstream 2 fått öppna. Det går snabbt med marknadsanpassning när arbitragen blir för stora.Boilerplate4U skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Ja, det kan man förstås tycka. Samtidigt vet jag att du i alla fall delvis försörjer dig på skogsarbete. En typisk svensk exportnäring.Maskintok skrev:
Mitt försvar av Tyskland (i den mån man vill läsa det som ett sådant) är dock att de faktiskt inte slutar producera det de konsumerar, utan möjligen slutar producera mer än de konsumerar.
Att de svenska elpriserna påverkas av det är alltså för att Tyskland blir ett transitland, så att vår produktion hjälper till att väga upp de kroniska underskotten i länder som Belgien, Österrike och Italien.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
B BSOD skrev:Vad är det för prognos?
[bild]
Marknaden tror vi passerat det värsta när det gäller naturgasen. Skalan på grafen är väl inte kanon, men marknaden tror på en kraftig sänkning av naturgaspriset.
Vilket är rimligt. Vill minnas att naturgas brukar kosta <20€/MWh.
Så jag skulle tro att elpriserna successivt kommer falla tillbaka till lite mer normala nivåer på några års sikt, även om jag har lite svårt att tro att vi kommer komma tillbaka till 30öre / kWh på årsmedel igen.
Pluralis prognoser. Ett axplock:D djac skrev:Jag är lite mer optimistisk på gasprisfronten, tror Putin har glömt markandens krafter, redan nu håller det på att etableras rutter med amerikansk gas, som de har gott om, och när detta väl är på plats så har han, åtminstone delvis, förlorat den starka hand han hade haft om Northstream 2 fått öppna. Det går snabbt med marknadsanpassning när arbitragen blir för stora.
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Vi kan väl ta ett bättre exempel.harka skrev:
när jag ser kommentarerna – bland annat på byggahus – så får jag inte intryck av att flertalet inte förstår hur lång tid det tar
jag förstår inte kopplingen till din husrenoveringen – att underhålla anläggningar är givetvis viktigt och bra på alla sätt och vis; att bygga en extra villa på tomten bara för att ha den när man får oväntat besök eller om den gamla brinner ner känns inte rationellt
Argumentet att det tar för lång tid blir ju ungefär som att om man skulle bo15 personer i ett hus på 50m2 och 3 rum och argumentera för att det är bättre att ställa upp några tält eller baracker på tomten då bygga ett nytt större hus skulle ta för lång tid.
Vi måste naturligtvis tänka BÅDE lång och kortsiktigt annars kan vi "lappa och laga" vårt elsystem i all evighet.
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Vi har gott om uran i Sverige men kan inte bryta det av "byråkratiska" skäl;Nötegårdsgubben skrev:
https://www.sgu.se/samhallsplanering/energi/uran/
M.a.o. har man valt att inte vara självförsörjande här.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ett lite "kul" inspel;
https://www.di.se/nyheter/vattenfalls-vd-oppnar-for-ny-karnkraft-i-sverige/
Vattenfall gör en vinst på 48 miljarder eller 523%.
VDn hävdar att detta beror på engångshändelser i Tyskland såsom försäljning av kraftverk samt ersättning från Tyska staten. Jag får dock detta till "bara" 19,5 miljarder av en helårsvinst på 48 miljarder. Ytterligare 28,5 miljarder då? Förra året landade de på 7,7...
https://www.di.se/nyheter/vattenfalls-vd-oppnar-for-ny-karnkraft-i-sverige/
Vattenfall gör en vinst på 48 miljarder eller 523%.
VDn hävdar att detta beror på engångshändelser i Tyskland såsom försäljning av kraftverk samt ersättning från Tyska staten. Jag får dock detta till "bara" 19,5 miljarder av en helårsvinst på 48 miljarder. Ytterligare 28,5 miljarder då? Förra året landade de på 7,7...
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
får EU härja även inom detta så är det snart slut med skogsbruket... 4 månader nu vill de ha skyddad skog nationellt..Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det kan man förstås tycka. Samtidigt vet jag att du i alla fall delvis försörjer dig på skogsarbete. En typisk svensk exportnäring.
Mitt försvar av Tyskland (i den mån man vill läsa det som ett sådant) är dock att de faktiskt inte slutar producera det de konsumerar, utan möjligen slutar producera mer än de konsumerar.
Att de svenska elpriserna påverkas av det är alltså för att Tyskland blir ett transitland, så att vår produktion hjälper till att väga upp de kroniska underskotten i länder som Belgien, Österrike och Italien.
under sommarhalvåret... Ska inte ens få röja.. Så EU måste bort...
Allt är redan nedplockat och sålt utomlandsP paralun skrev:Jo det är ju dit vi måste komma att det finns ersättningskraft innan man lägger ner befintlig.
Sen finns det en intressant förveckling just nu och det är att i EU's Taxonomi så är naturgas klassat som hållbart och då borde det finnas ekonomi för EON att driva anläggningarna i Skåne, Sverige kan ju inte ha egna skattesatser på naturgas. Eller har man redan rivit anläggningarna?
Klart bättre än att elda skitig olja i Karlshamn!
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Hur kan priset på naturgas påverka driftskostnader för en kärnreaktor eller ett vattenkraftverk? Jag förstår bara inte.harka skrev:
Eller menar du att priset i Sverige drivits upp av marknadsmekanismer för att Tyskland är desperat att importera el från Sverige eftersom det höga priset på naturgas hör naturgasen dyr?
Men i så fall borde ju all billig vindkraftel användas i stället för den är ju nästan gratis och finns i obegränsad kvantitet.
Eller så kan tyskarna använda sina kärnkraftverk.
Energiewende skulle ju ge massor av billig el, vad har naturgaspriset med detta att göra?
För det är väl inte så att Energiewende är en flumdröm och att tyskarna stängde ner kärnkraftselen innan man säkrat upp att vind och sol kunde ersätta? Räknade man helt iskallt med att Sverige skulle täcka upp?
Och i så fall, var man så taskig att man inte ringde Stockholm och vad dem fortsätta driva Ringhals några år till för att undvika prischocker?
Jag hade förväntat mig att Magda och Merkel hade gjort ett gemensamt uttalande i förväg om att det svenska beslutet att driva Ringhals vidare är det bästa för miljön eftersom vi måste räkna in den tyska omställningen.
Men ett sådant beslut skulle kräva politiskt mod.