723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Har du svårt att följa din egen argumentation?K karlmb skrev:
DU skrev
"Enligt experten Zodde så kommer snart alla priser att vara nere på normala nivåer igen."
CITERA var jag har skrivit det? Du ljuger ju precis som när du påstår att:
"Nordpool ägs av de statliga bolagen i respektive land, som också äger huvudledningarna i landet. "
(Fact is, Nordpool ägs av Euronext, ett börsnoterat företag)
Lutar åt diagnosen mytoman...
Kom ihåg: jag har sparat dina 10 värsta sakfel som när som helst kan publiceras på begäran...
Vem äger Nord Pool?
Nord Pool ägs till 66 % av Euronext. Euronext är en europeisk aktiebörs som grundades 2000 och som har verksamhet i Storbritannien, Portugal, Nederländerna, Frankrike och Belgien. Resterande 34 % ägs av de nordiska transmission system operatörerna (TSO) Energinet, Fingrid, Statsnett, Svenska kraftnät, Kraftnät Åland samt den Litauiska systemoperatören Litgrid.
Nord Pool ägs till 66 % av Euronext. Euronext är en europeisk aktiebörs som grundades 2000 och som har verksamhet i Storbritannien, Portugal, Nederländerna, Frankrike och Belgien. Resterande 34 % ägs av de nordiska transmission system operatörerna (TSO) Energinet, Fingrid, Statsnett, Svenska kraftnät, Kraftnät Åland samt den Litauiska systemoperatören Litgrid.
Euronext tar kontroll över elbörsen Nordpool
https://www.affarsvarlden.se/artikel/euronext-tar-kontroll-over-elborsen-nordpool-6980913
https://www.affarsvarlden.se/artikel/euronext-tar-kontroll-over-elborsen-nordpool-6980913
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Skogsägare
· 23 314 inlägg
Intressant artikel, men lika navelskådande nationalistisk som den svenska debatten. 20 % av tysk el exporteras. Så antingen får man släppa perspektivet att bara vad tyskar konsumerar är relevant, eller titta på fler länder. Eller än hellre, släppa nationalismen helt och börja prata tillgång och efterfrågan på de faktiska sammanflätade marknader vi har. För som vanligt tror jag stt politiker kan förhindra och förstöra, men i övrigt har relativt liten påverkan på de lösningar marknaden tar.P paralun skrev:
Du får göra som mig snart, lägga karln på ignore. Annars käkar det upp för mycket tid.Z Zodde skrev:Jag är egentligen inte nån mästare på spånande eller teorier MEN när jag ser DIREKTA faktafel hugger jag direkt. Ingen på elforumet har haft så mycket direkta sakfel som dig så undrar vad som driver dig att låtsas veta när du gång på gång blir enkelt överbevisad med direkta sakfel- Är du en mytoman?
Det är inte flödet som ändrats utan priset på råvaran.P pmd skrev:
Ungefär som för 1-2 år sedan i kölvattnet på ståltullarna Trump införde, då blev stål dyrare i USA och efterfrågan på trä ökade samtidig som Kanada som svar på handelskrig på flera fronter satt tullar på trä till USA så USA ökade kraftigt sin import av trävoror från Europa.
Priset gick då naturligtvis upp, och ett Svenskt skogsbolag/en Svensk såg som skulle sälja får då valet att sälja för mycket mer pengar till USA än att hålla på och vara snäll med Svenska byggföretag och sälja billigare.
Och vad gäller Nordpool så är det ju en börs med auktionsförfarande, så där kan man nog inte alls sälja sin el till differentierade priser, utan det pris som man betalar i Tyskland, det priset får alla betala som vill åt samma el.
Dvs kabeln exporterar el och importerar pris.
Och det finns ingen hård koppling mellan dessa två parametrar. Det kan flöda lite effekt i kabeln och priset kan vara högt, det kan flöda mycket effekt och priset kan vara högt.
Men även tvärtom, det kan flöda mycket effekt och priset lågt, eller lite effekt och lågt pris.
Jo det är ju dit vi måste komma att det finns ersättningskraft innan man lägger ner befintlig.G Galten skrev:Jag rörde ihop korten lite, tänkte på Öresundsverket (440 MW) men det lades ner något år före skattehöjningen. De ansökte tydligen att få ingå i effektreserven (som Karlshamnsverket) men fick nej. Det var Heleneholmsverket (130 MW) som lades ned direkt efter den galna skattehöjningen på kraftvärme.
Man kunde kanske ha fixat den dåliga överföringskapaciteten av el till Malmö innan man lägger ner lokal elproduktion. Och dessutom räknade de med att gå över till 100% förnybara bränslen till 2025 (enligt länken) och var redan på god väg.
Sen finns det en intressant förveckling just nu och det är att i EU's Taxonomi så är naturgas klassat som hållbart och då borde det finnas ekonomi för EON att driva anläggningarna i Skåne, Sverige kan ju inte ha egna skattesatser på naturgas. Eller har man redan rivit anläggningarna?
Klart bättre än att elda skitig olja i Karlshamn!
Jo min grundsyn är att det är helt rätt att koppla ihop elsystemen men just Tysklands agerande har då gjort att vi hamnat i dagens situation.Nötegårdsgubben skrev:
Intressant artikel, men lika navelskådande nationalistisk som den svenska debatten. 20 % av tysk el exporteras. Så antingen får man släppa perspektivet att bara vad tyskar konsumerar är relevant, eller titta på fler länder. Eller än hellre, släppa nationalismen helt och börja prata tillgång och efterfrågan på de faktiska sammanflätade marknader vi har. För som vanligt tror jag stt politiker kan förhindra och förstöra, men i övrigt har relativt liten påverkan på de lösningar marknaden tar.
Skogsägare
· 23 314 inlägg
Ja, men ska man ha ett nationalistiskt perspektiv ska man kanske först kritisera Belgien, Österrike, Italien och andra länder som historiskt haft handelsunderskott avseende el.
Inte så att jag tror att det är rätt väg att gå, men jag tycker än mindre att det är rätt att kritisera Tyskland på nationalistisk grund för att de slutar försörja grannländerna med el.
Inte så att jag tror att det är rätt väg att gå, men jag tycker än mindre att det är rätt att kritisera Tyskland på nationalistisk grund för att de slutar försörja grannländerna med el.
Varför då?Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men ska man ha ett nationalistiskt perspektiv ska man kanske först kritisera Belgien, Österrike, Italien och andra länder som historiskt haft handelsunderskott avseende el.
Finns ju de som vill gärna kritisera oss i Sverige om vi skulle ha gjort samma sak..
länder ska ha sin egen försörjning av energi och endast importera när någon brist uppstår.. Då ska den vara liten, inte varje dag, varje vecka, månad, varje år...
Det blir inte hållbart...