P pmd skrev:
Huruvida jordbävningsbyggtekniken duger för att hålla ett kärnkraftverk producerande under en jordbävning är för mig dock oklart.
jag killgissar att man automatiskt snabbstoppar kärnkraftverket vid en jordbävning i Kalifornien – i Japan automatstoppar man kärnkraften (långt innan Fukushima), snabbtågen osv

en positiv sidoeffekt med den seismiska osäkerheten är att Kalifornien får cirka 5% av sin el från geovärme – dom har någon geyser som dom plockar värmen ifrån...

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Svenska staten har inte ändrat några förutsättningar hux flux.
Jo. Indirekt via passivitet visavi kablar och export från Norge. Vi är lika beroende av det som norrmännen själva.

Boilerplate4U
K karlmb skrev:
Enligt experten Zodde så kommer snart alla priser att vara nere på normala nivåer igen.
Det finns stor risk för fortsatt kraftiga svängningar pga att:
  • prognosen för höga gaspriser består de nästkommande två åren.
  • inflationen ökar kraftigt
  • Ukkrainakrisen
  • nedstängning av Tysk kärnkraft

K karlmb skrev:
Du glömmer ju att priset i Norge har exploderat. Och direkt så gjorde det det också i Sverige.
du tror inte att prisökningen på gas, kol och utsläppsrätter i Europa inträffade med samma tidräkning i Norge som i Sverige?

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
JAAAA Sverige (SE3+4) har haft Lååååga priser emellanåt sista veckorna utan att du har sett motsvarande i Norge, Är du ute på djupt vatten igen?
Är du förvånad över att svensk vindkraft levererar ibland samtidigt som Norge saknar motsvarande produktion?
Det är ju precis detta som händer när vi är hårt kopplade mot kontinenten, endast vid rekordproduktion från lokal vindkraft så kan man frigöra sig från den allmänna prisnivån i området.

harka harka skrev:
du tror inte att prisökningen på gas, kol och utsläppsrätter i Europa inträffade med samma tidräkning i Norge som i Sverige?
Norge producerar lika lite fossilbsserad el som Sverige. Så hade inga kablar alls funnits hade ingenting hänt.

K karlmb skrev:
Enligt experten Zodde så kommer snart alla priser att vara nere på normala nivåer igen.
Citera där jag säger det, annars tappar du allt förtroende. (snart,alla,normalt)
Eller har du börjaf fejka andra skribenters citat också?

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
  • Ukkrainakrisen
+ då att vi har så mkt varierande vindkraft i Sverige och Danmark.

Z Zodde skrev:
Citera där jag säger det, annars tappar du allt förtroende. (snart,alla,normalt)
Eller har du börjaf fejka andra skribenters citat också?
Men vad bra att du erkänner problemet! , då kan du väl förklara nu då varför vi kommer att få leva med denna nya högre prisnivå i Sverige och Norge?

K karlmb skrev:
Är du förvånad över att svensk vindkraft levererar ibland samtidigt som Norge saknar motsvarande produktion?
Det är ju precis detta som händer när vi är hårt kopplade mot kontinenten, endast vid rekordproduktion från lokal vindkraft så kan man frigöra sig från den allmänna prisnivån i området.
"
Haha, vi är tätt kopplade till Norge med flera kablar sedan många år så blir det högre priser där, då slår det igenom i Sverige också. Det är väl inte direkt en sensationell observation?
Eller har du sett stora prisskillnader där?

Det var du som ifrågasatte om nån sett stora prisskillnader...

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
"
Haha, vi är tätt kopplade till Norge med flera kablar sedan många år så blir det högre priser där, då slår det igenom i Sverige också. Det är väl inte direkt en sensationell observation?
Eller har du sett stora prisskillnader där?

Det var du som ifrågasatte om nån sett stora prisskillnader...
Du får ju skilja på den allmänna prisnivån och enskilda dagar...

K karlmb skrev:
Men vad bra att du erkänner problemet! , då kan du väl förklara nu då varför vi kommer att få leva med denna nya högre prisnivå i Sverige och Norge?
Vad erkänner jag?
Du skriver: jag sagt A
Jag säger:jag inte sagt A
Du säger : då har du har alltså sagt B......!!!???
Are u for real?

Z Zodde skrev:
Vad erkänner jag?
Du skriver: jag sagt A
Jag säger:jag inte sagt A
Du säger : då har du har alltså sagt B......!!!???
Are u for real?
Vad fan har du sagt egentligen?
Nu lägger jag ner att mata troll.

K karlmb skrev:
Du får ju skilja på den allmänna prisnivån och enskilda dagar...
Enskilda dagar birdrar till den Allmäna prisnivån SOM har varit MYCKET LÄGRE i SE3+SE4 sista tiden än i Norge

B
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
  • Ukkrainakrisen
Vad är det för prognos?

Graf över framtida priser på naturgas som visar förväntad sänkning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Marknaden tror vi passerat det värsta när det gäller naturgasen. Skalan på grafen är väl inte kanon, men marknaden tror på en kraftig sänkning av naturgaspriset.

Vilket är rimligt. Vill minnas att naturgas brukar kosta <20€/MWh.

Så jag skulle tro att elpriserna successivt kommer falla tillbaka till lite mer normala nivåer på några års sikt, även om jag har lite svårt att tro att vi kommer komma tillbaka till 30öre / kWh på årsmedel igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.