K karlmb skrev:
Var har ni siffrorna för Norges elexport?
Och menar du att det inte är ett fullt pågående prisjuck hela vintern?
Blev allt normalt igen efter UK-kabeln kom igång?
Du har fortfarande inte kommit med någon som helst egen förklaring till prisjucket.
Uppgången kom förra året. (Uppgång=uppjuck, prisjuck) sorry om det var oklart.
NEJ vi har inte haft nån prisuppgång iår, priset har sakta sjunkit tillbaka, inte som en ballong som spricker men som sakta pyser ut luft.

Jo, jag har ett ANTAL gånger kommit med förklaringen men om du inte läser vad jag skriver får du skylla dig själv. Kolla bakåt på när du ställde frågan förra gången så finner du svaret

Z Zodde skrev:
Aha Norden är Nordpools område nu...

Varför skrev att Tyskland är med i ett tidigare inlägg ??

Ett axplock av dina citiat
"

Beslutet om norgekablarna togs innan mer än kanske Tyskland var med i Nordpool.
På den tiden hade man iaf veto.
Tror du Tyskland fick bestämma själv att de skulle gå med tex?

"Tyskland kunde inte komma in i Nordpools handelsområde utan att de befintliga staterna i Nordpool gick med på det."

och

"Nordpool är en sammanslagning av flera länders elmarknad.
Den har de ländernas regeringar makten över.
Ungefär som inre marknaden i EU.
Tror du det är mer vilda västern inom Nordpool- marknaden än inom EUs inre marknad"

Ovanstående visar hur du ändrar din verklighet allteftersom.
Vad är det "Nordpools länders" regeringar har makten över?

Varför sa du Tyskland var med när du nu hävdar motsatsen?
Alla utom du känner till att Tyskland är bana vid helt andra prisnivåer än vi i Norden så alla utom du har hela tiden fattat att vi diskuterat Elprisrekorden i NORDEN.:rolleyes:
Men bra, välkommen in i matchen nu då!
Ärligt talat verkar du inte ha mkt att tillföra här eftersom du hela tiden undviker att prata om din egen förklaring till ELPRISREKORDET I NORDEN.
För 5e gången, vad är din egen förklaring till fenomenet?

Z Zodde skrev:
Uppgången kom förra året. (Uppgång=uppjuck, prisjuck) sorry om det var oklart.
NEJ vi har inte haft nån prisuppgång iår, priset har sakta sjunkit tillbaka, inte som en ballong som spricker men som sakta pyser ut luft.

Jo, jag har ett ANTAL gånger kommit med förklaringen men om du inte läser vad jag skriver får du skylla dig själv. Kolla bakåt på när du ställde frågan förra gången så finner du svaret
Det är inga normala priser ännu så länge. Långt därifrån.
Du har inte förklarat någonting, bara svamlar om flera tillfälliga samverkande faktorer som ändå är för svåra för oss andra att begripa.
Jag kan upplysa dig om att de fortsätter att samverka långt in i februari.

K karlmb skrev:
Alla utom du känner till att Tyskland är bana vid helt andra prisnivåer än vi i Norden så alla utom du har hela tiden fattat att vi diskuterat Elprisrekorden i NORDEN.:rolleyes:
Men bra, välkommen in i matchen nu då!
Ärligt talat verkar du inte ha mkt att tillföra här eftersom du hela tiden undviker att prata om din egen förklaring till ELPRISREKORDET I NORDEN.
För 5e gången, vad är din egen förklaring till fenomenet?
NEJ, ingen utom du har koll på vad dina ständigt ändrade definitioner på "nordpool området är"

Vi diskuterar elpriset i SVERIGE (Varierar kraftigt i Norden så varför skulle vi se Norden som en enhet)'
Du pratar om kraftigt ökad export, först pratar vi om månader, sen kvartal, sen helt pllötsligt att det gällde inte Sverige utan "Nordpool området" som du nu definierar som Norden (Men VARFÖR i H*E skriver du inte Norden då)
Jo för skriver man Nordpool området så kan man ändra efter behag när man blir överbevisad.
DU har enligt citat ovan sagt att TYSKLAND tillhör "NordpoolOmrådet" men det passar helt plötsligt inte?

Och om jag säger att du får svårt att finna siffror som styrker ditt påstående om kraftigt ökad export, ja då gidder du inte leta efter dom...?? ETT enkelt Pudlande hade varit bättre

• Älska
RoAd
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är inga normala priser ännu så länge. Långt därifrån.
Du har inte förklarat någonting, bara svamlar om flera tillfälliga samverkande faktorer som ändå är för svåra för oss andra att begripa.
Jag kan upplysa dig om att de fortsätter att samverka långt in i februari.
a) Jag har inte sagt priserna är normala, prisuppgången har däremot ebbat ut och vi sjunker sakta tillbaka. got it?
b) du skriver "faktorer som ändå är för svåra för oss andra att begripa.". Jag ser tvärtemot att alla andra bortsett från dig känner till att det framförallt är höga gaspriser men också mindre vatten i magasinen i COMBO med marginalprissättningen som gav prisutvecklingen

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
NEJ, ingen utom du har koll på vad dina ständigt ändrade definitioner på "nordpool området är"

Vi diskuterar elpriset i SVERIGE (Varierar kraftigt i Norden så varför skulle vi se Norden som en enhet)'
Du pratar om kraftigt ökad export, först pratar vi om månader, sen kvartal, sen helt pllötsligt att det gällde inte Sverige utan "Nordpool området" som du nu definierar som Norden (Men VARFÖR i H*E skriver du inte Norden då)
Jo för skriver man Nordpool området så kan man ändra efter behag när man blir överbevisad.
DU har enligt citat ovan sagt att TYSKLAND tillhör "NordpoolOmrådet" men det passar helt plötsligt inte?

Och om jag säger att du får svårt att finna siffror som styrker ditt påstående om kraftigt ökad export, ja då gidder du inte leta efter dom...?? ETT enkelt Pudlande hade varit bättre
Alla vet också att vi har haft liknande låg prisnivå i hela Norden om man jämför med kontinenten. Vem försöker du lura?
Patetisk elhandlare i Norge som tror alla svenskar är korkade.

Z Zodde skrev:
a) Jag har inte sagt priserna är normala, prisuppgången har däremot ebbat ut och vi sjunker sakta tillbaka. got it?
b) du skriver "faktorer som ändå är för svåra för oss andra att begripa.". Jag ser tvärtemot att alla andra bortsett från dig känner till att det framförallt är höga gaspriser men också mindre vatten i magasinen i COMBO med marginalprissättningen som gav prisutvecklingen
a) De har långt ifrån ebbat ut, Herregud...
b) svängningar i gaspriset har aldrig tidigare fortplantar sig till den NORDISKA elmarknaden i denna omfattning. Vattenbristen ja, var har du siffrorna som visar norsk elproduktion 2021 och bakåt?

K karlmb skrev:
Alla vet också att vi har haft liknande låg prisnivå i hela Norden om man jämför med kontinenten. Vem försöker du lura?
Patetisk elhandlare i Norge som tror alla svenskar är korkade.
Jag är själv svensk så varför skulle jag tro alla svenskar var korkade? Återigen fablar du. Däremot har du svårt att ta till dig fakta.

Det är bara mot dig jag har denna diskussion och det endast pga du så ofta slirar på sanningen och självsäkert slänger ur dig saker som är direkt fel.
(Började med att du trodde att Nordpool ägdes av de Nordiska staterna då det stod på en Wiki sida icke uppdaterad på 10år)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
K karlmb skrev:
a) De har långt ifrån ebbat ut, Herregud...
b) svängningar i gaspriset har aldrig tidigare fortplantar sig till den NORDISKA elmarknaden i denna omfattning. Vattenbristen ja, var har du siffrorna som visar norsk elproduktion 2021 och bakåt?
Suck, nya fel.

PRISUPPGÅNG är en riktning, inte en nivå.

Har elpriset (spot SE 3-4) gått upp eller ned iår?

• Arg
karlmb
  • Laddar…
F
harka harka skrev:
en snabb koll hos BP säger att Sverige stod för 0.4% av klotets energikonsumtion år 2020 (men allt inte fossilt)

men vi har ju våra europeiska grannar också, så om de slår följe så blir det 14%

och om våra övriga grannar slår följe blir det 100%
så på decimalen stämde rätt bra då eller? sen om det är första eller andra decimalen kan man ju fundera på om man tar hänsyn till att vi faktiskt redan är i toppen vad gäller fossilfritt.

Sen vad du vill ha sagt med europeiska grannar mm förstår jag inte, nu gällde det Sverige och inget annat. Om nån frågar vad du tjänar, summerar du du hela kvarterets lön eller nöjer du dig med att presentera endast din egen?

Z Zodde skrev:
Suck, nya fel.

PRISUPPGÅNG är en riktning, inte en nivå.

Har elpriset (spot SE 3-4) gått upp eller ned iår?
Du svamlar vidare. Alla fattar att med prisuppgången här menas vårt nya normala. Dvs dagens höga prisnivå.
Förstår du nu?
Att priset är lägre i januari än i december vet du ju egentligen också förklaringen till, det blåste mkt mer i januari än i december, det var dessutom inte lika kallt.
Den underliggande prisnivån är dock fortfarande betydligt högre än tidigare år.

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du svamlar vidare. Alla fattar att med prisuppgången här menas vårt nya normala. Dvs dagens höga prisnivå.
Förstår du nu?
Att priset är lägre i januari än i december vet du ju egentligen också förklaringen till, det blåste mkt mer i januari än i december, det var dessutom inte lika kallt.
Den underliggande prisnivån är dock fortfarande betydligt högre än tidigare år.

"Alla fattar" skriver du hela tiden. Trots att många inte förstår vad du skriver (Du har många obesvarade frågor från andra skribenter än mig) Varför detta behov av "alla fattar vad jag menar"

Som jag skrev tidigare, skilj på PRISUPPGÅNG och PRISNIVÅ!!
Priset har gått NED i Januari, vi har inte haft en ELPRISUPPGÅNG iår (Den kom förra året)
Om du med elprisuppgång menar hög nivå rekommenderas du att skriva JUST det.

Alltför ofta har du skrivit en sak för att sen mena motsatsen och skylla på dom som inte förstår din syftning.

VI har aldrig pratat om ORSAKEN till lägre priser i Januari (försök att byta ämne igen)

Hur var det med Tyskland? ÄR de inne eller ute av "Nordpools område" idag?

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
"Alla fattar" skriver du hela tiden. Trots att många inte förstår vad du skriver (Du har många obesvarade frågor från andra skribenter än mig) Varför detta behov av "alla fattar vad jag menar"

Som jag skrev tidigare, skilj på PRISUPPGÅNG och PRISNIVÅ!!
Priset har gått NED i Januari, vi har inte haft en ELPRISUPPGÅNG iår (Den kom förra året)
Om du med elprisuppgång menar hög nivå rekommenderas du att skriva JUST det.

Alltför ofta har du skrivit en sak för att sen mena motsatsen och skylla på dom som inte förstår din syftning.

VI har aldrig pratat om ORSAKEN till lägre priser i Januari (försök att byta ämne igen)

Hur var det med Tyskland? ÄR de inne eller ute av "Nordpools område" idag?
Diskussionen om Tyskland handlade om hur de kom med i Nordpool i ett senare skede.
Försök inte blanda bort korten.
Du har fått svar på vad tråden handlar om, att Sveriges pris är mkt starkt kopplat till övriga Norden och att Nordens elpriser numera är nästan lika starkt kopplade till kontinentens priser.
Det var du som tog upp lägre priser jsnuari, fick jag inte ge en förklaring på dem då?
Hur blir det med din förklaring på den höga prisnivån vi har sedan i somras i NORDEN?

K karlmb skrev:
Diskussionen om Tyskland handlade om hur de kom med i Nordpool i ett senare skede.
Försök inte blanda bort korten.
Du har fått svar på vad tråden handlar om, att Sveriges pris är mkt starkt kopplat till övriga Norden och att Nordens elpriser numera är nästan lika starkt kopplade till kontinentens priser.
Det var du som tog upp lägre priser jsnuari, fick jag inte ge en förklaring på dem då?
Hur blir det med din förklaring på den höga prisnivån vi har sedan i somras i NORDEN?
Det är DU som avstår från att definiera vad du just den dagen räknar till ditt sk "Nordpool område..."
Sen har du mage att kritisera dom som inte förstår hur du tänker...
Om Tyskland kommit med "i ett senare skede" så är dom väl med idag?'
Och om du IDAG skriver "Nordpools område" så måste det väl inkludera Tyskland?

Var det så enkelt att du bara menade Norden så ger jag dig rådet att skriva just "Norden" istf att dribbla bort dig själv.

Vad är det som driver dig att hela tiden slänga ur dig påståenden som du säkert tror på men lätt kan bevisas vara felaktiga? PÅ vilket sätt tycker du det gynnar tråden?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Man visste från början att vind och sol är vansinne så det gällde att krascha kärnkraften för att ställa folket inför ett facit accompli så de kan fås att acceptera blackouter och liknande. Titta på det politiskt korrekta Kalifornien som nu tvingas paniksatsa på fossil el.
...Titta på det politiskt korrekta Kalifornien som nu tvingas paniksatsa på fossil el...

i Kalifornien har det genom åren byggts sammanlagt nio kärnreaktorer
– tre av dom byggdes på 50-talet samt i början på sextiotalet och var väldigt små, mindre än vad ett dussin moderna vindsnurror ger idag, och de lades ner på sextio- och sjuttiotalet, och så var de bara sex

– en reaktor kokade torrt i ånggeneratorn vilket var den tredje värsta kärnkraftsincidenten i USAs historia, den hade då bara varit produktiv under 40% utav sin 15-åriga karriär; en lokal folkomröstning beseglade dess öde och den fick stänga samma år, 1989; och så var de bara fem

– en reaktor var lite mindre än en Barsebäck och det krävdes ombyggnationer för över en miljard kronor så ägarna valde att stänga av den i stället, året var 1992; så var de bara fyra

– två reaktorer (på samma verk som den förra) hade lite väl mycket otur, en läckte ut radioaktivitet (det mesta stannade dock inne i reaktortanken) och vid en inspektion visade det sig att de nybytta ånggeneratorerna hade omfattade problem (15000 skador på 3000 rör) och de förbjöds att återstarta reaktorerna innan allt åtgärdats så i stället stängdes de av permanent 2013; så var de bara två

– två reaktorer vid ett kärnkraftverk är fortfarande i drift, driftsatta vid mitten av 80-talet och har tillstånd att köra till 2025, båda på 1.1 GW; det har visat sig att verket är byggt mindre än två kilometer från en förkastningsspricka och fem kilometer från en annan

naturgas är den största energikällan för elproduktion i Kalifornien och har varit så i många decennier, idag finns ett sjuttiotal aktiva gaskraftverk på sammanlagt närmare 30 GW, och en del av dessa kommer att pensioneras framöver

det som belackarna lyfter fram är att Kalifornien har givit tillstånd att införskaffa fem nya gasturbiner för att möta farhågor inför sommaren – dessa har en sammanlagd effekt på 0.15 GW

sol och vind står för 22% av elen som produceras inom delstaten, alltså lite mer än hur det ser ut i Sverige

men oaktat försöken till att ta politiska poänger och peka finger så är läget prekärt för Kalifornien – det finns inga marginaler för torrår som skulle leda till minskad vattenkraft och dom importerar redan cirka 30 % av sitt elbehov från grannstater

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.