P
vad har cementa frågan med energi priser mm att göra?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad var det som hände för ett år sen som jag missat?
Är vi som NK idag? Eller har vi avskaffat någon protektionism?
Du måste nog förklara det här lite bättre, så även jag hänger med ...
Under några veckor mitt i sommaren ritades hela elpriskartan i Norden om när 2 nya feta kablar från Sydnorge plötsligt fick bägaren att rinna över så vi började importera kontinentens elpriser.

P paralun skrev:
Jo men dagens LED-lampor är ju bra och tänder snabbt, imho.
Fast nu var det inte led utan kompaktlysrörslampor jag avsåg.

R
Maskintok skrev:
vad har cementa frågan med energi priser mm att göra?
Det undrar faktiskt jag också :)

Z Zodde skrev:
Du verkar ha glömt att du lovade komma tillbaka med siffror, hittade du nåt?

Sen är Problemet är att vi inte förstår vad ditt påhittade område med ”Nordpool länderna”
(Nordpool är en börs som har medlemmar i ett stort antal länder, man är aktiv på en gemensam elmarknad i konkurrens med ett antal andra börser.

vad är Nordpool länderna?

Ibland har det varit Norden
Ibland har det inkluderat Baltikum
Ibland har det inkluderat Tyskland,Polen och Holland
Ibland har även UK varit med.

Definiera nu om t.ex. Tyskland är med i det du kallar Nordpool-länder!!

Att prata om export och först i efterhand mena att det inte var Sverige (eller ev. Sverige/Norge) utan nåt godtyckligt valt antal länder bidrar näppe till klarhet i tråden.

Räknad Tyskland in i ditt område? Ja eller nej?

Du måste haft nån form av statistik lr siffror som underbyggt ditt citat, kan du inte bara publicera dom?
Du ältar att du inte förstår vad Nordpool området är....du har lika dåligt minne där för jag har förklarat att det är de nordiska länderna som en gång startade Nordpool ihop.
Kan vi lämna den diskussionen nu när du fått svar ?
Du fick svar gällande siffror, du säger att det saknas statistik för annat än Sverige, och då bryr jag mig inte om att hjälpa dig hitta något.
Men du som vet allt kanske kan visa var jag hittar siffrorna för Norges elöverföring de senaste åren så får vi se hur fel jag har?

P
R RoAd skrev:
Det undrar faktiskt jag också :)
Ja..det finns ju en tråd om cementa.. Och där står även svaren på vissa frågor...

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De vill bygga i havet utanför Öckerö och Kungälvs kommuner. De kan bygga i sin egen kommun (södra skärgården), men det vill de inte....
A) vem vill inte bygga?
B) inte är det väl inom nån kommun om man bygger vid territorualvattengränsen?

• Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag förstår inte riktigt orsakssambandet. Jag tvivlar lite på att MP lyckades förmå sin koalitionspartner att ignorera det faktum att det fanns kablar till kontinenten. Dessa kablar har ju till största delen funnits där sen innan valet 2014.
Det har fungerat utmärkt med de kablar som funnits sedan länge och med de exportbegränsningar som SVK tillämpat tidigare. Men någon gång kommer man ju upp i precis den kapacitet på ihopkopplingen med kontinentens elnät för att också deras priser ska slå igenom mer bara tillfälligt.
Det var det som inträffade i somras när de senaste 2 kablarna kom i fullt bruk och kraften flödade ut ur DE NORDISKA LÅNDERNA.
(Fattar du nu, Zodde? )
I samma veva har SVK plötsligt börjat lyssna på EU som hävdar att vi minsann ska exportera 70% av tillgänglig överföringskapacitet, även om det kraftigt påverkar tillgången och priset i NORDEN.

Redigerat:
K karlmb skrev:
Under några veckor mitt i sommaren ritades hela elpriskartan i Norden om när 2 nya feta kablar från Sydnorge plötsligt fick bägaren att rinna över så vi började importera kontinentens elpriser.
UK kabeln togs i kommersiell drift månader efter prisjucket. ( har sagts tidigare men då du nämnde alzheimers ska du väl rensa framför egen dörr först)
Hade du några siffror på den ” kraftigt ökade exporten ” som orsakade prisrallyt?
Tror det är 19e gången jag påminner dig om samma fråga som du duckar för varje gång.

• Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
UK kabeln togs i kommersiell drift månader efter prisjucket. ( har sagts tidigare men då du nämnde alzheimers ska du väl rensa framför egen dörr först)
Hade du några siffror på den ” kraftigt ökade exporten ” som orsakade prisrallyt?
Tror det är 19e gången jag påminner dig om samma fråga som du duckar för varje gång.
Var har ni siffrorna för Norges elexport?
Och menar du att det inte är ett fullt pågående prisjuck hela vintern?
Blev allt normalt igen efter UK-kabeln kom igång?
Du har fortfarande inte kommit med någon som helst egen förklaring till prisjucket.

Redigerat:
B
Jag är lite förvånad över att ingen ännu kommit med förslaget att montera dioder på ledningarna till andra länder...

• Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag är lite förvånad över att ingen ännu kommit med förslaget att montera dioder på ledningarna till andra länder...
Det har jag föreslagit på flera ställen :cool:

B
K karlmb skrev:
Det har jag föreslagit på flera ställen :cool:
Ah, 7600 inlägg senare är man ju lite utanför debatten :rofl:

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag hörde med Energiforsk angående prismodellen för export/import man använde som underlag men den kom av någon anledning inte med i rapporten. Vid frågan om de kan tänka sig att komplettera med detta skulle man diskutera saken.
Ja, det var ju intressant.
Bra initiativ!

K karlmb skrev:
Du ältar att du inte förstår vad Nordpool området är....du har lika dåligt minne där för jag har förklarat att det är de nordiska länderna som en gång startade Nordpool ihop.
Kan vi lämna den diskussionen nu när du fått svar ?
Du fick svar gällande siffror, du säger att det saknas statistik för annat än Sverige, och då bryr jag mig inte om att hjälpa dig hitta något.
Men du som vet allt kanske kan visa var jag hittar siffrorna för Norges elöverföring de senaste åren så får vi se hur fel jag har?
Aha Norden är Nordpools område nu...

Varför skrev att Tyskland är med i ett tidigare inlägg ??

Ett axplock av dina citiat
"

Beslutet om norgekablarna togs innan mer än kanske Tyskland var med i Nordpool.
På den tiden hade man iaf veto.
Tror du Tyskland fick bestämma själv att de skulle gå med tex?

"Tyskland kunde inte komma in i Nordpools handelsområde utan att de befintliga staterna i Nordpool gick med på det."

och

"Nordpool är en sammanslagning av flera länders elmarknad.
Den har de ländernas regeringar makten över.
Ungefär som inre marknaden i EU.
Tror du det är mer vilda västern inom Nordpool- marknaden än inom EUs inre marknad"

Ovanstående visar hur du ändrar din verklighet allteftersom.
Vad är det "Nordpools länders" regeringar har makten över?

Varför sa du Tyskland var med när du nu hävdar motsatsen?

• Älska
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.