Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Jag fattar inte varför S lät MP få igenom sina vansinnesförslag när man nu uppenbart inte längre vill kännas vid konsekvenserna.
Hmm, vem åsyftar du med "man nu .."
Som meningen är uppbyggd känns det som S.
Och de kanske inte vill kännas vid konsekvenserna ... :thinking: kanske inte MP heller.

Däremot är det märkligt att MP inte firar och framhäver sin roll i att två till reaktorer blev nedstängda.
Det har ju faktiskt ändå varit partiets kärnfråga och högsta dröm sedan det startade på 80-talet, det de lovat sina väljare i alla år.
Nu är det verkligen läge att ta åt sig äran, dels är det ju partiets politiska företrädare som verkligen haft ett finger med i spelet, dessutom kommer de inte få någon konkurrens, det är inget annat parti som kommer försöka stjäla en del av äran.
Varsågod MP, nu har ni verkligen chansen att glänsa med framgången i ensam majestät!

• Gilla
  • Haha
gone_fishing och 4 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och de kanske inte vill kännas vid konsekvenserna ... :thinking: kanske inte MP heller.

Däremot är det märkligt att MP inte firar och framhäver sin roll i att två till reaktorer blev nedstängda.
Det har ju faktiskt ändå varit partiets kärnfråga och högsta dröm sedan det startade på 80-talet, det de lovat sina väljare i alla år.
Nu är det verkligen läge att ta åt sig äran, dels är det ju partiets politiska företrädare som verkligen haft ett finger med i spelet, dessutom kommer de inte få någon konkurrens, det är inget annat parti som kommer försöka stjäla en del av äran.
Varsågod MP, nu har ni verkligen chansen att glänsa med framgången i ensam majestät!
Finns inte mycket att fira när de väl nyktrade till...

useless useless skrev:
Finns inte informationen här:
[länk]
[länk]
?
Det är möjligt, men det är på ett ganska värdelöst format. För att kunna göra en motsvarande website måste det finnas ett API att använda. SVK har dock något G inom detta tror jag, har jag hört från de som gör https://app.electricitymap.org/

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att de flesta av oss vet för lite om exempelvis Tyskland för en bra diskussion. Vad jag kan se är Tyskland historiskt sett både EU:s största elproducent och -exportör. Detta har historiskt sett främst varit kolbaserat, men är nu i växande (och betydande) grad baserat på gas och vind. Kärnkraften är som bekant på väg ut, men har aldrig som i Sverige varit bärande i systemet, även om det varit viktigt.

Så de stora bovarna, eller freerider-länderna eller vad man vill kalla dem, har alltid varit några andra. Tyskland har varit och lär fortsätta vara en nettoexportör av el. Men om den exporten minskar med 30 eller 50 % får det förstås konsekvenser.

Är det Tysklands fel? Ja, delvis genom deras nationella och EU-mässiga pådrivande för fossila kraftkällors plats i energimixen, men många fler länder borde också få plats i skamvrån. Länder som själva inte velat smutsa ner, men som gladeligen accepterat att elsystemets ryggrad varit tyskt kol och nu i ökande grad rysk/tysk gas.
DI postade den här debattartikeln om Tysklands självvalda situation
https://www.di.se/debatt/debatt-vad-ni-an-gor-i-sverige-kopiera-inte-tysk-energipolitik/
Nu en månad senare så har dilemmat fördjupats pga den politiska situationen i Europa.
Citat:
Tyskland för en energipolitik som är dömd att misslyckas av ekonomiska, klimatmässiga och geopolitiska skäl. Vad ni än gör i Sverige – kopiera inte denna självdestruktiva politik.

Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 3 till
  • Laddar…
Jag vet inte om det diskuterats i tråden men om vi ser till den lokala elbristen i Malmö med omnejd (och hela SE4 egentligen) så är det inte bara reaktorer som lagts ner, utan även kraftvärmeverket i Malmö. Det levererade mer el än hela Malmö kommuns behov. Men regeringen lade en straffbeskattning på kraftvärme som gjorde verket omöjligt att driva vidare. Restvärmen från verket gick till fjärrvärme. På grund av nedläggningen fick Malmö utöka förbränning av sopor för att hålla igång fjärrvärmen (man importerar tom sopor från EU för att ha tillräckligt med bränsle). Nu skall även sopförbränningen beläggas med straffskatt, men det är en annan diskussion.

Verket drevs iofs av naturgas, men med ökande inblandning av biogas (c:a 1/3 av gasen var biogas när de stängde). Så på sikt hade verket kunnat bli koldioxidneutralt. Men Ygeman och co gjorde ändå processen kort. Så nu finns det mej veterligen ingen planerbar elproduktion kvar i hela Skåne. Man kanske kunde haft lite mer konsekvensanalys…

• Gilla
  • Ledsen
gone_fishing och 9 till
  • Laddar…
Heleneholmsverket låg för övrigt bara en kilometer från Pågens fabrik, som inte fick utökas pga lokal elbrist härom året...

• Gilla
  • Ledsen
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Jag vet inte om det diskuterats i tråden men om vi ser till den lokala elbristen i Malmö med omnejd (och hela SE4 egentligen) så är det inte bara reaktorer som lagts ner, utan även kraftvärmeverket i Malmö. Det levererade mer el än hela Malmö kommuns behov. Men regeringen lade en straffbeskattning på kraftvärme som gjorde verket omöjligt att driva vidare. Restvärmen från verket gick till fjärrvärme. På grund av nedläggningen fick Malmö utöka förbränning av sopor för att hålla igång fjärrvärmen (man importerar tom sopor från EU för att ha tillräckligt med bränsle). Nu skall även sopförbränningen beläggas med straffskatt, men det är en annan diskussion.

Verket drevs iofs av naturgas, men med ökande inblandning av biogas (c:a 1/3 av gasen var biogas när de stängde). Så på sikt hade verket kunnat bli koldioxidneutralt. Men Ygeman och co gjorde ändå processen kort. Så nu finns det mej veterligen ingen planerbar elproduktion kvar i hela Skåne. Man kanske kunde haft lite mer konsekvensanalys…
Är det Heleneholmsverket du avser?
https://via.tt.se/pressmeddelande/r...duktion?publisherId=1035173&releaseId=3256010
Redan 2019 visste men då det här och vad jag kan se så bommade man då igen Öresundsverket ett par år tidigare. Pinsamt dåligt, imho.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Är det Heleneholmsverket du avser?
[länk]
Redan 2019 visste men då det här och vad jag kan se så bommade man då igen Öresundsverket ett par år tidigare. Pinsamt dåligt, imho.
Jag rörde ihop korten lite, tänkte på Öresundsverket (440 MW) men det lades ner något år före skattehöjningen. De ansökte tydligen att få ingå i effektreserven (som Karlshamnsverket) men fick nej. Det var Heleneholmsverket (130 MW) som lades ned direkt efter den galna skattehöjningen på kraftvärme.

Man kunde kanske ha fixat den dåliga överföringskapaciteten av el till Malmö innan man lägger ner lokal elproduktion. Och dessutom räknade de med att gå över till 100% förnybara bränslen till 2025 (enligt länken) och var redan på god väg.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Boilerplate4U
useless useless skrev:
Finns inte informationen här:
[länk]
[länk]
?
Jag måste medge att Australiens sajt är en smula mer sofistikerad i sin framställning.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Helt rätt. Därför borde sossarna stått upp mot MP och sagt nej. Jag fattar inte varför S lät MP få igenom sina vansinnesförslag när man nu uppenbart inte längre vill kännas vid konsekvenserna.
Makten framför allt så klart.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Inget konstigt egentligen, de är som tidigare nämnt långt i från dumma och vet nog mycket väl motståndet i opinionen mot deras verkliga mål. De agerar slugt genom att infiltrera alla nivåer i samhället och kokar därefter soppan mycket långsamt. Bit för bit utan att göra allt för mycket rabalder om det, än mindre erkänna det allt för mycket offentligt.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
P pmd skrev:
Massmedia har inte så bra koll på fusionsforskningen, så jag är egentligen inte så förvånad. Media ekar mest pressmeddelanden från fusionsforskarna utan att reflektera över vad de rapporterar.

I augusti förra året lyckades ett forskarlag vid Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL) i USA få ut mer energi ur en fusion än vad de petade in. Det räckte dock inte för att hålla reaktionen vid liv.
Den här artikeln är inte så bra på att förklara detaljerna så man måste nog läsa mer på LLNL
[länk]
BBC rapporterade igår att JET Laboratory kommit en liten bit på vägen i alla fall:

- "BBC - Major breakthrough on nuclear fusion energy (9 February 2022)"

S har insett att den nuvarande politiken är vansinnig men det politiska priset för att korrigera är för högt. Därför kommer man att driva samhället in i en total kollaps för att folk sedan skall gå med på vad som helst utan protester. Det är ungefär lika vansinnigt som i slutet av andra världskriget när man tvingade småpojkar, dvs Tysklands framtid, att dö för ledarskapet.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det strömmar inte någonstans oavsett politik, pga ekonomin, och säg nu inte att det är för att Miljöpartiet har global makt...
Du slår på en död häst (som vi säger på nysvengelska). I dagens politiska klimat är det givetvis mycket få som vågar satsa pengar på att bygga kärnkraftverk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.