723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag tänker på de i perspektivet att bygga snabbt, de ska tas fram, köras i drift, förbättras osv, och sen kan man tänka sig att investera, då har förmodligen de alternativa energislagen redan tagit över marknaden och de problem som idag finns blivit lösta.P pmd skrev:
Massmedia har inte så bra koll på fusionsforskningen, så jag är egentligen inte så förvånad. Media ekar mest pressmeddelanden från fusionsforskarna utan att reflektera över vad de rapporterar.Mikael_L skrev:
I augusti förra året lyckades ett forskarlag vid Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL) i USA få ut mer energi ur en fusion än vad de petade in. Det räckte dock inte för att hålla reaktionen vid liv.
Den här artikeln är inte så bra på att förklara detaljerna så man måste nog läsa mer på LLNL
https://www.sciencealert.com/for-th...nerated-more-energy-than-absorbed-by-the-fuel
Det är ett mycket litet problem om miljön skulle bli ett snäpp för bra, det finns väsentligt värre politiska inriktningar att hysa agg mot.P paralun skrev:Ok, dåligt uttryckt!
Vi kan gemensamt förpassa dessa kompromisslösa religiösa miljöfanatiker till riksdagens åskådarläktare tills de lärt sig att man måste kunna just kompromissa. (det är ju val i höst)
Miljödomstolen fick en bunt remisser från just miljöpartiklar och lierade och det är nog svårt att stå emot och konetantan blev att man skulle stoppa alla större byggen i Sverige, helt hårresande och egentligen otroligt att det kan hända!
Det handlar nog mest om politisk vilja. Oskarshamn 3 byggdes på fem år.D djac skrev:
Sveriges andel av världens koldioxidutsläpp är någonstans mellan 0.1 och 0.2 procent (uppgifterna varierar lite).D djac skrev:
Är den ens mätbart om Sverige minskar sina utsläpp helt och hållet?
Att minska växthusgasutsläppen är en mycket viktig åtgärd för att minska effekten av den globala uppvärmningen, men det är inte speciellt meningsfull att minska den med tiondelar av procent.
Generellt sett så brukar man få bäst effekt genom insatser som ger stort genomslag (vilket väl är något av en tautologi).
Jag tycker inte om moderna flagellanter.
Nej, det kan bli ett stort problem. Man bör inte ha nolltolerans mot miljöbelastning. Om man hade det så skulle det bästa vara om alla levande varelser försvann från jorden.D djac skrev:
När det gäller oss människor gäller det att hitta en bra balans mellan välstånd och miljöbelastning. Jag tycker inte att det ena ska få företräde mot det andra.
Det kommer att ta sin tid att bygga SMRer, ja. Tills vidare kan man bygga välbeprövade kärnreaktorer.D djac skrev:
Det är en fråga om politisk vilja. Om politiken vill underlätta för kärnkraft så kommer investerarna att strömma till.
Men politiken kommer inte att göra det, hur mycket den än pratar om det.
Redigerat:
kanske, kanske inte, för just LED – om nu effektiviseringen är en faktor 7-10 jämfört med glödljus så tycker jag inte att min omvärld är 7-10 gånger mer ljusupplyst (däremot finns det en uppsjö nya ljuskällor som sitter här och var) och att hela trädgårds- och fasadbelysningen drar mindre än en gammal brolampaMagnus E K skrev:
samtidigt – vad gäller utökad belysning – så finns det många nyttor också, som färre stukade fötter/frakturer, rån och våldtäkter (innan Faktakollen slår mig i huvudet får jag väl säga att åtgärder mot "dålig belysning" brukar framföras som önskemål i syfte att motverka diverse brottslighet)
Ja, man behöver inte göra vad ett parti i minoritet vill. Det visste jag redan. Och då faller ju kritiken i att MP med ca 4% kan ha tvingat sig till något. Borde inte det betyda att eventuell kritik bör riktas minst lika mycket mot de andra partierna också?A Anders_Nilsson skrev:
en snabb koll hos BP säger att Sverige stod för 0.4% av klotets energikonsumtion år 2020 (men allt inte fossilt)F fsn skrev:
men vi har ju våra europeiska grannar också, så om de slår följe så blir det 14%
och om våra övriga grannar slår följe blir det 100%
Ja jag har förstått det. Jag tycker fortfarande att det låter mycket odemokratiskt.P paralun skrev:
Du har fortfarande inte visat på hur MP har varit delaktiga i att Cementa höll på att förlora rättigheter att bryta kalk. Om du vill ha något svar från mig så får du göra det istället för att bara slänga ur dig intetsägande invektiv. Detta har jag redan förklarat.P paralun skrev:
Jag säger ungefär som @pmd : Ju mer du håller på så här (att slänga ur dig vaga anklagelser utan att belägga dem), desto mer funderar jag på om MP faktiskt inte kan behövas som motvikt till sådana som dig. Och jag har hittills delat hens åsikt helt och hållet.